verwarring m.b.t fruit en leeftijd

Discussie in 'Voeding' gestart door marike, 27 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marike

marike Bekend lid

21 mei 2011
    631
    0
    0
    interieurbouw
    Mijn zoontje is nu bijna 6 maanden en ik geef hem al een maand ongeveer groenten en fruit.
    Ik vind het verwarrend dat niet iedereen eensgezind is over wanneer je welk fruit aan je baby mag geven.
    Ik ben bijvoorbeeld het boek van Kleintjes aan het lezen "van borst naar boterham" Kleintjes die geeft bijvoorbeeld aan dat je nectarine pas met 9 maanden mag geven. En aardbei pas met 12 maanden. Terwijl je tegenstrijdige dingen leest op het internet.
    Ook verteld Kleintjes er niet bij waarom dat is. Aardbei kan ik me voorstellen.
    Kan iemand mij vertellen waarom je deze vruchten pas op latere leeftijd mag geven?

2. seentjuh

seentjuh Fanatiek lid

12 apr 2011
    1.099
    0
    0
    NULL
    NULL
    aardbei is bijvoorbeeld een allergeen fruitsoort. oftwel, er zijn regelmatig mensen allergisch voor aarbeien. Vandaar dat dit geadviseerd wrodt vanaf 1 jaar. Wat niet wil zeggen dat je het ook wel eerder mag proberen, dat is ieders eigen keus. Zuur fruit kan bijvoorbeeld voor zuurbranden zorgen, wat natuurlijk niet lekker is, zoals sinaasappels. Nectarine is familie van de abrikoos en pruim, wat soms ook allergische reacties kan veroorzaken. ZO heb ik het in ieder geval begrepen van de diƫtiste.

3. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    ja precies, en "mag geven " is natuurlijk aan je zelf..
    maar kleintjes richtlijn is wel op zn "veiligst" zegmaar...en het is maar een richtlijn, ik hield me er wel ongeveer aan...
    Nu mn zoontje bijna 2 is zijn bepaalde vruchten pas ehct niet meer zo laxerend als in het begin, of dat hij rode billetjes kan krijgen, zoals ananas..

ook wil je natuurlijk liever geen krampjes veroorzaken, maargoed je merkt alles snel genoeg...wanneer je kindje gevoelig is of snel ergens op reageert kan je maar beter alles langzaam aan introduceren...

4. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik ben gewoon veilig gaan ontroduceren, er is zoveel fruit dus waarom zou je het risico nemen. Aardbeien kan bijvoorbeeld lang goed gaan maar daar kunnen ze dan opeens toch allergisch voor worden en dat voorkom ik liever.

Deel Deze Pagina