Belde net de ha. En mijn ijzer was.3. Nu heb ik er niet zo veel verstand van maar is dat niet erg laag? Ze wilde niet waf geven gelijk de assistente. Wilde de.andere bloed uitslagen ook hebben en volgende week afspraak maken. Maar hoe hoog en of laag mag het zijn. Iemand er verstand van. Tik via .obiel
De waarde moet hier 7 zijn, al verschilt het wel eens een halve punt bij de labs. Als hij andere waarden wil checken snap ik dat wel. Bij sommige testen kan je niet eerst behandelen want dan weet je de waarde daarvoor nooit meer. Maar dan zou ik er wel op staan vandaag de rest te prikken (of morgen als het nuchter moet) en na het bloedprikken gelijk beginnen met de behandeling voor ijzertekort.
3 is neem ik aan niet je HB maar bijv je ferritine. Als je HB zo laag is lig je al van je stokje HB is een verzamelnaam van onder andere ijzer, maar ook B11, B12, enz. Mijn HB is bijv 9 maar mijn ferritine 8, wat ook veelte laag is.. je krijgt dan wel ijzertabletten om het op te hogen.. de ondergrens van ferritine is bij ons ziekenhuis minimaal 15
Er is een verschil, tussen een laag hb en een laag ijzergehalte. Een laag ijzergehalte, veroorzaakt bloedarmoede. In de volksmond, wordt het echter als hetzelfde aangeduid. Dus het is nu even uitzoeken/afwachten, wat er precies te laag is. Als je HB 3 is - dan kunnen de meeste mensen niet meer op hun benen staan. Je hb moet tussen de 7.5 en 9 zitten ongeveer. De referentie-waarden verschillen wel eens. Om bloed te doneren, moet je minimaal op 7.8 zitten bv. Je ijzergehalte moet als vrouw tussen de 20 en de 100 zitten. Dus ook dan zit je veel te laag. Ferritine - Wikipedia - hier wat info over het ijzer (ferritine) . Ik zou zelf denken dat er in elk geval actie ondernomen moet worden- maar ik kan me ook voorstellen dat ze eerst het bloedbeeld compleet willen hebben. Zodat er een misschien een oorzaak uit te halen is, zodat die gelijk aangepakt kan worden. Anderzijds zou ik misschien informeren of je niet alvast mag beginnen met floradix.
Als dit je hb uitslag is zou ik terug gaan. Dat heb jij bloed nodig en snel. 3 is veel en veel te laag. Jij hebt recht op informatie en dus moet ze die geven. Bij een hb van 5 of lager krijg je meestal rbc.
Wat voor klachten heb je, waardoor je ijzer of hb geprikt is? Ik heb zelf bloedarmoede, door ijzertekort. Mijn hb is op zn laagst 3.8 geweest, m'n ijzervoorraad was toen 3. Ik kon inderdaad letterlijk amper op mn benen staan.
Je hb kan wel 3 zijn als het langzaam steeds lager wordt kan je nog prima op je benen staan hoor. Maar een hb van 3 vereist wel onmiddelijk actie in vorm van een spoedconsult bij de internist (om er achter te komen waarom je zo'n laag hb hebt) en om een infuus te krijgen om je hb weer op te krikken, ijzertabletten werken in dit geval niet voldoende. Zou het gaan om je ferritine dan zou je wel direct aan de ijzertabletten gezet moeten worden en indien dat niet voldoende helpt een ijzerinfuus moeten krijgen. Maar in het ziekenhuis waar ik loop kunnen ze ferritine onder de 5 niet meer meten, dus een ferritine van 3 zou je dan niet kunnen hebben ipv daarvan staat dan in dr uitslag: onmeetbaar laag. Als ik jou was zou ik dus nogmaals naar je ha bellen en vragen om een telefonisch consult met de ha zelf.
Weer gebeld morgen afspraak. Ass daar heb im vaker problemen mee. Wilde ze me vrijdag om 9 uur zetten . Ze weet dat ik dan de jongste weg aa het brengen naar kdv oudste net naar school is. Maar ja heb afspraak.... bedankt voor de uitleg.. had zelf ijzer aan gekruist op formulier..wel vaker laag ijzer te kort gehad maar nog nooit zo laag en vandaag ook nog ongie geworden zal lekker mee helpen . Voelde me moe zwak ect maar ja...
Klachten zijn bleek moe trillen benouwd duizelig... Maar ben een bikkel. Met zoon na beval 5 bij dochter ook e mocht infuus er idd nog niet uit.
Maar die 5 na de bevalling is dan het HB geweest. Die 3 van nu is geen HB, maar ijzer/ferritine en is heel iets anders, anders stond er HB aangekruist op je formulier ipv ijzer . Je HB kan bijv 9 zijn (10 is maximaal) maar je ferritine bijv 8 terwijl deze tussen de 13-100 moet liggen. Ik heb altijd een heel hoog HB (wat niet alleen ijzer os maar ook b11 en b12) en een laag ferritine
Je krijgt hoogstwaarschijnlijk ferrofumaraat tabletten, en als je dat niet krijgt zou ik een fles floradix halen, die kun je zo bi de apotheek halen, is alleen wel erg prijzig maar werkt wel super
Als je ijzer laag is kun je het vaak ook wel hoger krijgen door Roosvicee Ferro te drinken ( niet te zuipen, maar werkt wel )
Had je dat zelf aangekruist? Bij mij staat er nooit specifiek 'ijzer' op het formulier maar de medische termen (ferritine bijvoorbeeld). En mijn arts kruist het aan hoor, niet ik
dat weet ik maar veel mensen denken dat HB puur en alleen staat voor ijzer, terwijl HB ook b11 en b12 bevat mensen met een normaal ijzergehalte en een zeer laag B12 gehalte kunnen ook een laag HB hebben. Dan niet door het ijzer, maar doordat de b12 zo laag is Als HB puur en alleen voor ijzer stond hoefde men het HB en ijzer niet apart te bepalen, maar HB en ijzer zijn 2 verschillende dingen
Hier hele lijst met wat je kan laten prikken kan zelf aan vinken. Vandaar ik ijzer aankruiste.. omdat ik hetvergeten te vragen was. Was die dag met zoon zijn allergie ook. Wel vaker ijzer te kort gehad ook in zwangerschap oudste.... lastig tikken via mobiel. ...
B 12 was trouwens goed alleen waarde niet gevraagd. Morgendan. Kijk ijzer is niet alleen het probleem mankeer van alles haha . Is niet haha maar gezond nee dat ben ik niet echt meer. Suiker lekkende nieren golastarol.... slik ook valdoxan antie.. daar moeten leven waarde nog van na gekeken worden..