Stacaravan / chalet kopen een goede investering?

Discussie in 'De lounge' gestart door me1989, 10 aug 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.994
    113
    Ouders van mn ex werden er ook niet vrolijk van. Was een kleinschalig park, super mooie chalets (helemaal hout). Die hadden ze dan in de verhuur maar ze konden m dan ook voor een periode uit de verhuur halen voor eigen gebruik / directe familie bijv.

Mja locatie overgenomen en echt van die nar praktijken. Ineens de groenvoorziening om gaan ploegen (die was niet van hun), tarieven omhoog gooien (reden waarom onbekend, was niet toegelicht). Inderdaad ook schade, slechte recenties vanwege beroerde schoonmaak (liep via de beheerder en betaalde je echt geen lullig bedragje voor)

Sommigen trokken m uit ellende maar compleet uit de verhuur.

Was bedoeld als leuk extra centje voor hun pensioen, maar uiteindelijk was t een blok aan t been en hebben ze er knap wat stress, shit en ellende van gehad.

Ik zou t dan vooral nemen omdat je er zelf gebruik van wilt maken, niet als investering met intentie leuke rendementen te maken. Want zelfs in hoogtij dagen kwamen zij in elk geval nog niet in de BUURT van t beloofde rendement (wat niet onrealistisch hoog lag in vergelijking met andere parken, maar voor dat park gewoon een utopie was).

2. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.209
    1.753
    113
    Vrouw
    Daar zijn op campings/parken services voor. Roompot doet dat vooral, sommige landalhuizen ook

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Ja maar dan praat je dus meer over vakantieparken. Ts heeft het over een leuke camping. En gezien het stageld wat ze noemt is dat niet het type dat valt onder vakantiepark. Of ze moeten die service tegen aparte betaling aanbieden.

4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Als investering met een goed rendement niet. Maar als leuk extraatje om lekker zelf vakantie te vieren en dan proberen het stageld eruit te krijgen klinkt het prima.
    Aangezien dat je doel is, lekker doen :thumup:

5. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.947
    33.614
    113
    Heb jij niet een chalet gehad in Ursem :p

6. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.403
    113
    Ditbegrijp ik echt niet. Ik weet dat jij al langer is vastgoed zit maar dit soort percentages lijken me erg hoog. Wij verhuren ook een appartement maar zitten rond de 6 procent. Hoe kom jij aan die 12? Ben ik erg benieuwd naar!

7. frums

frums Bekend lid

25 sep 2011
    642
    287
    63
    Maat dan koop je geen chalet op een camping...

Bij de constructies bij BC koop je een vakantiewoning op een park, CenterParcs bijvoorbeeld. En dan huurt CP het daarna van jouw. Dan heb jij dus een lange, vaste huurder, die verder de rest regelt.

Maar vaak kan je er dan niet zelf in verblijven.

(of maar weinig in ieder geval.
    Kan me niet voorstellen dan CP dan zegt: prima..wij huren jouw huisje, maar de 6 weken zomervakantie mag jij er gratis zelf in..
    Juist die periodes leveren CP het meeste op.)

8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Was daar geen aflevering van bij wordt u al geholpen?
    Die mensen hebben /hadden al tig jaar een huisje/stacaravan. Ze hadden een jaarcontract wat elk jaar gewoon door ging tot de eigenaar door de corona het niet ging redden. Nu gingen ze de boel veranderen naar luxe huisjes en moeten de mensen binnen een aantal maanden van het stuk land af.

Dus alles wat ze geïnvesteerd hebben is weg.

Als je het doet zou ik het voor jezelf doen. En kijken als je toch van het land moet kan je de spullen meenemen of heb je dan verlies.

9. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik heb geen appartementen maar huizen, dat scheelt in je rendement qua VVE bijdrage. En ik heb ze goedkoop kunnen kopen, tijdens de vorige huizen crisis dus de aanschafprijs was echt belachelijk laag.

Er zijn geen koopjes meer in de markt, de laatste die ik gekocht heb was via een makelaar als vriendendienst en daar komen we op ongeveer 8% rendement uit. Bouwval waar eerst nog van alles aan gedaan moest worden, maar voor de lange termijn wel weer mooi.

julia80 vindt dit leuk.
  10. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.146
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    @spruitjes Misschien ging dat wel over jullie park.

11. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Zoals je het hierboven beschrijft zou ik het doen. Je klinkt zo enthousiast! Primair voor jullie eigen plezier, en dan kijken of je het sta geld terug kunt verdienen. Kijk even rond voor hoeveel ze verhuurd kunnen worden buiten de periodes waar je het zelf echt wilt gebruiken, en vraag na of ze op de camping een soort van model huur overeenkomst hebben.

Kijken hoe je het wilt doen met schoonmaak en sleutel overdracht. En zorg dat je voor de zekerheid in ieder geval het sta geld gespaard hebt, mochten de huurinkomsten tegenvallen.

12. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

dat is heel vaak op een camping, komt omdat je het opstal koopt maar de de grond er onder niet van jouw is. mijn Schoonouders hadden ook een sta caravan gekocht voor 11.000 gulden maar na 24 jaar was de pret voorbij en moest mijn schoonpa de plek zelfs schoon opleveren, wilde je dat de camping beheerder het schoonmaakte moest je €2500 betalen.

Uit eindelijk de sta caravan op laten halen, een kettingzaag gekocht en het opstal een luxe tuinhuis kapot gezaagd. De fundering een laagje weg gehaald en zand erover gegooid.

11000 gulden was €5000 en die hebben we voor alles wel terug gekregen.

13. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Maar ophalen van een stacaravan is ook volgens mij niet goedkoop. Je kan er 24 jaar staan maar kom je op het verkeerde moment kan dat ook 2 of 3 jaar zijn.

Ik denk dat je moet kijken wat voor risico er is en of je dat er voor over hebt. :)

14. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

In dit geval kregen we nog geld voor de stacaravan het was maar €750 en daarvoor werd hij opgehaald.

Maar de kachel / geizer / inbouwgastel / trapopgang / tuinspullen / fietsen / tuin gereedschap / tuinset leverde nog een heel leuk bedrag op.

De vlonderplanken zijn naar onze tuin gegaan, vd koperen leidingen hebben wij water aansluitingen gemaakt in ons huidige huis.

De luze zuildouche hangt ook bij ons, we hebben er zoveel mogelijk uit gehaald.

15. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Dat is fijn dat het voor jullie geen mega onkosten waren!

Suzie01 vindt dit leuk.
  16. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    Al met al blijft het dus een grote gok..

De camping die we op het oog hebben is momenteel trouwens van Capfun, iemand daar ervaring mee?

17. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Nee ze hebben er veel plezier gehad en wij ook en ik denk dat het wel komt dat het een aluminium caravan was op een niet hele luxe camping. Beetje hogere heggen veel privacy ( schoonmoeder nooit gekend, maar psoriasis en andere klachten maakte haar onzeker?

Omdat er altijd hulp was is alles eigenhandig opgebouwd wat veel kosten scheelt.

owly vindt dit leuk.
  18. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Met eentje wel, niet ten goede overigens. Linberg park. Wij hadden ook ooit het idee gevat eens rond te gaan kijken. We zijn daar toen ook geweest. Vreselijk luidruchtig volk, veel luide muziek, aso's op elektrische stepjes die je zowat omver rijden en ga zo maar door. Later ook nog eens gelezen over een inval daar van de Fiod en belastingdienst. Nee, het is daar niet pluis.

19. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    Wij hebben er eentje gekocht voor eigen gebruik, op eigen grond. Wel gekeken naar een hoop parken, maar huurgrond is zo onzeker, dus daar niet voor gekozen. Ze kunnen je er binnen een maand af zetten als ze willen. Zonde van een investering van 40.000!

Welk park heb je op het oog? Op Facebook is er een pagina ‘stacaravans en chalets te koop’ en daar kan je ook eens rondvragen of iemand wat weet over het park. Veel mensen die hun chalet moeten verkopen zetten hem daar op en dan zie je ook vaak de reden.

20. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    De Bongerd

Deel Deze Pagina