Ouderschapsverlof, zwangerschapsverlof en loonsverhoging

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Patty86, 3 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Hallo wij denken na over een tweede kindje. Nu ben ik nieuwsgierig hoe de regelingen precies in elkaar zitten. Ik werkte 40 uur en na de geboorte van onze dochter ben ik door ouderschapsverlof 32 uur gaan werken. Ik krijg binnenkort een loonsverhoging van om en nabij de € 150 bruto per maand. Als ik weer met verlof ga, dan onderbreek ik mijn ouderschapsverlof en wordt volgens mij de uitkering berekend op basis van 40 uur. Maar wordt er dan gekeken naar het oude voor aanvang ouderschapsverlof of het nieuwe salaris. Erg benieuwd hoe dit werkt. Bedankt alvast.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Patty86,

Je wilt weten hoe de hoogte van jouw zwangerschapsuitkering (WAZO) wordt berekend bij genoten ouderschapsverlof.

Voor de berekening van de WAZO kijkt UWV naar een referteperiode van een jaar voor ingang van je verlof. Is er tijdens deze referteperiode ouderschapsverlof genoten? En heeft dat als gevolg dat je minder loon ontving dan dat je zou ontvangen als je 40 uur per week zou werken? Dan kijkt UWV naar het SV-loon in het aangiftetijdvak voor of na je verlof dat ligt in de referteperiode. Heb je de hele referteperiode ouderschapsverlof opgenomen? En is er dus geen aangiftetijdvak aan te wijzen dat ligt in de referteperiode waarin je geen ouderschapsverlof hebt genoten? Dan zal UWV uitgaan van het overeengekomen SV-loon dat hoort bij jouw dienstverband van 40 uur.

UWV kijkt dus alleen naar een andere aangiftetijdvak als je inkomen (met loonsverhoging) lager is door je ouderschapsverlof. Is het berekende dagloon inclusief deze loonsverhoging juist hoger? Dan zal UWV de gebruikelijke referteperiode gebruiken voor de dagloonberekening.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina