'Meerderheid spaarders zegt spaarrekening leeg te halen bij negatieve rente'

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door rijo, 13 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.465
    3.911
    113
    Vrouw
    Ligt eraan hoe hoog de rente wordt. Als de rente net zo hoog is als wat ik nu ontvang, laat ik het lekker staan.
    Het geld in huis halen sowieso niet.
    In de hypotheek stoppen doen we deels. Beleggen heb ik (nog) geen verstand van.

DQueen vindt dit leuk.
  2. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Bij een negatieve rente zou ik mijn geld inderdaad niet laten staan.
    Ik zou denk ik een deel in de hypotheek stoppen en een deel overhevelen naar een andere bank.

3. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.867
    5.105
    113
    Ik zou het dan niet laten staan. Ik zou een andere bank zoeken. Stel dat alle banken meegaan, dan heb ik geen idee. Wil het ook niet in huis hebben.

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Slechte ontwikkeling. Ik denk dat veel mensen toch overwegen het in huis te halen, met alle risico’s van dien.
    Wij zouden de hypotheek gaan aflossen. We sparen nu (oa) voor de studie van de kinderen. Dan gaan we tegen die tijd kleiner wonen en gebruiken het geld dat daarbij vrij komt alsnog voor hun studie. Zijn we onze eigen bank zeg maar :)

5. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Mezelf kennende laat ik het staan, tenzij het echt om hele hoge bedragen per jaar gaat wat je aan rente kwijt bent. Misschien op den duur op zoek naar een andere bank, maar ik ga het niet thuis laten, dan slaap ik niet meer.

6. Maslov

Maslov Fanatiek lid

11 apr 2019
    1.225
    3.466
    113
    Hypotheek aflossen denk ik dan maar. Maar dat zou een principekwestie zijn. Want in principe betalen we al negatieve rente... de gebruikerskosten van onze rekeningen (we hebben een hypotheek, een spaar- en betaalrekening bij dezelfde bank), de kosten van het internetbankieren en de en/of-passen is al hoger dan we aan rente krijgen.

WinterBird, Poolvos en DQueen vinden dit leuk.
  7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.767
    18.913
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij lossen sowieso al geregeld af op de hypotheek. Dat bedrag zullen we dan wel verder verhogen. We houden nu nog een flink bedrag achter de hand om een nieuwe auto te kopen als de huidige het loodje legt. We weten nog niet of we volledig elektisch of hybride of plug-in hybride willen. En dat ontwikkelt zich ook nog steeds allemaal. Dus hebben we nu besloten onze huidige auto te blijven rijden tot hij ‘op’ is. Maar als de spaarrente negatief wordt, kan het wel zijn dat we eerder de knoop doorhakken. Dan koop ik liever wat eerder een nieuwe auto en steek de rest in hypotheek of eventueel extra zonnepanelen, isolatie e.d. Dan houden we per maand meer over. Dus uiteindelijk loopt die spaarrekening dan ook wel weer vol. En uiteindelijk is dat voor eventuele studie van de kinderen ook wel weer nodig. Zo’n negatieve rente duurt vast ook niet oneindig.

Het zou voor mij ook een principe kwestie zijn... als ze m’n geld niet hoeven, dan geef ik het wel aan iemand anders. Dus wie weet is een negatieve spaarrente wel heel goed voor de economie. Mensen gaan dan denk ik minder de hand op de knip houden en meer uitgeven.

8. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.873
    7.937
    113
    Het gaat waarschijnlijk niet om grote bedragen die je dan moet betalen, en alleen daarom zou je uiteindelijk gaan verhuizen? Lijkt me wat rigoureus.
    Toen de energiebelasting omhoog ging ben je toch ook niet kleiner gaan wonen.

9. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Ik vermoed dat de grote banken onderling afspraken gaan maken voordat ze negatieve spaarrente starten. Ik vermoed dat het kiezen van een andere bank niet echt een optie gaat zijn.

Als een deel van de mensen spaargeld in huis haalt dan neemt de kans op inbraak bij mensen die dat niet doen ook toe. Daarom vind ik het al geen fijne ontwikkeling.

Ik hoop dat ze een redelijk bedrag vrij van rente zullen houden. Anders motiveert het de mensen die financieel al niet veel klappen kunnen hebben ook niet om te gaan sparen en gaat het aantal mensen met schulden straks ook nog stijgen.

Maslov, Madeliefje06 en DQueen vinden dit leuk.
  10. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Omdat ik niet wil betalen voor iets dat al van mij is. Dat is toch niet zo raar? Uiteindelijk verhuizen doe je vaak toch wel als de kinderen het huis uit gaan.

11. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Jeetje wordt steeds gekker. Wij sparen voor de kinderen en ik zou dan toch overwegen het geld in huis te halen. Kluis verankeren aan de muur of zoiets.

12. DQueen

DQueen Niet meer actief

Ik zou voor de kinderen in huis gaan sparen, ons eigen spaargeld deels ook en deels in de hypotheek van het huis en bedrijfspand gaan steken.

13. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Dan zet ik het denk ik gewoon op de lopende rekening.

Ik heb in mijn studententijd nog bij de bank gewerkt. Ik weet nog dat ik een spaarrekening moest " verkopen" en ik kon gewoon 4,5% rente aanbieden.

14. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    En ik spaar nu dus ook via de AH met de spaarzegels. 560 zegels per maand ongeveer.

Dat levert in elk geval nog echt iets op.

Een oude sok onder het bed lijkt me niet verstandig idd

DQueen vindt dit leuk.
  15. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Ik vind het inderdaad ook een raar idee om te moeten gaan betalen voor iets wat van jou is.
    En natuurlijk, wanneer je een opslag jouw spullen laat bewaren, dan betaal je daar ook voor.
    Maar we hebben het nu over spaargeld waar je vroeger een mooi bedrag voor kreeg als je t in beheer gaf.
    Mijn eerste gedachte is, ik haal t eraf. Maar het is natuurlijk een veel te groot bedrag om in je sokkenla te hebben liggen. Ik denk overigens dat banken dit ook helemaal niet uit zouden kunnen betalen als iedereen het zou komen halen.
    Ik weet het dus echt nog niet.

16. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.404
    113
    Ik vind het niet per se een raar idee. Je kunt het zien als iemand betalen voor een dienst, namelijk goed op je geld letten. Het alternatief, namelijk thuis bewaren vinden de meeste mensen niet fijn en dus betaal je een instantie ervoor om goed op je geld letten.
    Als iedereen inderdaad zijn geld zou gaan opnemen, dan stort het hele monetaire systeem in. Ik denk (hoop!) Dat ze dus niet zomaar negatieve rente gaan invoeren

17. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.665
    18.730
    113
    Vrouw
    De bank doet natuurlijk wel meer dan alleen op ons geld letten.
    Ze gebruiken ons geld.
    Dus eigenlijk zouden ze ons moeten betalen. Al zal dat niet voor direct zijn.

18. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.404
    113
    De bank gebruikt ons spaargeld bijvoorbeeld om weer uit te lenen als hypotheek. Maar aangezien de hypotheekrentes ook al heel lang laag zijn, is de spaarrente ook al heel lang laag, en nu dus wellicht negatief.
    Ter info: Het verschil tussen wat de bank aan rente betaalt aan een spaarder en wat de bank verdient aan iemand met een hypotheek is wat de bank uiteindelijk verdient (in dit voorbeeld dan hè, ze kunnen ook hun geld in heel andere dingen investeren)

19. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    Ik overweeg dan al het geld op de rekening van mijn kinderen te zetten. Daar zit momenteel nog 0,2% rente op en is vrij opneembaar. Boek ik het net voor ze 18 zijn wel weer terug :D

DQueen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina