@citroenrasp ik denk dat het de keerzijde van de automatisering is. Handmatig een selectie maken kost blijkbaar te veel tijd. Zo kreeg ik ook een oproep voor vaccinaties voor mijn zoontjes die na een aantal dagen en weken overleden waren. Erg pijnlijk.
Dat heeft mijn man ook al zooo vaak gehad, is inderdaad geen toeval. Anoniem solliciteren (wat in bepaalde gemeenten al gebeurt, geloof ik?) is zo'n gek idee nog niet. Wij hebben trouwens een kennis die in een callcenter werkt en hij en z'n "buitenlandse" collega's werden geïnstrueerd om een Nederlandse naam aan te meten voor het bevorderen van de "klantvriendelijkheid". Maar helaas is afkomst, achternaam etc niet het enige waarop wordt gediscrimineerd. Mijn vader solliciteerde regelmatig met een ander geboortejaar en dan werd hij veel sneller uitgenodigd dan zijn echte geboortejaar. En volgens mij hebben ze met de toeslagenaffaire ook geselecteerd op opleidingsniveau.
Ik wil niks afdoen aan je ervaringen, echt niet. Maar bv bij t cb: In veel systemen is er maar 1 vinkje mogelijk, dit vinkje staat voor zowel de "risico kinderen" als de "aandachts kinderen". Dit vinkje wil niet zeggen dat we ouders niet bekwaam vinden, of dat we zorgen hebben over hun ouderschap. (Dit kan natuurlijk wel, want die kinderen hebben we ook in ons systeem). Maar bv kinderen van ouders die de Nederlandse taal niet machtig zijn, krijgen bij ons automatisch een vinkje. Waarom? - dan worden de consulten automatisch langer - ben je alerter bij afmeldingen(kunnen ouders zelf een nieuwe afspraak maken?, moeten we bellen of juist appen met Google translate) - ben je alerter bij hulp, hebben ze bij andere dingen nog hulp nodig, weten ze de wegen te bewandelen - deze kinderen krijgen automatisch een VVE indicatie. Dus . Even als kanttekening. Het hoeft echt niet per se iets negatiefs te zijn! Wat niet wil zeggen dat het niet negatief was, want dat weet ik niet.
Ik heb nergens gezegd dat wij geen Nederlands spreken. Maar alleen om het feit dat mijn man allochtoon is, ons als risicogezin bestempelen vind ik gewoon nergens op slaan. En ja, het was ook echt te merken bij ons cb dat er met deze "risicogroepen" héél anders werd omgegaan.
Nou dat vinkjes systeem klinkt zo toch ook al dubieus. Wordt er in het systeem bij dat vinkje ook aangegeven wat de reden in van het vinkje?
Dat laatste ben ik sowieso met je eens. Hm ja ik deed ook maar een gok Dan wellicht omdat jullie een Nederlands BSN-nummer hebben ofzo dat ze die brieven blijven sturen… Vervelend is het wel als je hart steeds van paniek overslaat iedere keer als je zo’n envelop in je brievenbus krijgt..
Oh mijn god. Dat is toch echt vreselijk Maar denk wel dat je de spijker daarmee op z’n kop slaat ja..
Totáál off-topic, maar even hierop inhakend: dat zouden ze eigenlijk verplicht moeten stellen als je het mij vraagt. Kun je als cliënt/patiënt ook veel beter in je dossier zien of er al dan niet een verkeerd vinkje is aangeklikt. Heb ik bij de jongste gehad dat ik enkele weken lang me zorgen maakte over haar ontwikkeling (toen ze nog in m’n buik zat), omdat de echoscopiste (achteraf gezien dus) een verkeerd vinkje had aangeklikt
Zie net dat er vanavond op de EO om 21 uur een docu was over 4300 uit huis geplaatste kinderen (in Nederland), genaamd ‘Jojanneke en de jeugdzorgtapes’. Geen idee of daar ook gesproken wordt over specifiek uit huis geplaatste kinderen door de toeslagenaffaire verder.