Vruchtbare dagen?

Discussion in 'Zwanger worden' started by AnneLiesje, Apr 23, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. AnneLiesje

AnneLiesje Fanatiek lid

Dec 4, 2006
    3,241
    0
    0
    Afgelopen zaterdag/ zondag had ik mijn eisprong moeten hebben, heb de 2 rondes hiervoor ovutesten gebruikt en dat klopte precies.

Nu geen testen gebruikt want ik dacht dat ik het wel wist. Normaal gezien heb ik een dag of 2 vruchtbaar slijm, maar nu helemaal niets?
    Geen afscheiding, alleen wel een beetje buikpijn al een paar dagen.

Zou het kunnen dat mijn eisprong nog moet komen of is ie "geruisloos" voorbij gegaan?

('t is ook altijd iets elke maand, had me nog zo voorgenomen om me niet gek te laten maken...)

2. Moonie

Moonie Fanatiek lid

Oct 19, 2006
    1,070
    0
    0
    Ik heb precies het zelfde deze maand!

Wij klussen maar gewoon door. Zekere voor het onzekere ;)

3. AnneLiesje

AnneLiesje Fanatiek lid

Dec 4, 2006
    3,241
    0
    0
    We blijven ook nog even aan de klus ;)
    maar vreemd is het wel, heb ik in al die maanden nog niet gehad....

4. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Volgens mijn huisarts is vruchtbaar slijm een goede en betrouwbare indicatie voor eisprong (aanwezigheid hormonen). Als je dit niet hebt is het misschien een idee om een temperatuur curve bij te houden? Misschien geeft dat duidelijkheid.

Succes!

5. AnneLiesje

AnneLiesje Fanatiek lid

Dec 4, 2006
    3,241
    0
    0
    Nou gisteren middag en avond toch nog vruchtbaar slijm... gisteren en eergisteren geklust dus ben benieuwd!
    Eisprong dus 2 dagen later dan normaal.

6. knor

knor Fanatiek lid

Mar 4, 2007
    2,392
    0
    0
    Groningen
    FF een ander vraagje ...

Komt vruchtbaar slijm voor de eisprong of tijdens de eisprong ?

7. Nataly

Nataly Actief lid

Jul 4, 2006
    409
    0
    0
    Hengelo (ov)
    Hai,

Moet je dit maar eens lezen komt uit het artikel wij vrijen al jaren verkeerd en dit is een arts die dit zegt. Is erg verhelderend.

Veel liefs
    Nataly

Er is ook een andere manier om te kijken wanneer je in je vruchtbare periode zit. Te Velde: "Er is een natuurlijk gegeven waarvan is bewezen dat het een goed teken is voor de vruchtbare periode, namelijk het slijm uit de baarmoederhals. Een dag of vijf a zes voor de eisprong wordt het slijm dat uit je schede komt anders; het is vaak overvloediger, glaziger en dunner dan anders. Bij de ene vrouw is het zichtbaarder dan bij de ander. Vaak moet het daarom leren zien. Sommige vrouwen lukt dat echter niet, dat moet ik toegeven. Kun je het wel zien, dan kun het beste vanaf die eerste dag van die afscheiding een week lang elke dag gemeenschap hebben, maar twee of drie keer per week is ook goed.

8. AnneLiesje

AnneLiesje Fanatiek lid

Dec 4, 2006
    3,241
    0
    0
    Maar als dat vruchtbare slijm 5 of 6 dagen voor de eisprong is heb ik op dag 21 mijn eisprong en mijn cyclus duurt 28-29 dagen. Dus dat klopt ook niet. Menstruatie is 14 dagen na eisprong (toch?)

En het is bij mij niet dunner zoals in het stukje maar juist heel dik en wittig echt klodders... (klinkt lekker)

Mmm nu weet ik het niet meer :(

9. AnneLiesje

AnneLiesje Fanatiek lid

Dec 4, 2006
    3,241
    0
    0
    Het is een heel verhaal maar maakt het wel duidelijk vind ik! MIsschien heeft iemand er nog wat aan.

(bron: www.zwangerstraks.nl)

Zwanger worden – de vruchtbare dagen

De eerste week van de cyclus, de dagen van de menstruatie en vlak daarna, zit de baarmoedermond potdicht. Het baarmoederhalsslijm is dik, zuur, troebel en taai, en daardoor moeilijk doordringbaar voor zaadcellen. Het slijm sluit de baarmoeder af.

Naarmate de eisprong dichterbij komt, wordt de baarmoedermond zachter en de opening wijder. Intussen wordt het slijm vloeibaar, elastisch, minder zuur en helder, kortom: zaadvriendelijk. Het helpt de zaadcellen om naar boven te ‘klimmen’, de baarmoederhals en verder de baarmoeder in. Vlak voor de ovulatie ziet het eruit als rauw eiwit. Je kunt er draden van trekken.

De ene vrouw merkt dit heel duidelijk, de andere nauwelijks. Maar als ze er bewust op letten, zullen de meeste vrouwen merken dat een of meer dagen voor de eisprong hun schaamlippen vochtiger zijn. Er blijft dan wat glibberig slijm aan het wc-papiertje zitten. Daaraan herken je de vruchtbare dagen. De dag dat het baarmoederhalsslijm het meest overvloedig, draderig en dun is, valt meestal een dag voor de eisprong.

Wanneer de eisprong nadert, hebben sommige vrouwen buikpijn, vaak op een duidelijk aanwijsbare plek, links of rechts onderin de buik. Dat wordt ovulatiepijn of middenpijn genoemd. Het is het gevolg van de spanning in de eierstok, en gaat aan de eisprong vooraf. Als je vrijt zodra de ovulatiepijn optreedt, ben je net op tijd. De dag van de eisprong is de eicel vruchtbaar.

Ook een ovulatietest helpt om de meest vruchtbare dagen te herkennen. Een ovulatietest is een goed hulpmiddel, maar meestal niet noodzakelijk.

Als het baarmoederhalsslijm en de middenpijn weer verdwenen zijn, is de eisprong achter de rug. Dan is het voor die maand te laat om nog te vrijen voor een baby.

Neem in de week voor de eisprong – bij de meeste vrouwen de tweede week van de cyclus – regelmatig een beetje slijm uit de vagina tussen duim en wijsvinger. Beweeg je vingers uit elkaar. Als er tussen de vingers een elastisch slijmdraadje ontstaat, weet je dat je vruchtbaar bent.

Neem geen vaginale douches als je zwanger wilt worden. Vaginaal douchen, ook wel irrigeren genoemd, kan het baarmoederhalsslijm wegspoelen, en daarmee enigszins de vruchtbaarheid beïnvloeden. Het slijm helpt het sperma namelijk om omhoog te klimmen.

Afscheiding kan ook andere oorzaken hebben dan een naderende ovulatie. Dan is de afscheiding niet helder en draderig, zoals rauw eiwit, maar bijvoorbeeld wit, geel, groen, roze of bruin van kleur. De consistentie is dan korrelig, kwarkachtig, schuimend of zalfachtig. Deze afscheiding kan onaangenaam ruiken – zuur, vissig of anderszins – en gepaard gaan met jeuk, branderigheid, vuurrode schaamlippen, pijn bij het vrijen en koorts. Zulke afscheiding wordt hier niet bedoeld en heeft niets met de eisprong te maken. Soms is zulke afscheiding volkomen onschuldig. Bij afscheiding die schuimt of stinkt, samengaat met jeuk, roodheid, pijn of koorts is er meestal sprake van een ontsteking. Dan is het raadzaam om naar de (huis)arts te gaan of naar een polikliniek voor geslachtsziekten. Een eventuele ontsteking zal dan behandeld worden.

Share This Page