Staking basisscholen

Discussie in 'De lounge' gestart door Koraal82, 19 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Je slaat de spijker op zn kop!

Ik heb me niet meer gemengd in de discussie.
    Gewoonweg omdat er een paar mensen tussen zitten die niet kunnen discussiëren.
    Dan ga ik mij alleen maar kapot ergeren aan de manier van communiceren en het zou om de inhoud moeten gaan.

Discussies voer ik liever met vrienden :)

2. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Hoe wil je uberhaubt een discussie voeren als je niet eens antwoord kan geven op de vraag
    '' Wat moet er dan precies veranderen behalve meer salaris ''
    Als je daar geen standvastig antwoord op kan geven dan kan ik mij inderdaad goed voorstellen dat je geen discussie aan wilt gaan. Er is nog niet 1 iemand hier die een normaal concreet antwoord heeft gegeven. Al dacht ik dat gisteren de eerste normale persoon er was om serieus te discussiëren maar helaas, die bleek ook niet normaal te kunnen communiceren.

3. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    :roflmao::roflmao::roflmao:

Begrijpend lezen is ook een vak.

puzzelstukje vindt dit leuk.
  4. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik lees toch dat ze het heeft over dat ze zich niet meer hier heeft gemengd in de discussie? En dat ze liever discussieert met vrienden? Wat lees ik daar verkeerd aan?

5. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Gisteren is er op het einde van de avond toch meer een gesprek ontstaan wat constructief was. Gelukkig.

Mop81, Lisa280887 en Debaky vinden dit leuk.
  6. lies276

lies276 Niet meer actief

Het ging juist over het over- diagnosticeren dus dat kun je niet los van elkaar zien.
    Als ik duidelijk aangeef dat ik niemand persoonlijk bedoel en mensen gaan reageren met: Ja maar mijn zoon/ dochter.......en vervolgens doen alsof ik beweer dat hun zoon / dochter niet de juiste diagnose heeft gekregen of dat ik vind dat ELKE ouder opgelucht is omdat het blijkbaar niet aan de opvoeding ligt, dan heb je mijn post niet goed gelezen of begrepen en betrek je het dus compleet op jezelf.
    Dan heb je dus lange tenen.

dds vindt dit leuk.
  7. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Zie het inderdaad ;)

8. lies276

lies276 Niet meer actief

Want die werken ook in het onderwijs en zitten lekker met je mee te klagen??

9. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Ik ben na 108 pagina's gestopt met alles tot in de details lezen.

Als leerkracht heb ik op mijn handen gezeten...

Het klopt, er zijn genoeg leerkrachten die graag klagen, over alles. Maar van wat ik hier lees vind ik de meeste stukken die leerkrachten schrijven terecht.

Ik kan wel een praktijk voorbeeld noemen waar jullie om vragen. Afgelopen jaar een volle groep 7/8 gehad, met 34 kinderen, waarvan 3 met ernstige gedragproblemen. Heb het jaar succesvol gedraaid, maar het was soms meer overleven dan lesgeven. Ik had geen kasten in de klas, alles stond op de gang. Het paste simpelweg niet. Om sommige kinderen te helpen moest ik letterlijk over tafels klimmen. Ik heb mijn best gedaan, maar durf te zeggen dat de kinderen lang niet optimaal gegroeid zijn in dat jaar.

In verband met tegenvallende resultaten na jaren van volle (boven de 30) combinatieklassen in de school, is er vanuit het bestuur dit schooljaar geïnvesteerd in enkele groepen. Ik heb mijn groep 7 van vorig jaar nu mee als groep 8, 17 leerlingen.

De kinderen zijn zo onwijs gegroeid! In toets (cito) scores, maar ook sociaal emotioneel. Daarnaast heb ik nu genoeg tijd voor alle groepen kinderen in de klas, dus ook de plusgroep. Alle kinderen bloeien op en de gedragsproblemen zijn een stuk beter te begeleiden, omdat de kinderen letterlijk meer ruimte hebben.

Voor mij is dit het bewijs dat extra geld wel gaat helpen. Dit geld kan er namelijk voor zorgen dat er in de toekomst meer kinderen, ook die van jullie en van mij, in zo'n kleinere groep terecht komen. Een groep waar ze optimaal kunnen groeien, gezien worden en tot hun recht komen.

Om er voor te zorgen dat het beroep aantrekkelijk is voor mensen met een schappelijk niveau, denk ik dat een meer marktconform salaris zou helpen.

Verder hoop ik dat mensen in gaan zien dat het geen zielig doen is, of gelijk halen van leerkrachten. Ik ben zelf hoogopgeleid en ik durf te zeggen een goede leekracht (goede beoordelingen, goede resultaten met de kinderen). Ik twijfel heel erg of ik wel in het onderwijs blijf. Ben iets voor mezelf aan het opstarten, en als het een succes wordt, verwacht ik dat ik stop of minder ga werken. Daar waar ik eerst de ambitie had om de opleiding tot schoolleider te gaan volgen en als directeur aan de slag te gaan, heb ik daar op dit moment weinig behoefte meer aan. Alles is zo uitgemolken, op dit moment is het amper haalbaar om een school draaiende te houden.

Ik hoop dat ik nog iets toe heb gevoegd voor mensen met vragen, reageer gerust.

Madeliefke, lies276, juf1987 en 8 anderen vinden dit leuk.
  10. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Hier sla je de spijker mee op de kop, het bestuur heeft ingezien dat dit niet werkt. Gelukkig voor jou en jullie kinderen op de school. Helaas zijn er veel besturen die dit niet zo zien en daar wringt de schoen.

Hoe kunnen wij als ouders en jullie als leerkrachten doordringen om het bestuur in te laten zien dat het anders moet?

Syane vindt dit leuk.
  11. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk dat dat een heel logisch gevolg is als het over een situatie gaat die op jou van toepassing is. Heel menselijk hoor om je dan "te verdedigen".
    Hetzelfde wat gebeurd als iemand roept dat ze al die werklozen hun uitkering af moeten pakken (waarbij diegene ws doelt op mensen die niet actief solliciteren of hun best doen om een baan te vinden). Maar ik kan mij goed voorstellen dat iemand die hemel en aarde beweegt voor een baan zich gekwetst voelt door zo'n opmerking.
    Zeker als we zo'n domme premier hebben die ooit de uitspraak deed: voor iedereen is een baan...lekker makkelijk praten toch als je 1,5 ton per jaar binnenharkt.

Lisa280887 en IkTara vinden dit leuk.
  12. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.789
    113
    Wat flauw en kinderachtig.
    Zo kun kun je toch niet fatsoenlijk discussiëren?

Ik zie dat hier de hele tijd gebeuren...elke keer ook bij de posts van Debaky. Niet alleen diegene die ik dus quote...maar meer.

Syane, lies276 en Debaky vinden dit leuk.
  13. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Zeker, heel fijn! Na wisseling van directeuren (5 in 2 jaar... ) hebben we nu een topper te pakken, zij maakt zich hard voor ons bij het bestuur, en dat heeft dus effect gehad.

Helaas is het waarschijnlijk een eenmalige actie, en zijn we volgend schooljaar terug bij af. Het bestuur ziet de investering als een impuls, wij vinden dat dit structureel zo moet blijven.

Het lijkt er op dat de directeur het komend schooljaar dus niet voor elkaar gaat krijgen om weer geld uit dit risicofonds van het bestuur te krijgen. Vanuit de MR (waar ik zelf in zit) gaan we het bestuur ook aanschrijven. We hebben super ouders in de MR die veel meedenken en een goede achtergrond hebben, wie weet krijgen we het samen nog een jaar voor elkaar!

Daar hebben we dan ook wel weer het punt geld te pakken. De stichting heeft 26 scholen, en simpelweg het geld niet om voor al die scholen te voorzien in kleine groepen. Wij hebben nu aanspraak gedaan op het risicofonds ivm tegenvallende resultaten. Zodra de resultaten weer goed zijn, kan dit dus niet meer. Omgekeerde wereld toch? Ik denk dat iedereen het wel met mij eens is dat een preventieve aanpak beter is. Meer geld dus, om álle kinderen deze mogelijkheid te bieden, structureel.

IkTara vindt dit leuk.
  14. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Het is niet dat besturen het niet zien. Ze kunnen waarschijnlijk niet anders....
    Het bestuur krijgt per kind een x bedrag. Dat geld moet goed besteed worden. De ene keer heeft school A geluk en kunnen ze combinatie groepen splitsen maar dit heeft wel consequenties voor school B. Het is schuiven met geld.
    De school van Sallie heeft geluk, maar ergens anders is er een school die nu wel een combinatie groep meer heeft.

15. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Debaky blijft beweren dat er geen antwoorden komen.
    108 pagina's zonder antwoord......pffff .....een lachertje.

Zij refereert steeds naar "staken voor meer salaris".....dus ja, begrijpend lezen is een vak (apart)

Madeliefke en tuc vinden dit leuk.
  16. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland

Je hebt gelijk dat er te weinig geld is om dit structureel te kunnen doen. Wat je zegt over een combinatie extra op een andere school is alleen niet waar, omdat het geld zoals ik schreef uit het risicofonds komt, dat is dus een ander potje...

17. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ok bedankt!

18. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    106 pagina's waar het alleen maar draait om meer salaris, waarin alle ideeën van buitenstaanders weggewuifd worden en waarin ouders uitgescholden worden voor zeikerds, dwarse ouders omdat ze niet achter de stakingen staan :rolleyes:. Juist, geen concrete antwoorden dus.

Misschien dat het nu de laatste 2 pagina's iets beter is qua inhoudelijke antwoorden maar echt duidelijke antwoorden op alle andere pagina's is er echt niet te vinden.

Maar dat jij dit een lachertje vind zegt voor mij al genoeg. Geen probleem hoor. :thumup:

Caithy vindt dit leuk.
  19. Deliana

Deliana Niet meer actief

Maar denk jij dan dat klassen van <20 leerlingen DE oplossing zijn? Dat lijkt mij namelijk volkomen onrealistisch.... dat zou betekenen dat er wellicht 50% meer leraren nodig zijn? Evenals grotere scholen met extra klaslokalen....

Natúúrlijk begrijpt iedereen dat klassen van 30 leerlingen en meer niet bijdragen aan goed onderwijs, maar ik denk persoonlijk niet dat kleinere klassen veel/alles gaat oplossen. Jij wel?

20. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Albert Einstein — 'If I had an hour to solve a problem I'd spend 55 minutes thinking about the problem and 5 minutes thinking about solutions.'

Ik weet dat ik zelf ook heb gevraagd om antwoorden maar misschien moeten we ons toch wat meer buigen over de vraag wat het probleem precies is....

Want als je dan (net als ik) in een krimpregio woon waar er alleen maar minder en minder kinderen naar school gaan... zijn volgens mij weer hele andere problemen!?

amdaa vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina