Hoe moet je beginnen met kolven?

Discussion in 'Voeding' started by Renate28, Oct 8, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

May 22, 2006
    3,334
    0
    36
    Hoi,

ik heb een electrische enkelvoudige kolf gekocht, maar ik weet niet zo goed hoe ik hiermee moet gaan starten... en dan bedoel ik bijvoorbeeld:

moet je starten met kolven tussen het geven van 2 borstvoedingen in? Of moet je juist starten met het afkolven van de 'restjes' na een BV? Op welk moment kolf je je voeding af?

Hoe moet ik beginnen? Hoe pak ik het aan?

Ik heb al folders gelezen, maar daar staat vnl technische info in over welke soorten kolven er zijn, dat je je moet ontspannen tijdens het kolven en over HOE je moet kolven....maar niets over het opbouwen en oefenen met een flesje en afbouwen/ vervangen van de BV.

Van het CB werd ik ook niet veel wijzer. Het antwoord kwam neer op: kwestie van proberen en uittesten wat je zelf prettig vind. 'Experimenteer er mee' werd er gezegd...

Snappen jullie me nog? Zo ja, hebben jullie advies?

2. Kiki

Kiki Fanatiek lid

Jul 8, 2005
    4,364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Ja ik volg je nog wel denk ik...

Ik kan je alleen een tip geven uit mijn eigen ervaring, komt-ie: al redelijk snel maakte Leo een lange nacht (22:00 tot 7:00), de ochtend werd ik wakker met behoorlijk volle borsten, die voeding heb ik als het ware ingepikt door te gaan kolven. Eerst alleen uit 1 borst, zodat er nog over zou zijn als Leo zich meldde. Later heb ik beide borsten afgetapt, maar dat was meer omdat ik ook vrij veel last van stuwing had, mede omdat Leo vaak en veel wilde drinken.

Wat ik me van mijn dochter nog herinner: zij dronk maar 1 borst per keer, dus kolfde ik de andere borst. Dit deed ik na elke voeding zodat er een voorraadje kon ontstaan.

Wat ik in het ziekenhuis heb meegekregen om te starten: eerst 5 minuten links, dan 5 rechts, dan weer 3 links, 3 rechts, 2 links, 2 rechts. En dan "gewoon" stoppen. Zo heb je beide borsten gestimuleerd, en een volgende keer zal de productie al hoger zijn.

En als laatste: ontspan! ;) maar die tip had je al gehad ;)

Succes en groet van Kiki

3. Nala

Nala Fanatiek lid

Oct 29, 2005
    1,236
    1
    0
    Groningen
    Ik heb hier ook mee zitten worstelen. Ik heb absoluut geen megaproductie, dus als Hugo gedronken had, was het op... Wat ik nu doe: Hugo gaat om 19.00 naar bed. Een late voeding heeft geen zin. Daar moet ik hem voor wakker maken en hij slaapt er geen minuut langer om. Dus ik kolf vlak voordat ik naar bed ga. 2 voordelen: Ik heb niet zulke volle borsten de volgende morgen en ik heb weer een voeding bij elkaar...

En anders gewoon 2 uur na het voeden kolven. Dan is het natuurlijk de vraag wanneer je kind weer wil drinken. Als je dan nog niet genoeg hebt, kun je de afgekolfde voeding in de fles geven.

Succes ermee, hoop dat je er wat aan hebt.

4. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

May 22, 2006
    3,334
    0
    36
    Maar mijn kleine drinkt elke 3 uur. (Ook 's nachts...) overdag komt hij zelfs soms om de twee uur...

5. Nala

Nala Fanatiek lid

Oct 29, 2005
    1,236
    1
    0
    Groningen
    Ja, dan is het wel lastig idd. Misschien dan toch tussendoor steeds 1 borst kolven. Dan krijg je per dag toch nog wel een voeding bij elkaar. En je kleintje gaat vast wel een keer wat langer slapen, dus dan kun je mijn truc toepassen :D

6. slingding

slingding VIP lid

Apr 9, 2006
    5,425
    1
    0
    verzorgende IG
    Middelburg
    ik vroeg mij ook al af hoe ik het straks moet gaan doen als ik weer moet gaan werken (moet nog bevallen) ik werk 's-nachts en slaap overdag dus of ik moet in de nacht afkolven of een hele goede voorraad aanleggen voor papa.

7. Saona

Saona Fanatiek lid

Jun 24, 2006
    4,529
    640
    113
    ALS ik Joey aan de borst laat drinken (hij krijgt vanaf zijn geboorte vrijwel alleen gekolfd) dan kolf ik nadat hij gedronken heeft het restje af tot de borsten helemaal leeg zijn. Tenminste, dat is nu.

Als je nog helemaal in het begin zit dan kan je veel stuwing hebben, dan kan je ook de ergste druk van je borsten kolven voor je je kindje gaat voeden. Maar ik voedt liever eerst omdat Joey dan zelf aan kan geven wanneer hij vol is en dan kolf ik het restje af.

8. sterre2006

Oct 16, 2006
    29
    0
    0
    leerdam
    http://www.borstvoedingsforum.nl/ hier staat een hoop over kolven. Ik was 3 maanden lang een FT kolver zoals dat heet hahaha en kolfde dus alle voedingen voor mijn meisje. Na 3 maanden had ze het eindelijk door dus ook nog 3 maanden live de borst gegeven.

Maar er staat op deze site erg veel over kolven.

9. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

May 22, 2006
    3,334
    0
    36
    Thanx! Ben ondertussen wel gestart en het gaat goed, maar ga evengoed even een kijkje nemen!

10. patricia240477

patricia240477 Fanatiek lid

Feb 20, 2006
    1,232
    0
    0
    spijkenisse
    Het ligt eraan of je je baby nog wil aanleggen of alleen de kolf!

Ik kolfde alleen nog maar en dat 3x per dag, in het begin vaker had behoorlijke stuwing! Begon idd beide borsten de 2x 5 min links en rechts, 2x 3 min en dan 2 x 2 minuten en dat voor elke voeding :rolleyes:

Dat werd ik zat, zat de hele dag dus te kolven hihi

Dus werd het 3x en ik kolfde beide borsten leeg, wel met electrische dubbel kolf van mendela gehuurd, anders zit je behoorlijk lang!
    Ik kolfde ongeveer 250cc per borst en dat is heel veel, is ook wel te zien nu aan mijn borsten :cry: had veeeeeeeeeel melk!

Ben ook gestopt toen sem ruim een maand was met kolven omdat ik me net een koe voelde :(

11. sterre2006

Oct 16, 2006
    29
    0
    0
    leerdam
    Je weet met welk doel je het doet, maar het is niet leuk. Je bent bezig voor haar eten, maar die tijd had je ook met haar kunnen knuffelen. Het kost vooral veel meer tijd. Ik had in het begin eenst een flesje BV voor mevrouw, alles omspoelen, even spelen, dan kolven, dan alles weer stereliseren (moet de eerste maanden) en dan was het weer tijd voor haar flesje. Ik voelde me ook net een soort melkkoe toen,snel kolven eten geven en hopen dat er tussendoor nog tijd was voor leuke dingen. Maar ja ik werd nog na 3 maanden beloond dat ze toch ineens pakte.

Het kolven vergt erg veel energie. Live de borst geven kost al veel energie, maar kolven dus het dubbelenen. En je bent constant aan het rekenene heb ik genoeg voor de volgende fles. Begrijp me niet verkeerd dat je het niet moet doen hoor, vertel alleen dat het een hoop energie vreet. En als je het vol houd (zolang als je wilt natuurlijk) ik het al heel goed vind hoor. Geef je nu al vast een schouderklopje die heb je dan al vast binnen.

Hoop te horen hoe het allemaal loopt bij je

Share This Page