De een vind het prettig met een extra hulp in de vorm van een stagiaire, de ander moet er niks van hebben. Inderdaad moeten ze het ook leren dus het is wel heel belangrijk dat ze ervaring opdoen. Ik zou er niks op tegen hebben (zou haar wel graag van tevoren willen ontmoeten, het is toch iets heel intiems). Maar het is jouw bevalling en jouw kraamtijd, je moet dat doen wat jouw het prettigst lijkt, zo'n bevalling lijkt me al moeilijk genoeg. In ieder geval ben je niks verplicht als je het niet wil!
Dat is voor iedereen verschillend.. ik had aan gegeven dat ik geen stagiares erbij wilde. Niet bij de vlos, kraam of ziekenhuis. Ik ben wordt bloednerveus van mensen om me heen. Vooral als de aandacht op mij gericht is. Vlos en kraam hebben zich eraan gehouden. Verpleegkundige in het zh vertelde dat ze aan zou geven dat ik zo min mogelijk mensen om me heen wil hebben. Dat mocht ik gewoon aangeven en zouden ze rekening mee houden. Puntje bij paaltje stonden er buiten de vlos en gyn nog 3 mensen bij. Ik vond het VERSCHRIKKELIJK! Ik lette meer op hun dan op wat ik deed. Ik voelde me zwaar bekeken. Aparte was dat de extra mensen die erbij stonden alle 3 hun naamkaartje omgedraaid hadden. Na de bevalling ook steeds jonge onervaren meiden aan mn bed met naamkaartjes omgekeerd. Achteraf kwam ik erachter dat dit stagiares waren:x Er werd ook nog soort van geoefend met catheter zetten. Daar zoeken ze maar en ander proefkonijn voor.... Hier thuis hoef ik er geen stagiare bij. Het is hier niet zo groot en vindt he al erg genoeg dat er 1 vreemde (kraam) in mn huis rondhobbeld. Laat staan 2. Bij de volgende dus absoluut geen stagiare. In het zh kan iedereen die niet nodig is vertrekken. Ik werk in de zorg en daar hebben we ook regelmatig mensen die geen stagiare wilken bij de verzorging. Er wordt inderdaad altijd gezegd dat ze het moeten leren enz. Maar ik begrijp die mensen dondersgoed. Je geeft je toch min of meer bloot aan (WEER) een vreemde en ook nog 1 die het moet leren, wat stuntelig misschien,, veel meekijken, jong ding enz.
Sweety, je kan ze niet vantevoren ontmoeten hoor. Ook de echte kraamverzorgster ken je vantevoren niet. Dus er staan dan wel een aantal echte vreemden om je heen, terwijl je aan het bevallen bent. En het is wel een beetje zo dat het je op een gegeven moment niet meer uitmaakt, al stond het hele philharmonisch orkest rond je bed, maar toch vind ik het zelf fijner om zo min mogelijk mensen om me heen te hebben. Maar goed, ik ga in elk geval nog maar even vragen of anders de stagiaire van de verloskundige in elk geval niet mee hoeft, dat scheelt er al weer eentje. En als die van de kraamzorg zich dan een beetje op de achtergrond houdt, dan zal het vast wel goedkomen.
Ik had bij de 2e zwangerschap geen wensen aangegeven bij de verloskundige, alleen de wens dat de kraamhulp zich op de achtergrond zou houden tijdens de bevalling. Tijdens de bevalling zag ik dat de vk mijn wens aan de kraamhulp liet lezen. Ze hield zich heel rustig... Tijdens de bevallig van m'n 1e zoon riep de kraamhulp nog harder dan de vk; dat beviel niet goed! De klant is koning hoor, je mag je wensen kenbaar maken!
Wat belachelijk! Dat kunnen ze toch niet verplichten? Tijdens een bevalling is het het belangrijkst dat jij je zo goed mogelijk kan ontspannen.. Als je het niet prettig vind dat er een stagiaire bij is, dan kun je toch niet goed ontspannen? Ik heb aangegeven dat er tijdens de bevalling best een stagiaire of leerling mee mag kijken, maar ik wil niet dat zij/hij iets doet.. Erg lullig, maar dit is mn eerste zwangerschap en ik voel me er niet zo prettig bij. Ook als kv wil ik een ervaren kracht en geen leerling. Als het een tweede kinje was, had ik het niet erg gevonden.. Gelukkug vond de vrouw van de intake het helemaal niet stom of zo.. Had me er wel zorgen om gemaakt. Ik weet dat leerlingen en stagiaires moeten leren en ervaring op moeten doen.. Maar ik ben ook een nieuwe mama die alles moet leren. Ik wil dan graag iemand met ervaring en dat de aandacht naar mij gaat ipv dat die gedeeld wordt met een leerling.. Klinkt echt heel gemeen en lullig.. Vind t ook echt sneu voor een eventuele stagiaire, maar ik vind mezeld in dit geval belangrijker..
Dat mogen ze je niet zomaar verplichten lijkt mij.. het is namelijk jouw bevalling. Ik heb vorige week de intake gehad met het kraamzorgbureau en toen werd er netjes gevraagd of er eventueel een stagiaire mee mocht komen tijdens de kraamtijd. Wij hadden hier eigen keus in.
Ik ben toch geen circusattractie, of wel? Ik heb er geen behoefte aan... Mensen die erbij zijn, zijn erbij omdat het noodzakelijk is, ik hoef geen pottenkijkers erbij. Bovendien hebben wij express gekozen voor mijn tante als kraamverzorgster omdat wij het 'intiem' willen hebben en ongedwongen. Gewoon zoals we in de familie met elkaar omgaan. Als ik dan de hele kraamperiode er nog een vreemde bij heb lopen, heb ik niet het vrije, ongedwongen gevoel die ik normaal gesproken zou hebben als iedereen 'eigen' is. Hier dus geen stagiaire, werd geen woord aan vuil gemaakt door de kraamzorgconsulente en ze snapte het helemaal. Ik voel me er dan ook geen moment schuldig over oid. Ik ben trouwens wel akkoord gegaan toen er in het ziekenhuis gevraagd werd tijdens een controle of er een stagiaire mee mocht kijken. Ik bleek al ontsluiting te hebben en ze vroegen of de stagiare dat ook even mocht voelen. Onder t mom van dat ze t ook moet leren heb ik toegezegd. Nou een volgende keer niet weer, ik weet niet waar die zat te wroeten maar wat deed dat zeer!! Het strippen van de arts voelde ik amper, maar even toucheren van die stagiare..
Hier hebben ze het vooraf gevraagd of ik het oké vond. Wat mij betreft was het prima geweest, maar toen ik ging bevallen was er blijkbaar net geen stagiaire. Ik vind dat stagiaires de kans moeten krijgen om het vak te leren, en die kans bied ik ze graag. Maar als jij een reden hebt om het niet te willen, dan kan het nooit verplicht zijn. Let wel: als je in het zkh bevalt, heb je helemaal niets te zeggen over wie er allemaal mee komen kijken - zeker niet als er een acute situatie ontstaat. Dan kan de kamer ineens volstaan met verloskundigen, verpleegkundigen, artsen (al of niet in opleiding) en/of co-assistenten. Daarbij vergeleken is een thuisbevalling met 3, 4 of 5 mensen aan het bed het toppunt van intimiteit By the way: bij m'n tweede scheelde het haast niks of ik was bevallen met alleen m'n vriend. De vk was net 10 min binnen, en de kraam hadden we nog niet eens gebeld. Zo snel was het gegaan! Dat vond ik trouwens helemaal niet tof. Het beviel goed hoor, maar daarna lag ik nog een hele tijd op heel erg vieze matjes (vruchtwater, bloed), omdat de vk het te druk had met haar taken, mijn vriend zich daar natuurlijk ook niet mee bemoeide en dit iets is wat de kraamverzorgende normaal gesproken doet. Ik voelde me daar echt rot bij, dat ik daar zo bij lag. Dan liever een stagiaire erbij, die mee kan helpen mij in een schoon bedje te leggen. Maar da's heel persoonlijk. Als je het niet wil, kan niemand het je verplichten.
Ik heb wel bezwaren tegen stagiare. en die komt hier ook niet. Zijn mijn wensen en dat respecteren ze . Ook tijdens de bevalling wil ik geen stagiares hebben.. En ook accepteren ze dit zowel in het ziekenhuis als bij de VK. Ik heb begrip voor dat ze het vak moeten leren.. maar gezien me verleden en vertrouwen heb ik liever mensen die meer ervaringen hebben...anders had ik er geen probleem van gemaakt.
Nou ja, ik heb dus zelf niet echt bezwaren tegen stagiaires, onze oudste is zelfs op de wereld gezet door een stagiaire-verloskundige en die deed het hartstikke goed. Maar wel tegen de verplichting en ook tegen het feit dat er meerdere rond kunnen lopen op deze manier. We hebben nu besloten dat we een stagiaire wel goed vinden, maar twee is gewoon echt teveel wat mij betreft.
Meestal komt eerst de vk. Als die een stagiaire bij zich heeft, kun je dat ook zeggen als je de kraamzorg belt (het is begonnen, maar neem vooral geen stagiaire mee want het is hier al vol). Je mag je namelijk ook altijd nog bedenken, en zelfs tijdens de bevalling nog aangeven dat je toch liever wilt dat de stagiaire niet komt, of niet blijft.
Ze kunnen jou onmogelijk verplichten om een stagiaire erbij te accepteren. Ik heb zelf als leerling-verpleegkundige gewerkt en hoewel het mij nooit gebeurd is, werd mij wél duidelijk gemaakt dat men mág weigeren om zorg van een leerling te krijgen. En dit geldt al helemaal bij het uitvoeren van handelingen. De regels zijn niet verschillend - je mag ook weigeren behandeld te worden door een co-assistent en als patient van een bepaalde etnische afkomst mag je weigeren verzorgd te worden door een man/vrouw. Kortom, je mag ALTIJD je voorkeuren aangeven, daar hebben medici naar te luisteren Ter aanvulling, bij mijn bevalling was ook een co aanwezig en ik heb toen toestemming gegeven tot onderzoek door hem. Mede omdat ik wéét dat in het medisch vakgebied gène al heel vroeg niet meer aan de orde is en praktijkleren veel bijdraagt aan je ontwikkeling tot beroepsprofessional. Dit is echter voor iedereen anders en ik vind het zeer begrijpelijk dat je het niet wilt hebben.
volgens mij kunnen ze je echt nooit verplichten hoor. Ik persoonlijk ben helemaal in mn eigen wereld als ik aan het bevallen ben, dus hoeveel mensen er zijn heb ik niet eens door. De enige die ik nog hoor is de vk. Hier werd ook door kraamzorgbureau gevraagd of er een stagiaire meemocht. Ik heb hier geen problemen mee, lekker juist denk ik die extra aandacht voor onze dochter ook. En het lijkt mij ook enorm lastig als iedereen (niet persoonlijk op ts) nee zegt, want ik hoor het om mij heen ook heel veel: "daar heb ik geen zin in hoor" maar ja als zij het niet kunnen leren, dan zijn er straks geen kraamverzorgsters meer.
Hier in het ziekenhuis werd het ook gevraagd of er een co assistent bij mocht zijn. Van mij wel. Later kwam ik erachter dat het die jongen zijn allereerste bevalling was die hij ooit had meegemaakt.Vond ik best bijzonder eigenlijk omdat ik denk dat hij dat nooit weer zal vergeten lijkt mij. Was heeeel grappig om te zien hoe de co assistent en mijn vriend samen de baby probeerden aan te kleden.Tot grote hilariteit van mij en vk wat ik ook wel nodig had want ik moest behoorlijk worden gehecht. Als ze het mij vooraf hadden gevraagd had ik waarschijnlijk nee gezegt maar op het moment zelf.. al was de koningin er bij geweest had me nog niets kunnen schelen
Nee, ze kunnen je niet verplichten. Bij ons is er ook een kans dat er een leerling mee komt met de verloskundige. Mocht dat het geval zijn dan weiger ik zeker de leerling van de kraamzorg. Tuurlijk moet iedereen het vak leren maar dat er dan al met al 4 vreemde mensen aan mijn bed staan en ik daar met de benen wijd lig, nee dat gaat mij te ver.
Daar heb je WEL wat over te zeggen. Ze laten je geloven van niet maar dat bepaal je toch echt zelf. Bij een volgende bevalling komen er echt geen co assistentes en stagiares bij. Alleen het hoognodige.
ik heb het aangegeven bij de verloskundige en kraamzorg- geen probleem na de bevalling, maar NIET tijdens.. iedereen die maar in je muts zit te staren, nee bedankt. En het was goed dat ik het aangaf zei ze, houden ze er rekening mee. overigens ben ik ook stagiare verpleegkunde, en moet ook toestemming vragen / begrip opbrengen als iemand dat niet wil
Volgens mij kunnen ze het niet verplichten, dat zou een beetje raar zijn. Zeker in je eigen huis. Maar al die mensen aan je bed krijg je niet mee hoor. Ik weet van mn eerste bevalling nog dat het best druk in de kamer was op een gegeven moment (toen het mis ging). Maar hoeveel mensen er rondliepen, geen flauw idee. Alles wat buiten mn bed gebeurde merkte ik niet eens. Daar ben je op dat moment echt totaal niet mee bezig.
Ja, dat laatste weet ik wel, is ook wel een beetje zo. Maar ik wil juist thuis bevallen omdat het dan lekker rustig is, dus ik zit gewoon echt niet te wachten op een hoop publiek. Vanochtend nog controle gehad en de verloskundige gaat er wel van uit dat deze mijn persoonlijk snelheidsrecord nog gaat verbeteren, dus wie weet halen al die stagiaires het wel niet eens, haha.