Stadsverwarming, hoe voordelig hiermee om te gaan?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mistique, 14 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Het * is meestal vorstvrij. Hij gaat dan alleen aan als het heel erg koud is, om te voorkomen dat de leidingen dichtvriezen. Voor 's nachts en als je weg bent is dat prima.

Dan heb je stand 1 t/m 5, dit is per thermostaatknop verschillend. Bij onze is het in elk geval (uit mijn hoofd):
    1 - 16 graden
    2 - 18 graden
    3 - 20 graden
    4 - 22 graden
    5 - 24 graden

zodra hij die tempratuur heeft bereikt waarop je hem hebt ingesteld, pakt hij geen warm water meer.... Wel blijft het warme water in de leidingen onder de grond doorlopen.... Het is dus beter om in de zomermaanden de stadsverwarming uit te draaien in de meterkast... Anders blijft ie toch altijd een klein beetje doorlopen, helaas.

Waar je ook voor kan kiezen is om een centrale thermostaat te laten plaatsen in de woonkamer. Dan wordt er een klep geplaatst bij de meter, die ervoor zorgt dat er pas warm water wordt gepakt op het moment dat jij de thermostaat opendraait. Maar dit zorgt er dan wel voor dat de verwarming in de slaapkamer alleen aan kan als het in de woonkamer ook koud is.....

Eigenlijk zijn die thermostaatknoppen per kamer dus best handig, als je eenmaal doorhebt hoe ze werken :) Je kan per kamer de tempratuur instellen in elk geval.

2. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    zeg ik nu iets heel doms (geen verstandvan stadsverwarming, bestaat hier niet).
    Maar bij mijn vader thuis is de thermostat al jaren naar de zak. Je moet dus manueel draaien tot je de brander hoort aanslaan.
    Maar wij hebben overal thermometers liggen, zou kunnen we zien hoe koud/warm he tin de kamer is.
    Als de thermometer minder dan 18graden aangefft, geven we dus zelf een ruk aan de termostaatknop

3. Zo kan het natuurlijk ook ;)

Hier hebben we sinds kort een houtkachel, dus we proberen de stadsverwarming voorlopig uit te laten staan. Pas als de kleine wordt geboren zetten we hem natuurlijk wel aan, maar ook alleen in de ruimtes waar de kleine is.

Stadsverwarming is gewoon duurder dan verwarming op gas, helaas :(

4. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Stadsverwarming zou niet duurder moeten zijn, het opwekken van de warmte is nl goedkoper (hier tenminste is het restwarmte van de vuilverbranding) maar ze mogen niet onder de gasprijs gaan zitten omdat je niet kunt kiezen voor stadswarmte, het is er of het is er niet. Onze leverancier rekent daarom voor stadswarmte de laagste gasprijs, ook al is dat die van de concurrent.

Hier wel een thermostaat en verder gewoon een meter in de meterkast, ook een warmtewisselaar met meter voor het warme tapwater. In de praktijk hebben we boven op de badkamer na bijna altiid alles dicht staan, of het moet echt heel hard vriezen.

5. Stadsverwarming zou inderdaad volgens het 'niet meer dan anders' stelsel moeten worden berekend, maar in de praktijk schijnt het toch duurder te zijn. De woonbond en Vereniging eigen huis zijn hier al heel lang mee bezig om het eerlijker te krijgen: Woonbond - Stadsverwarming nog duurder door Warmtewet

6. Mistique

Mistique Fanatiek lid

7 mrt 2010
    1.053
    0
    36
    @iedereen, bedankt voor jullie reacties! Ik ga mij er eens in verdiepen
    of een thermostaat gaan aanschaffen. Het is wel handig dat je elke ruimte
    apart kan verwarmen. Dus misschien laten we het zo. De standen en de graden die erbij horen vind ik ook handig! Dat geeft me al weer iets inzicht.

Wij zijn er dus ook achter gekomen dat er in de zomertijd ook ongemerkt warmte wordt verbruikt, helaas. Ik ben benieuwd wat onze jaarafrekening gaat worden. Gelukkig pas in mei 😉. Maar volgend jaar zomer ga ik ook kijken of het 'uit kan' in de meterkast.

7. Mistique

Mistique Fanatiek lid

7 mrt 2010
    1.053
    0
    36
    Gelukkig is ons huis ook heel erg goed geisoleerd en hoeven wij alleen in de woonkamer en badkamer de verwarming aan te doen. Oh ja en af en toe in de keuken, omdat we daar eten. Voor de rest zijn de overige kamers niet te koud.

8. @mistique: je kan ook nog radiatorfolie achter de verwarmingen doen. Dat scheelt nog eens flink in de warmte die je kwijtraakt via de muren :)

9. Mistique

Mistique Fanatiek lid

7 mrt 2010
    1.053
    0
    36
    Goeie tip, alleen kan dat bij ons volgens mij niet omdat wij van die losstaande verwarmingen hebben. De staan in de woonkamer nog een stuk van het raam af. In de overige kamers kan het wel 😃.

Deel Deze Pagina