schema 9,5 maand goed?

Discussion in 'Voeding' started by wanna be a mama, Feb 19, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. wanna be a mama

wanna be a mama Bekend lid

May 16, 2011
    728
    1
    16
    Zouden jullie eens even willen kijken naar dit schema:

8 uur: 150/5 pap en soms halve boterham
    11 uur fruit
    12. 30 uur 150/5 fles en boterham
    3 uur rijstwafel/soepstengel/fruit
    5 uur warm eten en beetje magere yoghurt
    7 uur fles 150/5 ...slapen

ons ventje is een beetje aan de zware kant, maar dit al vanaf de geboorte. nu wil het cb dus perse dat er een fles af gaat.. maar ik weet niet hoe, heb geprobeerd de laatste af tebouwen, maar dan wordt ie snel weer wakker. Moet ik t cb maar negeren? Weet t ff nie meer. Hij krijgt tussendoor water of dunne roosvicee.

2. Carino

Carino Fanatiek lid

Feb 2, 2011
    4,277
    0
    36
    Ik vind dit een heel normaal schema op deze leeftijd. Zolang hij die flessen nodig heeft, zou ik niks afbouwen.

Mijn dochter is een maand ouder en heeft hetzelfde schema, ze drinkt zelfs iets meer melk nog. Het CB adviseerde me om met krap 8 maanden al een fles eraf te halen, echt onzin.

Als hij zijn lijn volgt en en de fles nodig heeft, gewoon zo laten. Mocht je over een tijdje iets afbouwen dan zou ik de middagfles doen, en wat meer brood geven.

3. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    Schema ziet er voor mij prima uit maar omdat je kindje wat te zwaar is (en dan neem ik even aan dat het klopt wat t cb zegt) kan je misschien proberen de middagfles te vervangen door thee of water. Dan drint hij toch, heeft ook zn vulling er van en ik denk dat hij die melkfles op deze manier het minst zal missen. Komt hij toch weer snachts dan zou ik gewoon die drie flessen blijven geven, wellicht met elk 30 cc minder ofzo. Beetje uitzoeken en spelen ermee..

Succes!

4. Carino

Carino Fanatiek lid

Feb 2, 2011
    4,277
    0
    36
    Hoeveel weegt hij en wat is zijn lengte?

Ik vind het lastig als iemand zegt dat er een fles af moet, terwijl een kind een heel normaal schema heeft en de fles echt nog wilt. Wat is dan wijsheid? Kinderen regelen het zelf heel goed, mits ze gezond eten krijgen en lichamelijk in orde zijn. Dat is hier geloof ik wel het geval, dan zou ik lekker van je kind uitgaan en niet ineens een hele fles eraf halen.

5. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

Jan 11, 2010
    2,855
    0
    36
    3 flessen is nog heel normaal hoor.
    zou in deze niet teveel aantrekken van het CB.

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Het lijkt mij een net schema maar als je echt wat minder flesvoeding wilt geven zou ik de fles van de lunch verkleinen. Eerst een boterham eten en daarna een (kleinere) fles geven.
    Het ontbijt zou ik "gewoon" op 180/6 zetten als hij dat opkrijgt.

7. wanna be a mama

May 16, 2011
    728
    1
    16
    Dankjewel voor jullie reacties. Ik word zo onzeker van het cb...
    Dan houd ik het nog gewoon ff zo en als ik er dan al een fles af haal, dan wordt het die van de lunch. Maar wat geef je dan ipv melk? Gewoon water of roosvicee?
    De reden dat ik 's ochtends ook maar 150/5 geef is omdat hij nog wel s een halve boterham erbij eet en dat lijkt me dan teveel na 180/6 pap of niet?
    En het toetje na het eten (magere yoghurt) is ook gewoon ok?

8. Nescio

Nescio Niet meer actief

Je zou bij de lunch een kleiner flesje kunnen proberen eerst, in een keer eraf halen lijkt me niet haalbaar. Je zou ook thee kunnen proberen (vruchten, rooibos of venkel- of kamillethee bijvoorbeeld).

Raar dat het cb zo dwingend doet. Ze zouden zelf vast weten dat naarmate kinderen meer gaan eten van vast voedsel, ze vanzelf steeds minder uit de fles gaan halen. Zomaar een fles schrappen gaat niet. Je zet een baby niet zo op dieet.

Het toetje zou ik vervangen door volle yoghurt, magere yoghurt is een dieetproduct en daar hebben kinderen niets aan.

9. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    Ik zou die middag fles steeds kleiner maken als je er niet in een keer vanaf wil en ander vocht aan bieden. Roosvicee of diksap maar water of thee is nog beter. Magere (dus halfvolle) yoghurt is goed. Je moet een baby geen dieet producten geven omdat hier vervangers voor suiker in zitten die niet goed zijn maar halfvolle producten zijn juist beter dan vetten (voor hart en bloed vaten) en als je kleintje al wat af zou moetennvallen is dat meteen mooi mee genomen...

10. wanna be a mama

May 16, 2011
    728
    1
    16
    Ik snap.dat ik de fles eerst moet afbouwen, dat ga ik dan maar doen. Wat de magere yoghurt betreft..dit is ook op advies van cb omdat ze het.toetje eigenlijk wilde schrappen ivm zijn gewicht zeiden.ze dat magere yoghurt wel mocht. ik meng er een klein beetje vanille yoghurt door voor de smaak.

11. wanna be a mama

May 16, 2011
    728
    1
    16
    sorry voor de vele punten, zit op telefoon

12. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

+1

Zou inderdaad gewoon volle yoghurt, hier is griekse groot succes, geven en verder vooral ook op je eigen gevoel en je kindje vertrouwen! Mijn dochter is ook flink zwaar hoor, maar krijg gelukkig altijd top tips van het cb. Volle producten en je kindje zelf laten sturen. Ik geef zelf wel alleen maar water en thee, in sapjes vind ik teveel suiker zitten. Ook in diksap, ook al zijn het fruitsuikers.

13. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    Hier op t cb adviseren ze juist de halfvolle producten. En alsje kindje al wat zwaarder is lijkt mij dit ook de meest logische keuze.... Maar iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt.

14. Jessie80

Jessie80 VIP lid

Oct 3, 2009
    6,203
    266
    83
    Ik zou ook het ontbijt groter maken, is toch de belangrijkste maaltijd van de dag. Ik weet niet of het een fles of bord pap is? In het geval van fles misschien eens een bord proberen. Grote kans dat hij dan echt wel vol zit... 450 ml melk is echt niet veel met 9 maanden. Dus zou me daar weinig zorgen over maken. Ik weet niet of je kindje al kruipt/staat, maar dat babyvet gaat er dan echt heel snel af!

15. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik vind dat een raar advies, van die dieetproducten. Die vetten maken je kindje niet dik, maar zijn juist heel belangrijk voor zijn hersenontwikkeling, bijvoorbeeld. Hij groeit er letterlijk van. Ik zou dan eerder gaan schrappen op koekjes en sapjes. Hier zitten suikers in die weer helemaal niet nodig zijn en wel dikmaken. In volle yoghurt en volle melkproducten zitten (voor kinderen) toch grotendeels goede, onontbeerlijke vetstoffen.

En omdat je onder 2 jaar toch niet kan spreken over 'te zwaar' (uitzonderingen daargelaten natuurlijk), als hij zijn lijntje volgt lijkt me er gewoon niet veel aan de hand?

16. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Nou, dat bedoel ik inderdaad ook. Waarom wel sapjes en koekjes, maar dan geen volle producten? Dat vind ik een beetje omgekeerde wereld. De vetten in volle producten hebben kinderen inderdaad nodig terwijl in die andere alleen maar loze calorieën zitten. Daar denkt blijkbaar iedereen inderdaad anders over, daar ook de tips overal anders zijn.

17. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0

Eens met dat vanndie koekjes, die moet je dan ook gewoon weg katen maar daar ging het niet om... Vraag me gewoonnaf waarom t cb de halfvolle productenndan aanraad. Ga ik de volgende keer toch eens vragennop tncb. Benieuwd wat ze er van zeggen...

18. wanna be a mama

May 16, 2011
    728
    1
    16
    Mijn zoontje krijgt ook geen koekjes hoor, enkel een keer bij opa en oma een nijntje koekje. Thuis krijgt hij gewoon een rijstwafel of soepstengel. En sapjes eigenlijk ook niet echt, hij krijgt dun aangelegde roosvicee of water. Misschien moet ik de roosvicee dan maar helemaal niet meer doen en in plaats daarvan thee.
    De pap sochtends krijgt hij al uit een bord en deze is vrij dik gemaakt met de granen, dit ook ivm het moeilijke poepen waar hij vaak last van heeft. En de reden dat hij dit maar 150/5 krijgt en niet meer omdat hij er nog wel eens een boterhammetje achteraan wil. Moet ik dan alsnog meer pap geven? Klinkt toch best veel dan. Ipv minder wordt alles dan meer ;).
    Ik zal voortaan dan wel weer volle yoghurt geven ipv magere. Dit zou ook nooit mijn keus geweest zijn, maar ik ging er vanuit dat ze het daar wel wisten en vind het soms best moeilijk wat ik nou geloven moet...

Wil jullie bedanken voor de reacties, heb er veel aan en ga voortaan gewoon uit van mijn zoontje en niet het cb.

19. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

Jul 23, 2008
    3,640
    322
    83
    ik kreeg laatst als schema van het cb dit mee:

7.00 150 cc pap
    10.00 fruit + water/thee
    12.00 1 boterham + 150 cc fles
    15.00 rijstewafel oid + water/thee
    17.30 avond eten + 150 ml yoghurt

Nieuwe advies is hier nu, vanaf 8 maandne geen laatste fles meer, maar gewoon een volledige avond maaltijd.. Zelf vind ik het nog al wat.. Jaymee krijgt voor het slapen nog 150 cc aangeboden.. Vandaag ging hij leeg, gisteren geen slok op

20. Nescio

Nescio Niet meer actief

Gelukkig maakt het CB hier mensen niet onzeker met allerlei schema's en dingen als 'hij/zij krijgt teveel/te weinig". Je mag zelf aanrommelen en als je vragen hebt zijn ze er. Maar die volle producten en vetstof enzo toevoegen, daar is geen twijfel over.

Share This Page