In beiden gewoond en ik vind een dorp echt verschrikkelijk. Eerlijk gezegd zijn het vaak ook niet mijn type mensen. Ik voel me er niet in thuis. Middelgrote of grote stad vind ik ideaal, maar dan liefst wel in een gezellige wijk waar de kinderen op straat kunnen spelen e.d.
Geboren in een dorp, geen slechte dingen over te zeggen eigenlijk. Ja het is wat rustiger maar qua winkels ed genoeg keuze. Ook veel voor de kindjes en jeugd (speeltuinen, zwembaden ed), in principe is het een ministad haha. Woon nu in de stad maar gaan binnenkort terug verhuizen. Dichter bij m'n ouders en rustiger qua buurt. En een stukje goedkoper haha
Ik ben opgegroeid in een kleine stad. Woon nu in een dorp omdat mijn man een boerderij heeft. Het is wel in dezelfde gemeente. Het was niet erg wennen, ondanks dat ik in de bouw ben opgegroeid en alles op de fiets kon doen. We wonen niet helemaal achteraf, onze boerderij staat buiten de dorpskern. Naast ons wonen gewoon burgers. Wel allemaal mensen die hier vandaan komen en affiniteit hebben met het boerenleven, dus dat scheelt, we hebben nooit klachten over stank- of geluidsoverlast. Sommige buren helpen zelfs regelmatig mee op ons bedrijf! Het enige nadeel aan het leven in een dorp is dat je overal met de auto naar toe moet. We hebben wel een buurtsuper, bakker en drogist en ook hebben we gelukkig een huisarts, maar voor winkels als Hema, Blokker, Kruidvat en leuke kledingzaken zijn wij aangewezen op de auto. Ik ga dus ook nooit voor 1 dingetje naar "de stad", zonde vd benzine en tijd. Ik bestel tegenwoordig veel via internet, echt ideaal in onze leefsituatie. Oja, en ziekenhuis en station is ook niet om de hoek, dat vind ik soms ook wel lastig. Ik zou niet meer in een nieuwbouwwijk willen wonen en ben dankbaar dat onze dochter op de boerderij tussen de dieren mag opgroeien. Het liefst had ik ook zo'n jeugd gehad, ben gek op dieren en de natuur. Ik droomde als meisje dat ik ooit op een boerderij zou wonen, die droom is gelukkig uitgekomen! Nee, voor mij geen stad meer, ondanks de voordelen dat je alles bij de hand hebt!
Grappig om te lezen dat dorps-mensen juist naar de stad gaan en andersom! Dorpsmensen vinden het te rustig en willen vertier en stadsmensen zijn op gegeven moment de hectiek zat.
Ik ben vorig jaar verhuisd van de stad naar een dorp. Voordeel vind ik dat het hier rustig is en de kindjes gewoon voor buiten kunnen spelen straks. En er veel vrienden wonen. Nadeel is dat er hier alleen een supermarkt zit. Voorheen liep ik gewoon de stad in en had ik alle winkels bij de hand. Nu moet ik echt met de auto.
In het buitengebied, hoort bij een dorpje. Maar voor mijn gevoel is stemmen op een dorp niet de goede benaming voor waar we nu wonen, het zijn meer een paar huisjes bij elkaar zeg maar.
Dorp. Maar niet een dorp dorp waar ons kent ons. Het is best ruim en heeft genoeg winkels. Het heeft alleen geen stadsrechten. Voelt totaal niet als een dorp aan. Ligt tegen een grote stad aan het is gewoonweg ideaal. Kom overigs uit een klein boeren/vissersdorpje waar de mensen zwaar gelovig zijn. Verschrikkelijk vond ik het er en ben blij dat ik er alweer 5 jaar weg ben. Echt ons kent ons, roddel roddel roddel.
Ben opgegroeid in een klein dorpje in Noord-Holland met stadsrechten dat dorpje telt 1300 inwoners en heeft welgeteld 1 winkel voor vee ofzo. Nu woon ik in een stadje daar 10 km vandaan met 72000 inwoners.
Dorp. Maar we hebben wel de belangrijkste faciliteiten bij de hand, zoals supermarkt, 2 bakkers, 2 bloemisten, zwembad, drogist, huishoudwinkel, kledingwinkel, boekwinkel, meubelzaak. Dus in principe kun je voor de dagelijkse dingen hier wel terecht. Wil je echt shoppen, moet je naar de stad (20 minuten rijden). Maar ik vind dat niet erg. Heb in een stad gewoond en vond het echt te druk.
Geboren in een groot dorp, waar geen ruk te doen was maar dat lag meer aan de gereformeerde volksaard en door het feit dat er geen gymnasium was zat ik vanaf mijn elfde dagelijks in een stad. Tijdens mijn studie en daarna in drie grote steden gewoond. En nu woon ik weer in een stad, met dus veel historie en traditie, maar met de omvang van een dorp. Dus ik loop zo de stad in. Ideaal.
Heb altijd in amsterdam gewoond/geboren. Vlakbij de jordaan. Toen ging ik samenwonen in purmerend....echt vreselijk! Toen we een huis gingen kopen zijn we naar Diemen verhuist (mijn man is daar opgegroeid). Hier is het perfect. Niet te dorps.....er is genoeg te doen. Super winkelcentrum van ah xl tot bart smit. Kinderboerderij, genoeg speeltuinen. Leuke scholen en met de metro, trein of tram zo in het centrum van amsterdam. 4 maanden terug verhuist naar eengezinswoning in diemen. Wij gaan hier nooit meer weg.
Ik ook. We hebben het tijdelijk geprobeerd voordat we gingen emigreren, een dorp (officieel was het een stadJE), maar ik werd er gillend gek. Die sociale controle (lees: vergaande bemoeizucht), de kneuterigheid (je tuinje moest op een bepaalde manier gesnoeid en beplant worden want anders oh wee), het geroddel en de jaloezie, die stompzinnige straatfeesten waar je min of meer verplicht was aan mee te doen, de bekrompenheid (rascisme!), uitgestorven straten en dichte winkels op Zondag....brrrr als ik er aan terug denk word ik alweer kotsmisselijk.
Woon nu in een dorp, daarvoor heb ik 13 jaar in de stad gewoond, maar sinds 2 jaar weer terug in een dorp. Ik vind het echt vreselijk haha. Kan er ook niet echt wennen, vind de mensen soms wat bekrompen en dat kliekjesgedoe vind ik echt vreselijk, geen reet te doen en voor alles moet ik in de auto stappen bleh. Aan de andere kant vind ik opgroeien op het platteland voor onze zoon wel het mooiste en beste lekker allemaal groen en buiten.
Dorp, geboren en getogen en nooit weggegaan. Ik vind een dorp fijn voor kinderen, ons dorp is ook erg op kinderen gericht en er wordt veel georganiseerd. Mijn familie woont hier en dat is voor mij heel belangrijk. Als ik vrijgezel was geweest nu, dan was ik in Amsterdam gaan wonen, dat vind ik zo'n leuke stad.
Heerlijk in een dorp maar wel één met veel voorzieningen. Kinderen kunnen zonder problemen buitenspelen, zelf met de fiets naar school of sportvereniging, etc. Gewoon meer vrijheid en mogelijkheden voor kinderen. De stad is tien minuten met de auto of een half uurtje met de fiets.
Ik woon in een stad. Ik heb jarenlang in een dorp gewoond. Geef mij maar de stad. Voordelen: - altijd wel mensen op straat, ook in de nacht - genoeg keuze qua winkels/scholen - voldoende openbaar vervoer - gezellig met al die verschillende culturen - er zijn altijd wel activiteiten nadelen. - onvoldoende parkeergelegenheid - meer rommel
Stad...maar wel in Friesland... en dat is bijna net als in een dorp ( uitzondering natuurlijk die mini dorpjes)
Mijn keuze staat er niet bij; ik woon in een buurtschap/gehucht. 2 straten en een molen. Oh en we hebben ook een golfbaan en outdoor Centre. Heerlijk die ruimte en rust. Ik zou nooit hutje-mutje in een stad kunnen wonen.