Mijn vriend en ik worden er echt helemaal gek van. Als we gaan winkelen met onze zoon,boodschappen doen of gewoon even naar de stad, hij wordt meteen boos. Elke keer als we een winkel in gaan dan gaat hij heel hard gillen of huilen. Maar goed we moeten toch boodschappen doen en soms hebben we nu eenmaal wat nodig in de stad. We hebben al erg vaak opmerkingen erover gehad, maar niet direct naar ons toe. Ook als we een verjaardag ofzo hebben dan gaat het niet goed. We hadden vandaag een feestje van mn beste vriend, waar dus best wat mensen waren, ook daar wordt hij vervelend. We hadden helaas geen oppas en helemaal niet gaan wilden we ook niet doen. Hij kan niet zo goed tegen veel prikkels dus van vandaag wisten we het, maar we vinden het erg lastig om hier mee om te gaan zeker in winkels. We kunnen hem moeilijk elke keer bij opa en oma brengen als we even naar de stad gaan of boodschappen moeten doen. In het begin konden we het nog wel negeren maar het wordt toch steeds vervelender. Wie herkent dit ook en hoe ga je er mee om?
Finn heeft het soms...meer als hij het echt zat is of moe is. Ik negeer het zoveel mogelijk. Als het alleen mopperen is dan. Als hij moe is zie ik dat wel en geef ik zn speentje (en dan hopen dat ie gaat slapen ) Als hij echt aan het gillen is dan probeer ik hem wat te doen te geven (al is het maar even mn zonnebril beethouden ofzo) En als het echt te gek wordt (wat gelukkig pas 1 of 2 keer is voorgekomen) dan geef ik hem wat drinken of een snackje. Heb het vandaag toevallig gehad...en met de hitte sowieso wat vaker... We zijn maar eerder naar huis gegaan...want hij werd nu dus echt niet stil! Niet alles werkt dus altijd! Hahaha!
kan je hem niet afleiden? Bijvoorbeeld door zijn favoriete speeltje of knuffel mee te nemen? Of juist iets nieuws ( naar de verjaardag toe) zodat ie daar wat houvast aan heeft?
dat gebeurd ons ook wel eens, mijn dochtertje heeft er een handje van om dat te doen als ze het zat is of als ze ineens teveel indrukken krijgt (vreemde huiskamer, drukte, veel lampen etc) ik geef haar dan bijvoorbeeld een halve liga of stukje fruit of favo knuffel, of mijn man neemt haar op de arm (werkt altijd maar is natuurlijk niet fijn als het een gewoonte wordt).
Ja het is echt vervelend! Zn speen wil hij al een tijdje niet meer, dus dat werkt niet helaas. Hij haalt hem er gelijk weer uit en gooit hem weg. Beetje afleiding helpt idd soms wel in de supermarkt geef ik hem wel eens iets wat hij vast mag houden, maar dat is 5 minuten leuk en dan is het weer niet goed. Gisteren hadden we dus een campingbedje en wat speelgoed mee en hem erin gezet maar dat was ook niet goed. We moesten hem vast houden maarja dat kan ook niet de hele tijd en zeker niet als je even wat wil eten en het is ook vermoeiend. Maar bij zijn eigen verjaardag had hij het ook, toen de visite weg was werd hij meteen zichzelf weer. Hij wil dan ook niet eten gooit het op de grond en niks is goed, het is gewoon zo lastig. Bij een verjaardag kunnen we nu nog gewoon doen dat 1 van ons gaat als we geen oppas hebben. Maar winkelen, ja dan moet ie gewoon mee, als we niet in een winkel zijn dan gaat het goed, zodra we dan een winkel in lopen gaat het fout. Hij slaapt ook niet meer in de kinderwagen of buggy dus dat is ook al een nadeel.
Het is alleen al een geruststelling dat meer kindjes dat hebben. Ik heb helaas geen tips want ik heb af en toe hetzelfde probleem en dan lijkt het alsof alle kindjes heerlijk aan het slapen zijn in de buggy. Die van ons slaapt alleen maar in haar eigen bedje. Laatst had ik het op de fiets, ook heel vervelend, ik ging steeds harder fietsen, ze was met geen mogelijkheid stil te krijgen en iedereen kijkt je dan ook zo meelijwekkend aan...
@kipkip idd alleen al om te lezen dat andere kindjes dat hebben is al fijn. Soms zie je al die kindjes lekker rustig in de buggy in de stad ofzo of wat jij zegt dat al die mensen je dan zo aan gaan kijken... Vreselijk vind ik dat!
zoooo herkenbaar ik hoop nog steeds dat het vanzelf weer over gaat, en inderdaad, weer helemaal zichzelf als de visite weer weg is, alsof het over mijn kind gaat.
oh hier hebben we ook zo'n periode gehad met onze oudste! vooral het boodschappen doen werd een drama... ik heb het een tijdje kunnen vermijden door het savonds te doen als mijn man thuis kwam... maar hij zei ook je moet het gewoon weer proberen en gewoon aanpakken! en dat gedrag negeren... dat vond ik heel erg lastig en dan vooral de opmerkingen! nu heb ik het zover dat ze allebei zich voorbeeldig gedragen doordat ik het negatieve gedram negeer... mijn oudste loopt zelf mee naar de winkel en als we er zijn gaat ze zitten in de wagen en krijgt ze een doosje rozijntjes... misschien heel slecht denken sommigen van jullie maarja zo kan ik wel zonder gestres even boodschappen doen en is zij ook blij... de laatste tijd is ze erg goed te pas en kan ik haar zelfs lopend mee de winkel innemen! denk zelf dat het een soort van fase is ofzo..... maar leuk is het niet! ik zou gewoon doorzetten en dingen zoals verjaardagen met veel mensen gewoon vermijden en een andere dag gaan of savonds even alleen...
Nou dat mensen je aankijken moet je echt schijt aan hebben hoor! Gisteren had Finn ook een dwarse bui...komt er zo;n oud lijk in de supermarkt naar hem toe..."Ja jij bent moe heh...mama moet je echt op bed leggen heh!!" Dan kook ik al van binnen! Waar bemoeit ze zich mee! Hij was gewoon boos dat ie niet zelf de nieuwe pakjes luierdoekjes mocht beethouden!
Ja dat vind ik dus ook zooooo hatelijk!!!:x Maar of het nou oude mensen jonge mensen zijn hou je mond gewoon ik bemoei me ook niet met hen toch?? Ik weet dat ik daar schijt aan moet hebben hahaha maar ik weet nog dat ik zelf altijd riep dat ik jankende kids altijd zooo irritant vond haha
Mijn dochter heeft het ook een tijdje gehad, echt ontzettend vervelend! Vooral als we in de stad waren aan het winkelen. Ik heb het zoveel mogenlijk genegeerd. Speeltjes mee nemen hielp niet, die belanden na 5 seconden op de vloer. Speentje krijgt ze al een hele tijd niet meer. Dus het was gewoon een kwestie van negeren...
Dan ga ik harder negeren! Hahaha! Ik vind het soms best lastig! @Aaliyah...Ik zei dat vroeger ook altijd! Ik vroeg me ook altijd af waarom mensen met kinderwagens naar de stad gingen enzo! hahahaha! nu doe ik het zelf...
Hey een lotgenoot . Hier ook eentje die niet van winkelen houdt. Ze wil kruipen en lopen, vooral niet stil zitten. Dat eindigt hier dus ook vaak in krijsen. Heb altijd wat lekkers bij en wat te drinken, daar is ze dan wel 10 minuutjes zoet mee. En daarna maar op de arm, dan vindt ze het leuker. Niet pedagogisch verantwoord, maar zo'n krijsend kind wil ik anderen (en onszelf) niet aan doen. Hoop dat het beter gaat als ze dalijk kunnen lopen, zal wel toch????
Op verjaardagen is er trouwens niks aan de hand, zolang ze haar energie maar kwijt kan door te kruipen en een beetje te lopen. Ze houdt gewoon niet van stil zitten...
Dat is het misschien bij Finn ook wel... zodra hij bevrijdt wordt uit de wagen is het feest! Wat doet Jason als je hem in het boodschappenwagentje zet??? Dat stelt bij Finn de ellende meestal ook wel wat uit!
Jason zit altijd in de boodschappenwagen meestal vindt ie dat ook wel best, maar tegen het einde is hij het zat. Ik denk dat ook hij liever rondkruipt en doet... Verjaardagen/feestjes daar weten we gewoon van dat hij niet tegen al die prikkels kan, het is gewoon te druk voor hem
Allereerst: wat vervelend dat je zoontje zich zo vervelend voelt overal en dat jij je daar ook weer vervelend door voelt. Da's niet leuk! Ik kan me niet meer heel goed herinneren hoe het bij onze dochter was op die leeftijd, maar het kan best een fase zijn, een sprongetje ofzo. Of is het iets dat hij altijd heeft gehad? Wat bij onze meid goed werkt is haar uitleggen wat we gaan doen. Klinkt heel suf misschien, maar dat je bijvoorbeeld thuis uitlegt dat jullie boodschappen gaan doen. Dan voor de winkel weer even door de knieën voor de wandelwagen om het nog een keer uit te leggen ('we gaan nu even brood kopen, dan gaan we betalen bij de kassa en dan weer naar de fiets/auto' bij wijze van spreken). En dan naar binnen gaan en voortdurend praten / uitleggen wat je doet ('we lopen nu naar het brood... langs de appels en de bananen ... kijk daar is het brood... help jij dit brood vasthouden? goed zo!... daar is de kassa... leg maar op de band... zo en nu weer naar buiten...') en dan flink benadrukken hoe gezellig het was om boodschappen te hebben gedaan En dan eerst dat proberen met een klein boodschapje, niet meteen met een hele waslijst Door op die manier veel contact te houden met je zoontje zodat hij betrokken wordt bij wat er gebeurt en zijn aandacht gefocust wordt op wat je doet, heeft hij misschien minder kans om te gaan bedenken dat hij het vervelend vindt. Het is niet altijd mogelijk, maar hier helpt het goed om van dingen een spelletje te maken. Dus je even verstoppen achter een schap en dan weer tevoorschijn komen, kiekeboe spelen met het brood in je handen terwijl je in de rij staat of lekker met het karretje rennen of slingeren door het gangpad (niet in een volle supermarkt ). Liedjes zingen en veel praten, óók op de fiets of in de supermarkt, maakt me niet uit wat mensen denken. in de rij bij de kassa de plaatjes op de tijdschriften in het schap naast je aanwijzen of de honden/katten op het dierenvoer (strategisch kiezen bij welke kassa je in de rij gaat staan! ) Veel op je knieën gaan zitten, op het niveau van je kindje. Positieve formuleringen gebruiken ('hou jij dit vast? wat fijn!' ipv 'niet laten vallen! pas op!') Dat soort dingen werken hier goed. Misschien heb je dit alles allang tevergeefs geprobeerd. Dan help ik je duimen dat het je van iemand anders de gouden tip krijgt of dat het een fase is die snel over gaat. En tot slot: Misschien is het ook goed op je verwachtingen realistisch te houden: 5 minuten leuk spelen met iets is echt al heel lang op die leeftijd! Misschien is je zoontje wel helemaal niet té snel vervelend, doen jullie alleen te lange activiteiten met hem. Niet negatief bedoeld hoor, maar juist als positieve draai: er is vast niks 'mis' met je zoontje, het is alleen nog even zoeken naar hoe hij mee kan doen met jullie dingen zonder dat het hem teveel wordt. Misschien is het aanpassen van jullie plannen dus de sleutel (vaker kleine boodschapjes doen, bijvoorbeeld). Hoe dan ook: succes!
Dat zijn iig wel goede ideeen! Hij zit bij ons altijd in de winkelwagen dus zit wel redelijk op ooghoogte (ik ben erg klein hahaha) dus dat is wel makkelijk. Misschien verwacht ik idd ook wel te veel van hem hoor!! 5 min was ook niet precies haha, maar meer beetje schatting, maar ik denk dat het vooral is wat eerder gezegd is. Hij verveeld zich denk ik heel erg in zo een wagen en wil liever kruipen. Hij is erg beweegelijk en druk dus dat stil zitten is niks voor hem. Hoewel hij het in de auto dan wel weer goed kan. Maar in de winkels is hij wel gewoon echt snel vervelend, we lopen de eerste winkel in en het is al brullen en als we buiten staan is het weer oke..Dus ja hij houdt er gewoon echt niet van. Ik hoop gewoon dat het een fase is en dat het straks weer over is hahaha.