Wij zouden volgend jaar zomer voor het eerst op vakantie naar Frankrijk willen. Sowieso naar de kust, we zijn allemaal dol op de zee, maar willen niet helemaal naar het zuiden rijden. Maar we zijn ook dol op mooi weer. Denk dat we Normandie over kunnen slaan. Maar hoe zit het met het weer in Bretagne of Vendee? Kortom; leuke, zonnige kustbestemming gezocht op max. ca. 800km van de NL grens.
Bretagne heeft volgens mij meer het klimaat van Nederland misschien nog wel regenachtiger. Wij zijn in 2012 10 dagen in Normandië geweest in Augustus. Hebben toen wel alleen maar zon gehad bij een graad of 23. Op het strand voelde het met een windje vrij fris. Ook zijn wij in 2007 en 2008 naar Bretagne geweest echt prachtige omgeving! Het weer zag er enorm slecht uit, ik ging met lood in m'n schoenen die richting op. Het binnenland was het weer ook heel slecht. Maar aan de kust trok s' ochtends de lucht al vrij snel open om plaats te maken voor zon en een blauwe lucht. Rond de 25 graden. Maar dat onzekere weer...we hebben er nog wel eens naar gekeken, maar ik heb gewoon een pesthekel aan regen , zeker op de vakantie Dus wij kiezen nu toch altijd voor de Middellandse Zee of Atlantische Oceaan, toch wat zonzekerder. Ik vond Bretagne trouwens veel mooier dan Normandië. Mooie kleine strandjes tussen de rotsen. Wij hebben aan een baai gezeten die helemaal droog kwam te liggen bij eb. Dan trok de zee zich honderden meters terug. Heel gaaf, kwam er een bijna hagelwitte zeebodem tevoorschijn met rotspartijen waar de kinderen uren konden spelen. Wel goed oppassen met het opkomen van het water! En Sint Jacobs schelpen zoeken, super mooi en groot
De Vendee heeft een warme golfstroom waardoor het weer er altijd warmer is dan in Bretagne. Google maar eens op klimaatkaarten. De zee is er ook iets omdieper en geleidelijk aflolend, waardoor het zeewater er wat warmer is. Wij vinden de.omgeving van Les Sables d'Olonne heerlijk. Leuke grote toeristische stad met boulevard en strand, en er is ontzettend veel te doen voor kinderen in de directe omgeving. Dierentuin, Aquarium, kanoën, ezel rijden, pretparken, kastelen. Bij Talmont-Saint-Hilaire zitten een aantal mooie campings. En heel makkelijk te bereiken, allemaal via een rustige snelweg tot in de plaats. Het is zo'n 900km vanaf Utrecht.
Wij zijn deze zomer de kust langs getrokken. Begonnen aan de Opaalkust, stukje Normandie, stukje Bretagne en de Vendee. Aan de kust hebben we vrijwel de hele tijd mooi weer gehad. Iets het binnenland in was het vaak wel bewolkt, maar net die kuststrook was altijd zonnig. Wel frisjes, pas bij Mont Saint Michel werd het een beetje warm. Daarvoor was het langebroekenweer, maar dus wel zonnig. In de Vendee was het erg warm en zonnig. Ik vond de omgeving daar wel saai. Vlak, plat, moerasachtig. Wel mooie stranden met licht zand en turquoiseblauwe zee. Het water was ook niet zo heel koud en lekker veel golfslag. We zijn tot de Gironde gereden, ook nog bij Ile de Ré. Daar was het gek genoeg wel heel bewolkt. Wel jammer, want het is bijna een tropisch eilandje om te zien en net toen wij er waren was het weer wat minder mooi. Maar normaal is het daar wel zonnig in de zomer geloof ik.
wij zijn pas weekje in de vendee geweest. weer was er rond 23-24 graden. veel bewolkt. vond het net te koud vaak om te zwemmen. de omgeving vind ik ook niet bijzonder. idd vlak, plat, saai. ik ga er niet meer heen iig. daarna afgereisd naar de dordogne. 1000 km en wel niet aan de kust maar wel veel meertjes met kiezelstrandjes. prachtige omgeving en 30 graden of warmer
Dank voor de reacties tot nu toe. Deze even gequote omdat ik vergat te melden dat water echt heel belangrijk in onze vakantie is. Bij voorkeur de kust, maar een groot meer mag evt. ook.