Jesse was al zes/zeven maand en had helemaal geen behoefte om te gaan staan, en ik dacht dat hij misschien wel iets mankeerde aan z'n beentjes of heupjes ofzo. Maar toen ik het bij het CB vroeg, zeiden ze: wees maar blij, want het is helemaal niet zo goed voor ze als ze dat al zo vroeg willen. Dan heb je als ouders al gauw de neiging om je kind dan ook vaak te laten staan omdat ze het zo leuk vinden. En dat kan schadelijk zijn. Inmiddels istie ruim 9 maanden, en sinds een maandje ofzo zet hij opeens z'n beentjes strak en vindt het ook geweldig om te staan. Dus hij was er laat mee, maar niet té laat.
door de kinderfysio en kinderarts is idd geadviseerd/verboden om ze te laten staan. ze moeten zich echt zelf optrekken. ze gaan dan ook hun voetjes verkeerd strekken en de pees van de voetjes kunnen stijf worden. zo heb ik het begrepen
Mijn dochtertje stond met 5 maanden als je haar neerzette. Vond ze erg leuk, maar we hebben het maar zelden gedaan. Bij het CB raadden ze het ook sterk af, het is heel slecht voor hun knietjes, die worden teveel belast met iets waar ze nog niet aan toe zijn. Gewoon wachten tot ze uit zichzelf gaan staan, die paar maanden zijn toch niets op een heel mensenleven.
Ik vind dit niet echt extreem hoor. Mijn dochter deed dit ook best jong en vanaf 4 maanden kon ik haar aan de box neerzetten. Dit heb ik maar een paar keer gedaan, idd omdat het slecht is. Met 7,5 maand ging ze uiteindelijk zelf staan.
mila precies hetzelfde, als ze wakker is hoef ik haar echt niet neer te leggen, of op schoot, of in haar stoeltje, maar niet op haar speelkleed. wij zijn er nooit aan toe gekomen om een box te kopen, (omdat ze bijna 2 maanden te vroeg was moesten we met spoed een hoop dingen kopen) maar komen nu tot de conclusie dat het voor ons echt overbodig is. ze wil niet liggen en als ik om wat voor reden even de kamer uit moet zit ze in haar stoeltje. was vanmorgen bij het cb, die vertelde mij dat het idd redelijk vroeg is, maar er verder niet te druk om moest maken. haar controle over hoofd, nek en beentjes zijn extreem vroeg voor haar leeftijd, ze begint sinds n paar dagen ook al te kruipen, maar moest haar laten doen wat ze zelf wilde. zal haar niet onnodig laten staan, alleen als ze het zelf wilt.