bevalling, werk partner, help?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Patty01, 23 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Patty01

Patty01 Actief lid

5 jun 2012
    205
    2
    18
    Administratief Medewerkster
    Gelderland
    Ik ben op donderdag 13 december uitgerekend. Stel dat ik dan ook echt beval (ik weet dat de kans klein is, maar je moet ergens vanuit gaan), hoe zit het dan met mijn vriend? Ik neem aan dat hij dan vrijdag vrij neemt van zijn werk, en dan hebben we weekend. Maar die week daarna, 17 tot en met 21 december, werkt hij gewoon weer. Of tenminste, hij heeft er nog niks voor geregeld. Hij vind dat ook niet echt nodig, omdat ik die week de kraamzorg heb, en waarschijnlijk veel visite ga krijgen (ik vraag me af of hij daar dan niet bij wil zijn. ik heb het hem wel gevraagd, maar hij doet er nu nogal nonchalant over, ik vraag me af of hij ook zo reageert als het moment daar is). De week daarna, vanaf 24 december heeft hij wel vrij tot en met 2 januari. Maar ik vind het een beetje een vreemd idee dat hij gaat werken als ons kindje net is geboren. Hoe zit dat nou normaal gesproken? Hoe doet/deed jullie partner dat?

2. Jalou

Jalou Bekend lid

5 feb 2010
    931
    0
    16
    Rotterdam
    Mijn vriend dacht van te voren dat hij dat ook zou doen. Puntje bij paaltje is hij steeds maar een paar uur geweest en toen was hij snel weer terug. Als man zijnde kan je dat van te voren niet in schatten omdat ze geen idee hebben wat het met ze gaat doen.

nu ben ik voor de tweede keer zwanger en weer zegt hij dat hij de week dat de kraamverzorgster er is gaat werken. Daarna heeft hij een maand vrij. Ik ben benieuwd. Ik zie wel wat er gaat gebeuren. hij moet het op zijn eigen manier doen en ik denk stiekum dat hij weer maar een paar uurtjes gaat:)

Misschien is eht wel handig als je vriend dit op zijn werk even bespreekt.

3. rinnie

rinnie Bekend lid

11 apr 2008
    660
    0
    0
    Je partner krijgt sowieso 2 vrije dagen, een voor de dag van de geboorte en een om het kindje aan te geven bij het gemeentehuis.

Mijn vriend gaat de eerste week halve dagen werken, week daarna vrij en week daarna (en wellicht nog langer) halve dagen werken.
    Hij heeft nog 4 weken vakantie staan, dus kan nog heel veel vrij pakken. Dat heeft ie ook al overlegd met zijn baas, was geen probleem :) :) .

4. vivianbraak

vivianbraak Niet meer actief

Wij hebben het zo geregeld. De eerste 2 dagen die hij verlof krijgt is hij er gewoon natuurlijk. Dan is de kraamhulp er een week en daarna neemt mijn man een week vrij op.

Dit heeft hij al variabel met zijn werkgever kunnen regelen.

5. 86Laura

86Laura Bekend lid

3 jun 2012
    772
    1
    0
    Mijn vriend neemt de 2 dagen die hij krijgt, werkt dan zolang de kraamhulp er ook is en daarna heeft hij ook vrij. Dit omdat je dan samen bent als de kraam er echt niet meer is :)

6. Patty01

Patty01 Actief lid

5 jun 2012
    205
    2
    18
    Administratief Medewerkster
    Gelderland
    oke dames, bedankt voor de info! Ik zal het straks eens met mijn vriend bespreken. Ik had zelf alleen niet zo'n goed beeld hoe dit nou zou moeten gaan, maar nu is het wat meer duidelijk, bedankt! :D

7. Babette8

Babette8 Bekend lid

29 nov 2011
    727
    0
    0
    Mijn vriend heeft 13 dagen (weekend niet meegeteld) vrij na geboorte van onze knulletje. Hij wilt sowieso er zijn als kraam er ook id, kunnen we samen leren. Ook heeft hij veel vrije dagen staan dus ook kan hij dat opnemen als hij het wilt.

8. Jkuil01

Jkuil01 Bekend lid

6 mei 2012
    828
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier neemt mijn man 2 weken zodra de kleine er is ondanks dat de kraamhulp er is. Vorige keer ook gedaan en goed bevallen!

9. niekenie

niekenie Actief lid

29 feb 2012
    387
    0
    0
    Reet / Antwerpen
    in belgie krijgt de vader 10dagen ,en mn schatje heeft nog eens vakantie gepland in die periode :)

10. Amfy

Amfy Niet meer actief

mijn vriend kreeg 4 dagen van zijn baas en nam daarna nog 2,5 week vrij.

11. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Mijn vriend had 3 weken vrij na de geboorte. Hij heeft veel geleerd van de kraamhulp dus ik zou het zonde vinden als hij gewerkt had. Ik had nog twbeel last ban de knip de eerste week, dus mijn vriend leerde alles over badderen, luiers en flesjes maken. Na de kraamweek kon ik het weer van hem leren. De eerste week was echt een papa-dochter week, zo lief om te zien. We zijn beide erg verwend die week met ontbijt op bed, fruitcocktails etc. We hebben echt samen genoten. In de derde week heeft hij een paar halve dagen gewerkt.

12. Quinnie

Quinnie Actief lid

8 jan 2012
    153
    0
    16
    Bij de eerste had hij twee weken vrij genomen, gelukkig maar want ik kon al die tijd niet eens rechtop staan.
    Bij de tweede was hij een week vrij
    En nu neemt hij een week vrij nadat de kraamhulp is geweest.

Ik denk ook dat het bij de eerste handig is als hij ook een paar dagen thuis is als de kraamhulp er is zodat hij ook precies weet hoe het allemaal werkt

13. raspberry

raspberry Niet meer actief

Bij onze dochter kon mijn man 2 weken vrij nemen na de bevalling, omdat hij voldoende vakantiedagen had en we om die reden in de zomervakantie toen korter genomen hebben.
    Deze keer waren zijn vakantiedagen er al aardig doorheen, (3 weken met zijn kids, pas in april bij deze baan begonnen, met kerst weer een week als zijn kids komen). Hij gaat de komende weken, nu mijn verlof is begonnen, op zijn papa-dag een halve dag werken om wat dagen bij elkaar te pakken en dan neemt hij die na de bevalling op in halve dagen: 's ochtends zal hij dan al snel weer gaan werken dus, en dan 's middags nog even vrij zijn, zodat ik niet al heel snel alleen thuis ben met de kids.
    Niet ideaal, maar goed... we moeten het toch doen met de dagen die we hebben :(

Overigens valt de dag van de bevalling onder calamiteitenverlof en krijgt je man als het goed is nog 2 dagen voor de geboorte van jullie kind. Die zijn extra op zijn gewone dagen.

14. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Ja klopt Rozemarijke, de bevalling an sich valt onder calamiteiten verlof, ook als deze 2 dagen duurt (zo lang duurt de calamiteit immers en die is pas voorbij als de baby geboren is). Hier heb je als papa recht heb en een werkgever mag een redelijk verzoek tot calamiteiten verlof (ik wil nu naar huis mijn vrouw heeft weeën) niet weigeren.
    Na dit calamiteiten verlof heeft de papa inderdaad nog 2 dagen.

15. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Hiert ook 2 dagern die hij kreeg genomen, en toen nog lekker 2 weken er achter aan geplakt.

16. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Zo hebben wij het ook gedaan. Ml kon het ook variabel regelen en maar goed ook ik was 8 dagen later. Hij was wel in de eerste week maar 4 dagen werken en ook elke keer iets eerder thuis meer omdat hij mij en zijn kleine man miste;)

Groetjes paula

17. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Mijn partner heeft geen zomervakantie opgenomen en geregeld dat hij die dagen vrij kan nemen na mijn bevalling.
    Dus hij heeft dan ongeveer 2 weken vrij.
    Ik vind het echt prettig dat we samen kunnen genieten van de eerste weken ookal is er kraamzorg.

18. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    Hier ook, mijn man is ook 2 weken vrij (incl. de officiële vrije dagen).
    Voor hem is het ook de eerste keer, en als er bezoek komt is het wel zo leuk als hij er ook bij is!

19. Itsmemarrie

Itsmemarrie Bekend lid

15 jan 2012
    958
    0
    0
    NULL
    NULL
    De mijne is van plan om te gaan werken tijdens de periode van de kraamzorg ( na 2 dagen ofzo) en daarna nog een weekje thuis te blijven. Heeft eigenlijk geen dagen meer maar zn werk doet niet zo moeilijk. Als een van ons op het moment zelf graag wil dat hij als de kraamzorg er is ookthuis is kan dat dan nog geregeld worden.

20. Dippertje

Dippertje Fanatiek lid

4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    Mijn man had aansluitend op de 2 wettelijk geregelde dagen nog 2 weken vakantie genomen. WIlde sowieso niet de hele dag kraamzorg om me heen, dus afgesproken dat zij pas om 10 uur kwam en om 16:00 weer naar huis ging. Ik had een keizersnede en kon de eerste 2 dagen niet zelf uit bed, dus heb snachts manlief wakker gemaakt die hees me overeind hahaha en dna gingik de baby eten geven. de derde dag kon ik het zelf en stond ik ook meteen de was te doen LOL en na de 7 dagen deed ik gewoon alles in huis qua huishouden alleen zware boodschappen tillen niet. Maar de meeste kunnen niks of denken dat ze 6 weken als een porseleinen poppetje behandeld moeten worden. Dus met complicaties of een geval van aanstelleritus heb je je man echt wel nodig. 2 vriendinnen hebben ook keizersnede gehad beide met ontsteking van de wond en die konden dus neit veel, dochter van de buurvrouw heeft echt precies 6 weken NIKS uitgevoerd hahaha

Deel Deze Pagina