Hallo mama's, Ik geef nu zo'n 10.5 maand borstvoeding aan mijn zoontje. Hij drinkt meestal 5x per dag (7.00, 10.00, 14.00, 19.00, 23.00). Nu werk ik gemiddeld 1 of twee volle dagen en 2 of 3 avonden. De avonden kolf ik sowieso niet meer. Ik kolf dan om 17uur thuis leeg, en voed rond 23.30 als ik thuis ben. Nu zou ik heeeeel graag willen stoppen met kolven op het werk. Ik ben het zo beu. Maar hoe weet ik of dat kan? Aanstaande zaterdag bijvoorbeeld werk ik van 13.00 tot 22.30. Het vervelende is dat ik mijn kolf pauze vantevoren moet inplannen. Dus ik kan niet zeggen: ik kijk op de dag zelf of ik wel of niet kolf. Zouden mijn borsten dat trekken zo lang niet kolven?
Hoe voelen je borsten s ochtends? Qua productie lijkt het me niet zo'n punt aangezien je zoontje al ruim 10 maanden is en het maar om 1 of 2 dagen per week gaat. Het is wel een lange ruk en aangezien je nog 5 voedingen geeft, zou het wel kunnen dat je borsten erg vervelend gaan voelen. Misschien eerst toch nog 1 keer een kolfpauze inplannen, maar dan wat later dan normaal? Zodat het al een best wel lange ruk is, dan kun je afhankelijk hoe je borsten voelen misschien beter inschatten of je het kolven de volgende keer helemaal kunt weglaten.
Kun je ook kort tevoren even voeden en dan na bij thuiskomst meteen weer voeden? Zo deed ik dat met zulke lange dagen altijd. Persoonlijk zou ik het ook wel aandurven. Toen mijn kolfrecht afliep ben ik meteen gestopt met overdag kolven. Soms gaf dat even een onprettig gevoel maar mijn zoon kon (en kan) dat altijd prima wegdrinken bij thuis komst.
Bedankt voor de reacties! Mijn borsten voelen 's ochtends wat gespannen aan, maar geen stuwing. Hij slaapt 's nachts 8 uur achter elkaar. Het aantal uren dat ik weg ben voor mijn werk is wel langer... Hmm. Ik denk dat ik 1x ga kolven die dag.
Ik heb vanaf 9 maand tot 1 jaar (toen ging ik afbouwen) altijd nog 1x gekolfd op mijn werk. Ik had altijd een super productie maar dat zorgde er ook voor dat het echt wel onprettig was om niet te kolven als ik een hele dag werkte. En op deze manier kon ik ook mijn vriezer voorraad blijven aanvullen!