Hier wordt om de haverklap gestaakt. Ik ben er echt niet voor. Vind het een beetje zo een mentaliteit van: "oh, we zijn ergens niet tevreden over, laten we gaan staken". Erger nog zijn de manifestaties. We zijn niet tevreden, dus laten we behalve staken ook nog eens manifesteren.... pfffff.
Tja, ik vind dat er best gestaakt mag worden maar iemand ontvoeren om je punt duidelijk te maken? ! Er zijn wel andere manieren..
Het was geen ontvoering hij had makkelijk over het voetpad gedeelte kunnen lopen Alleen dan had hij van Apeldoorn naar Den Haag moeten lopen of een taxi moeten nemen. De barricades waren op het oefenterrein vande politie neergezet
Moet ik hier serieus op in gaan? Mijn punt is hiermee meteen duidelijk. Keihard staken was sarcastisch bedoeld. Dat kan in sommige beroepsgroepen dus niet. De politie komt je man, kind, moeder ook echt reanimeren tijdens een staking hoor. En de zorg pleurt je ook niet het ziekenhuis uit.
Ik vind het goed, dat mensen het recht hebben om te staken. Als dit niet zou zijn, dan zouden véél beroepen, waar de maatschappij op bouwt, onderbetaald worden en slechte arbeidsomstandigheden hebben. Dan heb ik het vooral over de zorg, onderwijs en politie, maar ook over transport. De mensen, die hier roepen dat staken verboden moet worden, zijn vaak ook dezelfde mensen, die roepen dat er niet bezuinigd mag worden op bijvoorbeeld de zorg. Sja, het is het één of het ander! Ik heb nog nooit meegemaakt dat stakers in Nederland om iets belachelijks vragen.
Volgens mij is staken echt niet iets van afgelopen tijd. Ik vind het belachelijk, is gewoon werkweigering.
Nou, ik heb kunstacademie gedaan en ben uiteindelijk hier (gevangenis) beland, dus een balletje kan raar rollen.... Ben ook directiesecretaresse geweest, personal assistent, boerenknecht, thuiszorgmedewerker, docent op een school en ga zo maar door. Ik denk dat ik uiteindelijk wel goed terecht kom, misschien naief, maar ik heb me tot nu toe altijd gered. Wat je zegt over het vervullen van die functie: daar raak je wel een snaar. Want het werk is zwaar, gevaarlijk, specifiek, je moet uit een bepaald hout gesneden zijn. Ik vind het gewoon écht geen werk waarin je mensen moet onderbetalen, want dat heeft zijn weerslag op de manier waarop het werk wordt uitgevoerd. Capabele mensen vertrekken vanwege de slechte waardering en de mensen die elders niet aan de bak komen, die blijven terwijl ze langzaamaan hun loyaliteit verliezen. Wat hou je dan over?
Ik ben het hier helemaal mee eens. Iedereen heeft recht om voor zichzelf op te komen en als ik daar last van ondervind is dat jammer voor mijn . Wij Nederlanders zijn een Volk wat al te veel pikt. Er wordt juist te weinig gestaakt en gedemonstreerd vergeleken andere landen. Heb trouwens nog nooit gehoord van een vechtpartij tijdens staken. Mijn man werkt voor de ah distributie dus stakingen genoeg meegemaakt
Het klopt dat er in de zuidelijke landen meer wordt gestaakt als in Nederland. Ik heb voor mijn studie een jaar in Frankrijk gewoond (na ja 9-10 maanden) en ik denk dat er elke maand wel een staking was. Dan was het de post, dan het OV en dan weer de politie, de post staakte wel vaker trouwens Dus ik geloof niet dat we in NL moeten zeuren over dat er "zo vaak wordt gestaakt" want dat is dus écht niet zo. Stakingsrecht is een recht wat werknemers/vakbonden hebben, wat ze in het uiterste geval kunnen inzetten om de werkgever te bewegen met een beter voorstel te komen qua arbeidsvoorwaarden. Voor diegenen die tegen het stakingsrecht zijn: wat denk je wat er was gebeurd zonder dit recht... denk je dan dat WIJ vrouwen nu verder konden studeren en werken? Dat er een fatsoenlijk minimumloon was vastgelegd? Dat er goede secundaire arbeidsvoorwaarden zouden zijn? NEE
werken voor minimumloon is opzich het probleem niet. Werken voor 2 voor minimumloon voor 1. Dat is het probleem. Al je collega's worden wegbezuinigd maar het werk word niks minder. Oftewel meer werk verrichten in hetzelfde tijdsbestek voor hetzelfde loon. Dat klopt niet. En de politie...groot gelijk dat ze willen staken. Loon omhoog maar pensioen omlaag. Dat is geen redelijk voorstel. Dat is belachelijk. Als je nu fijn wilt kunnen leven, dan moet je later op een houtje bijten. En als je later enigszins wilt rondkomen (hoop je dan, want wat doet de toekomst??) dan moet je heel zuinig aan. En voor de lasten die zó'n beroep met zich mee brengt? Wat dacht je van sociale opoffering? Wat dacht je van emotionele schade? Of het afschaffen van het vroegpensioen na 40 dienstjaren? Sommige mensen moeten eens wat meer lezen voordat ze gaan roepen. Mensen gaan echt niet staken omdat ze niet meer tevreden zijn met wat ze hebben. Alles veranderd, je kunt steeds minder met wat je hebt/krijgt. En dan worden er aan de lopende band regelingen veranderd of gewoonweg afgeschaft. Het is de staat die voor een duppie eerste rang wil, en daar is de normale werkende burger de dupe van.
staken gebeurd echt niet zomaar hoor! Ik werk op een Middelbare school nu een jaar of 10, sindsdien ben ik zelf 1x wezen staken. Ik weet dat al mijn collega's niet zomaar staken als werkweigering, Eigenlijk voelen we ons allemaal schuldig naar de leerlingen toe als we het doen, dus we doen het alleen als het echt nodig is. Zoals bijv. toen die belachelijke regeling van het passend onderwijs eraan kwam.. en nu die is ingevoerd blijkt wel weer dat het totaal niet werkt! En qua loon, tja, we staan al jaren stil terwijl het bedrijfsleven wel groeit. En dan krijgen we nu deze regeling, waardoor ik straks misschien wel 10% minder pensioen heb, moet ik daar blij mee zijn?
Lonen van de politie liggen behoorlijk laag. 5% is dan echt een schijntje. Klinkt leuk, als percentage, maar in de praktijk hebben mensen dan misschien 2 tientjes in de maand meer. Ik snap het wel en ik sta er ook achter. Net als in de zorg. We willen als maatschappij de allerbeste zorg en fouten die gemaakt worden, worden breed uitgemeten, maar dan moeten de mensen op de werkvloer dus wel tegen zo laag mogelijk loon en zo hard mogelijk werken. Als je dat naast het bedrijfsleven neerlegt, snap ik de onvrede: lonen zijn daar veel hoger en werkdruk een heel stuk lager. En als zowel managers als beleidsmakers en regering gewoon maar niet blijven luisteren, dan moet je op een gegeven moment toch iets. Staken is dan zeer effectief en ik vind eigenlijk dat mensen uit de publieke sector dat wel vaker/eerder hadden mogen doen.
Mijn vriend krijgt idd 5% deze 5% is echter maar 2,5% plus dat die 2,5% verspreid wordt over een aantal jaar. De afgelopen jaren hebben ze geen verhoging gehad en staan ze dus stil. Plus dat ze al eens eerder in hebben moeten leveren op hun pensioen. Dus die 2,5% is ook geen 2,5%. Ik snap heel goed dat ze staken. Volgende week woensdag komen ze mijn werk bezetten ben ook erg benieuwd hoe dat gaat verlopen en vind het prima zolang ze mij maar met rust laten. Dusseee dames van de politie die volgende week woensdag gaan staken, niet al te lastig zijn voor ons
Bij het bedrijf waar ik werk is er jaren geleden ook gestaakt door een groep medewerkers die al zo'n 20% meer verdiende voor hetzelfde werk. Het enige verschil was dat zij van een ander bedrijf afkomstig waren. Deze groep was het er niet mee eens dat ze er niet standaard procenten bij kregen ieder jaar en zijn dus gaan staken. Onterecht vond ik, want ik vond het zeer verdedigbaar dat hun opslag nou eenmaal procentueel minder was, omdat ze al tientallen procenten meer kregen. Maar toevallig waren er relatief veel meer vakbondsleden in de ontevreden groep en de vakbond organiseerde de stakingen. Het eind van het liedje was dat de directie het niet met de vakbonden en hun leden eens was en daarom heeft besloten de vakbonden buiten spel te zetten. Resultaat is dus dat we geen CAO meer hebben en de meeste medewerkers er al jaren niets meer bij gekregen hebben. Begrijp me niet verkeerd, in sommige situaties vind ik staken een prima middel, maar ik vind dat het door de vakbonden veel te makkelijk wordt ingezet. Dit bedrijf was daar een duidelijk voorbeeld van. De protesten van de politie vind ik dan weer een voorbeeld van wel een goede reden om te staken.
Dit! De arbeidersklasse werd echt vreselijk uitgebuit voor er vakbonden waren en het belangrijkste (misschien wel enige) machtsmiddel dat die hadden, was staken. Of dreigen met staken. Je kunt je bij iedere staking afvragen of het doel het middel heiligt, maar het feit dat staken een recht is, is niet voor niets!
Nee dat puntje ging over huishoudelijke hulp en het loon daarvan. Dat men het minimumloon te laag vind. Daarop vroeg ik me af wat er mis is met het minimumloon. En nee als je gestudeerd hebt vind ik staken ook niet terecht. En ik vind het typisch dat nu alleen de zorg en de politie besproken worden. Dat zijn niet de enige beroepsgroepen die het slecht hebben.. Want dat het oneerlijk is hoe het voor politieagenten gaat hoeft wat mij betreft geen discussie te zijn. Het ging mij om het staken ansich. Dat was ook de vraag..
Even een voorbeeld. Jij heb een baan wel of niet voor gestudeerd. Maar je krijgt het minimumloon.. Dan ga je neem ik aan in gesprek met je baas. "meneer/mevrouw ik wil graag opslag" Maar krijg je niet, dan ga je er gewoon mee akkoord en blijft vrolijk aan het werk gaan? Waarom zou je als huishoudelijk hulp het minimumloon moeten accepteren.?
Er is helemaal niets mis met het minimumloon. Staken gaat soms voorbij het salaris! In de zorg moet men gaan staken omdat er dingen verwacht worden van personeel wat niet verantwoord is! Wat zwaar???? Laatste tijd nog op een somatische afdeling gewerkt? In je eentje, 30 zwaar hulpbehoevende mensen naar hun bed brengen? En dan is het " hoog opgeleide" volk allang naar huis hoor! En zij liggen er niet wakker van dat Mw. B huilend om 18:30 in haar bed ligt, gewoon omdat er niet voldoende personeel is aangenomen! Hierom moet er gestaakt worden, zodat mensen eens wakker worden dat er meeeeeeeeeer handen aan het bed nodig zijn!
waarom zou je niet mogen staken als je gestudeerd hebt??? heel vreemde gedachte.Iedereen mag opkomen voor zijn rechten, vuilnismannen, politieagenten, leraren en zelfs artsen! Want iedereen kan onrecht worden aangedaan op wat voor manier dan ook, en dat hoeft helemaal niet altijd om geld te gaan. In de 19de eeuw bestond er geen stakingsrecht, en toen moesten arbeiders dus altijd alles maar pikken, zo niet, dan had je geen werk, is dat een betere wereld? Lijkt me niet.