'Staat hij al' 'loopt hij nog niet?'

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door wendy339, 30 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Stijn loopt ook nog niet, staat nog niet eens...maar hij kan wel heel netjes eten zeg ik er lachend achteraan als het gevraagd wordt :D

Hij doet wel op handen en voeten "lopen", net een aapje.
    Ieder kind gaat in z'n eigen tempo en volgorde en ze hoeven nu nog niet eens te kunnen lopen!

2. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Zo zeggen ze overal en tegen iedereen weer iets anders.

Mijn zoontje was best wel een gezonde hollandse knul toen hij 8 maanden was en zag er dus iets ouder uit. Als iemand in de supermarkt dan iets tegen hem zei, waren ze boos dat hij niets terug zei. Ja hallo, hij is 8 maanden en praat nog niet hoor.

Ieder kind doet alles op zijn eigen tempo. Die van mij liep 3 dagen na zijn eerste verjaardag los. Maar hij is nu 15 maanden en zegt weinig. Alleen: papa, mama, itten, ijken, isjes, usje, aar. (zitten/kijken/visjes/zusje/klaar) En af en toe een verdwaalde opa of ander klein woordje.

3. leeuw86

leeuw86 Fanatiek lid

10 nov 2009
    4.523
    0
    0
    mijn dochter deed haar eerste stapjes los met 20 maanden en liep helemaal los met 21 maanden.

ik heb ook vaak gehoord: loopt ze nou nog niet?!

4. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ze vinden altijd wat. Dochter liep hier met 11 maanden soepel los. Kon zelfs rennen. Zoontje 1 dag na zijn verjaardag maar erg houterig en viel bij elk drempeltje. :). Toch liepen ze bijde netjes optijd en dan hoor je van al die oudere moeders, de mijne liep al met 6 maanden, de mijne deed dat al met 11 maanden bla bla. Ik denk dat ze gewoon de tijd niet meer precies weten en denken dat ze het allemaal zo snel deden want als ik dan hun kinderen zie ( volwassen ondertussen) dan zijn het niet altijd de snuggerste en zien er niet echt bijzonder uit.
    Elk kind is anders en elk kind heeft zijn eigen tempo. Mijn kinderen komen van de zelfde ouders, zelfde opvoeding en toch leren ze dingen op hun eigen manier en eigen tempo. Dochter was bij met 1jaar 11 maanden dag en nacht zindelijk, zoontje net 3 en overdag zindelijk maar draagt nu nog snachts een luier. Dochter kon fietsen met 1 jaar op een 3 wieler, 2 jaar op 12 inch en 3 jaar zonder zijwieltjes, zoontje heeft de driewieler nooit begrepen en kan sinds 2 maanden op een 12 inch met zijwieltjes fietsen :).

Als hij met 16a18 maanden nog niet loopt oké maar hij is nog geen jaar. Laat ze maar mekkere over een tijdje sta jij als trotse moeder op te scheppen haha. De mijne liep met 12 maanden :). Het Jan namelijk ineens heel snel gaan. Dacht bij mijn zoon die gaat nooit lopen en ineens liep hij weg :)

5. SDonya

SDonya Niet meer actief

Zou wat zijn als die dan net als mijn dochter met 16 maanden nog niet los staat of laat staan zelfs nog niet kan lopen ;)

Niks van aantrekken dus! Hij is pas 1..

6. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Jullie hebben ook gelijk, mensen moeten wat te zeuren hebben.. En dat opschep gedoe over de rug van je kind vind ik altijd zo erg.. Hij kan iets of hij kan het niet, en tuurlijk bij alles wat hij nieuw kan ben ik ape trots ongeacht zijn leeftijd!

7. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Mijn jongste is 1 en staat nog niet eens. Mijn oudste stond met 9 maanden, en liep met 15 maanden pas los :) Ik denk dat als mijn jongste kan staan, ze ook snel kan lopen want die is nogal gedreven zeg maar. (worden we af en toe knettergek van haha :D )
    Alles op zijn tijd, ik verdedig me nooit, ik zeg gewoon nee, ze kan nog niet staan nee.

8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Ja, die types zul je altijd houden. En er zijn een aantal mijlpalen waar je kind vroeg in moet zijn, dat is doorslapen/staan/loslopen. Hoe ze zich sociaal ontwikkelen, fijne motoriek, weet ik veel, dat boeit bijna niemand of lijkt niet interessant te zijn om te vergelijken.

9. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.553
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Waarom zou je er niet in kunnen meevoelen??? Mijn jongste is een dik half jaar ouder dan mn kleinzoon en mn neefje.... mag ik daar niet een klein beetje "jaloers" op zijn??? dat mijn dochter nog geen zin heeft om te staan en te lopen? Niet dat ik haar loop te pushen ofzo, dacht dat ik daarin duidelijk genoeg was geweest in mn post... Ik vind het goed dat ze zich op haar eigen manier ontwikkeld hoor

10. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Ja heel irritant als mensen vragen kan hij dit of dat al en vervolgens moeten opscheppen over hoe snel die van hun daar wel niet mee was (lopen praten zindelijk worden etc.) Ieder kind is anders.

11. ona81

ona81 Bekend lid

19 aug 2011
    844
    0
    0
    Heerlijk thuis geweest tot onze zoon 8 manden was,
    Leuk he die vooroordelen....
    Nu vennuk zelf logopedist op de vroeg behandeling. Dus werd er vanuit gegaan dat onze zoon zou spreken in 2 tot 3 woorfszinnne met 1 jaar.....
    Ja hoor geweldig, moeder zorgt daar wel even voor ;)

Tuurlijk let ik erop en heb ik stiekem observatie lijsten ingevuld, gewoon voor de leuk maat laat hem echt zelf onyeukkelen zoals hij dat doet en een handje geven daar waar nodig

12. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik denk dat dat je eigen interpretatie eerder is. Als ik naar mezelf kijk, is dat gewoon praten over koetjes en kalfjes en in dezelfde orde van grootte als 'lekker weertje he?'
    Lijkt mij dus dat het gewoon belangstelling is en ja, bij een kind van bijna 1 is de vraag of het al staat of loopt dan toch heel normaal?

13. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113

Ik leg een stukje terug beknopt uit met welke bedoeling het gevraagd wordt.. En 100x dezelfde vraag stellen in 2wkn heeft niets met interpretatie te maken vind ik, dat wordt en is op den duur erg irritant..
    En ik weet best dat bepaalde mensen het vriendelijk bedoelen, maar sommige....

14. steenbokje83

steenbokje83 Bekend lid

20 jun 2011
    589
    0
    0
    West-Vlaanderen
    Wijs mensen er dan op wat hij WEL kan. Mijn zoontje kan bijvoorbeeld al kleine stukjes lopen maar kan voorlopig nog maar een paar woordjes en gebruikt eigenlijk enkel mama en papa geregeld. Ieder kindje zijn of haar eigen tempo :)

Mijn moeder kon er ook wat van toen hij 6 maanden was 'waarom kruipt hij nog niet?!' toen ben ik expres telkens gaan opsommen wat hij wel al kon en ze hield gelukkig al snel op.

15. wazigsnuitje

wazigsnuitje Bekend lid

12 dec 2011
    855
    3
    18
    NULL
    NULL
    Heel herkenbaar, mijn grootouders kunnen er soms ook wat van maar ik trek me daar niets van aan. Ieder zijn tempo toch?

16. Gizje

Gizje Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    Hier loopt ze sinds 10 maanden rond de tafel en nu is ze 15,5 maanden en ze durf nog steeds niet los te lopen (ja 3 stapjes af en toe), maar ze klets de oren van je hoofd. Ik maak me er echt niet druk om en als mensen er opmerkingen over maken.

17. Snieke83

Snieke83 Fanatiek lid

8 jan 2009
    2.234
    0
    36
    Haha gooi de frustratie er maar uit hoor 😃

Hier twee heren die pas met 18 mnd liepen. En de tweede sowieso heel traag qua motorische ontwikkeling. En hij praatte ook niet snel dus de meeste positieve opmerkingen kreeg hij over zijn lieve gezichtje 😉

Een vriendin antwoordde eens:
    "Loopt hij nog niet?"
    "goh dat weet ik niet eigenlijk, heb er niet zo op gelet"
    😁

18. misa

misa Niet meer actief

Ja dat kan heel irri zijn soms..! Gewoon wat kant en klare antwoorden bedenken. Hou ik altijd wel van ;)
    Neuh hoor, hij gaat nooit lopen.
    Ja natuurlijk, al weken!
    Nee, waarom maakt iedereen zich daar zo druk om, behalve ik?
    Nee hij looptnog niet, maar wil je weten wat hij wel allemaal doet?

19. Merlijn

Merlijn Actief lid

16 mrt 2012
    280
    0
    0
    Heb niet alle reakties die hiervoor gingen gelezen, maar zou het niet gewoon kunnen dat ofwel mensen dit vragen uit interesse, ofwel uit onzekerheid en om hun eigen kinderen met die van jou te vergelijken?
    Wanneer een kind leert lopen, zegt bitter weinig over zijn intelligentie en over hoe hij terecht komt.

20. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik denk dat het aan veel omstandigheden ligt of het irritant is of niet, de vragensteller (oma die elke week vraagt is wel anders dan een geïnteresseerde buur), de omstandigheid en de manier van vragen (loopt hij NOG NIET is veel negatiever dan: loopt hij al?)

Heb t hier nog niet meegemaakt, ja wel dat mensen vragen: kruipt ze al, rolt ze al om, en mijn dochter was daar vrij laat mee (kruipen doet ze nog steeds niet), maar vind het niet irritant, zie het als oprechte interesse.

Deel Deze Pagina