staan?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Jade11, 27 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jade11

Jade11 Bekend lid

21 mrt 2008
    585
    0
    0
    mama
    brabant
    ten eerste wil ik even duidelijk maken dat ik dit niet bedoel als race off the parents, maar echt even wat advies nodig heb.

in alle boeken die ik heb staat dat baby's rond 6 a 7 maanden gaan staan, dus al hun gewicht op hun heupen en knieen zetten, wel met hulp voor het evenwicht natuurlijk, maar echt duidelijk staan en proberen te lopen.
    maar Mila doet dit nu al!
    met haar 6 weken check werd ons wel verteld dat ze voor haar leeftijd enorm ver is met haar hoofdje en nek overeind houden, maar staan met 3 maanden?

wil dus eigenlijk even weten of ik die boeken niet verkeerd begrepen heb of dat ik gewoon een of ander genie in huis heb.
    met welke leeftijd gingen jullie kids voor het eerst echt staan?

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hoe staat ze dan? Zet je haar dan in de box neer met de rand vasthoudend? Of staat ze bij jou?

Eva stond ook al vrij snel bij mij, ik weet eigenlijk niet hoe oud ze toen was. Met 6,5 maand bleef ze staan in de box als we haar neerzetten en een week later trok ze zich zelf op tot staan. Met 7,5 maand deed ze niets anders meer en ging ook lopen door de box/langs de meubels.
    Eva was ook met alles snel, kon meteen na de geboorte haar hoofd rechtop houden als ze op haar buik lag en als we haar vasthielden. En met 4 maanden kon ze omrollen en lag ze bijna alleen nog maar op haar buik.

Ik zou wel uitkijken met haar te snel willen laten staan. Het beste is pas om een kindje te laten staan als ze het zelf gaan doen, of als ze heel erg stevig staan.

3. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    bedoel je echt staan, als in vanuit zit optrekken naar staan?
    Of bedoel je als jij je kindje optilt om op schoot te zetten dat ze zich dan strekt zodat ze staat?
    HEt eerste lijkt me extreem vroeg, het 2e zou best kunnen

4. Jade11

Jade11 Bekend lid

21 mrt 2008
    585
    0
    0
    mama
    brabant
    ze gaat voornamelijk staan als ik haar handjes vast houd, en probeert ook al echt te 'lopen'.
    maar ze doet het wel helemaal zelf, zij zet de kracht om haar omhoog te zetten. en ze vind het nog leuk ook, ze is flink aan het lachen en wil bijna niet meer gewoon zitten..

@ lexie, ik bedoel echt het eerste, als ze zit dat ze echt uit zichzelf omhoog komt om te gaan staan. daarom vind ik het ook zo raar, dit moet ze toch nog lang niet kunnen?

5. GhitaThakoerdin

GhitaThakoerdin Niet meer actief

zou er wel mee oppassen dat je haar heupjes niet overbelast.. en verder tjah het ene kindje is er vlot mee en de ander doet er langer over.. :)
    esmee staat nu als ik haar ondersteun.. maar verder trekt ze zich nog niet op ofzo..
    komt allemaal vanzelf wel.. :p

6. marianne1984

marianne1984 Actief lid

15 aug 2007
    402
    0
    0
    dat wou onze dochter ook met de leeftijd, maar ze kan het nu nog niet alleen hoor!
    ik wou ook niet met die leeftijd dat ze het al kon, ook al wou ze zelf wel steeds staan, omdat dat niet goed is voor de heupjes.
    als ik haar weleens liet staan dan hield ik haar zeg maar net boven de grond, zodat ik alle gewicht had zeg maar en dat zei net de voetjes op de grond kon zetten

7. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    mijn dochter kon dat ook heel vroeg, net als zitten. Maar we lieten het haar niet doen, het is niet zo best voor de gewrichten. Zelf doen is pas kunnen hier in huis ;)

8. mirrem

mirrem VIP lid

14 apr 2008
    9.460
    1
    36
    Gelderland
    Onze kleine vent is trekt zich ook al in zitstand omhoog tot staan sinds hij ongeveer 12 weken oud was. Wij stimuleren het ook niet extra maar hij doet het gewoon continu zelf. Hij is inderdaad ook al sinds dag 1 erg sterk in zijn nekje, hoofd en benen.
    Ben vandaag bij het consultatiebureau geweest en daar zeiden ze dat het wel kan, maar dat je goed op moet letten dat je ze goed ondersteund. Omdat hun beentjes het al wel aankunnen maar de heupjes misschien nog niet.

Maar goed, hier is ook 'zelf doen pas kunnen', maar hij doet het dus al heel lang zelf en wil hem er ook niet in remmen. Extra stimuleren is het andere uiterste, maar denk zelf dat ze het uit zichzelf wel aangeven wat wel en niet kan en het ene kindje ontwikkelt zich nou eenmaal anders dan de andere.

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wat Guppie volgens mij bedoelt met zelf doen is dat ze zelf gaat staan, dus helemaal zonder hulp (bijvoorbeeld in de box). Wij deden het ook af en toe hoor, Eva trok zich ook op aan onze handen vanuit zit, maar zolang ze nog niet stevig kunnen staan lijkt het me niet verstandig.

10. susan28

susan28 Bekend lid

17 jan 2008
    933
    0
    0
    ziekenverzorgende
    mijn dochter was pas 10 maand toen ze dat deed. dus ja extreem vroeg en ik zou t niet echt stimuleren.

11. Indy73

Indy73 Lid

14 aug 2007
    47
    0
    0
    ja hoor, hier ook zo'n meid die heel erg van staan houdt. Vanaf 8 weken trok ik haar op tot zit maar ging meteen door tot staan. Ze wil ook bijna niet zitten, ze strekt altijd haar beentjes. Ik heb het heel lang proberen tegen te houden maar ze was af en toe echt niet te houden. Op het CB kreeg ik wisselend advies van: niet stimuleren want het is niet goed voor de heupjes tot als ze het zelf wil dan is het goed. Ja wat moet je daar nou weer mee. Ik heb het geprobeerd om het tegen te houden maar dat was soms echt lastig.

12. mirrem

mirrem VIP lid

14 apr 2008
    9.460
    1
    36
    Gelderland
    Bij ons strekt hij ook bijna automatisch zijn benen als hij in zitstand zit. Idd heel moeilijk om tegen te houden en je leest idd wisselende adviezen. :( :( :(

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Maar je kindje hoeft toch helemaal niet te zitten? Dus als je je kindje niet laat zitten willen ze ook niet gaan staan...

14. mirrem

mirrem VIP lid

14 apr 2008
    9.460
    1
    36
    Gelderland
    Nee, hoeft idd niet, maar die van ons wil zo graag! ;) Als ik hem uit zijn bedje haal heb ik altijd het idee dat hij vindt dat hij wel weer genoeg gelegen heeft. Ik hoef hem dan namelijk echt niet in de box te leggen ofzo. HIj wil dan alleen in de wipstoel. En met spelen op het boxkleed idem dito. Spelletjes met hem optrekken en op je knieen zetten zijn favoriet. Spelletjes terwijl hij ligt vindt hij niks aan :(

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva wilde ook heel graag, maar ik deed het zo af en toe even en meer niet, hooguit 2x per week ofzo. Vanaf 4 maanden lag ze trouwens haast alleen nog op haar buik en vermaakte ze zich prima met haar eigen speelgoed. Ze lag toen meestal op een boxkleed midden in de kamer. Wipstoel heeft ze trouwens nooit echt leuk gevonden, want dan is de ruimte zo beperkt en een babygym verveelt ook snel. Daardoor vindt ze nu de box niet leuk, het liefst verkent ze het hele huis ;).

16. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Voor het ruggetje is het niet goed om al vroeg te gaan zitten. Je moet ze niet in zitstand zetten, maar ze moeten zelf vanuit ligstand gaan zitten.

Hetzelfde met staan, dit moeten ze ook vanuit zichzelf gaan doen. De spieren kunnen het misschien wel aan, maar door dit soort dingen te stimuleren (neerzetten en laten staan) kunnen ze gaan achterlopen in de fijne motoriek.

Je kan dus het beste je kindjes alles zelf laten ontdekken...

Groetjes Saskia

P.S. Met nichtje was ook erg trots dat haar zoontje al met 6 maanden kon staan en met 8 maanden kon traplopen. En met 10 maanden is hij geopereerd aan een liesbreuk! De arts vertelde dat dit hoogstwaarschijnlijk het gevolg is van dingen doen waar zijn lichaam eigenlijk nog niet aan toe was...

17. moesje83

moesje83 Bekend lid

18 apr 2008
    911
    0
    0
    als ik timo op schoot heb wil hij ook absoluut niet meer liggen hij werkt zich zo op dat hij tegen me aan zit en lekker rond kan kijken, en als ik zn handjes vast houd trekt hij zich ook op tot staan, Op het CB zeiden ze dat hij er gewoon lekker vroeg bij is.

18. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    hier precies zo, mijn ventje wilde ook rond die leeftijd alleen maar staan! Heb wel geprobeerd het tegen te houden maar wat meneer in zijn kop heeft... staat nu trouwens nog niet zelfstandig hoor..

19. sweetdushi

sweetdushi Bekend lid

24 jun 2007
    685
    0
    0
    Jayden deed dit ook al met 3,5 maand ofzo. Maar liet het niet echt toe is heel slecht voor ze.

20. Tamio

Tamio Niet meer actief

Manon wilde dat op die leeftijd ook altijd. Wilde niet zitten, trok zich dan aan je handen tot staan en werd zo stijf als een plank als je haar toch wilde laten zitten. Dat is niet zo vreemd hoor. Ik heb het niet gestimuleerd en haar veel op haar buikje laten spelen. Nu sinds een paar dagen krijgt ze interesse in zich omhoog trekken aan de salontafel maar het lukt haar nog niet.

Deel Deze Pagina