Staking basisscholen

Discussie in 'De lounge' gestart door Koraal82, 19 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Nieuwsuur is het trouwens...niet Jinek

Debaky vindt dit leuk.
  2. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik ga het maar kijken, ben benieuwd.

3. mol81

mol81 Niet meer actief

De reden dat er meer salaris gevraagd wordt is divers;
    - het vak van lkr PO aantrekkelijker maken voor mensen die een HBO-keuze moeten maken; het vak van lkr betaalt slechter dan een ander vak waarvoor je een HBO-opleiding doet. Bij de start van je werkzame leven misschien niet, maar na een paar jaar wel;
    - je zit snel aan je tax; na max 15 jaar houdt het op en verdien je geen extra geld meer;
    - daarnaast heeft het onderwijs een tijd op de nullijn gestaan. Per saldo ging je dus achteruit ipv vooruit. Hetzelfde geldt voor de inflatiekosten;
    - mensen lopen over van het PO naar het VO vanwege het salarisverschil. Dit is niet wenselijk, er zijn al te weinig mensen.
    - het vak is voor zij-instromers salaristechnisch minder interessant want je verdient al snel minder dan dat je in je huidige baan verdient;
    - het gaat ook gewoonweg om waardering; je hebt als lkr een enorme verantwoordelijkheid binnen/in de ontwikkeling van een kind

liekeb, dds en Roos123 vinden dit leuk.
  4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Nu op ned 2

5. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

#2265 Bubbel, 9 feb 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 feb 2018
    Ik heb even het salaris van een basisschoolleerkracht vergeleken met mijn salaris. Volgens de cao verdient een leerkracht maximaal bijna 4000 bruto. Dit geldt voor de hoogste schaal in de laagste 'catagorie'. Mijn maximale salaris is bijna 3500 bruto. Dit bereik je na ongeveer 10 jaar.
    -ik heb een hbo opleiding in de zorg (paramedisch).
    -ik werk alleen kantooruren. Daarnaast moet ik 4-8 avonden per jaar werken/cursus. Ook moeten we een aantal scholingspunten per jaar halen. Scholingen hiervoor kunnen onder werktijd zijn, of als je parttime werkt ook buiten werktijd. Of zijn op zaterdag/zondag. Dit zal om 2-3 dagen per jaar gaan.
    -wij hebben 4,5 week vakantie per jaar. Daarnaast hebben we jaarlijks extra uren (plb) die je kunt opsparen. Volgens mij is dit ongeveer 1,5 week.
    -wij hebben een 13e maand.
    -wij hebben een enorme verantwoordelijkheid en maken veel zelfstandige beslissingen.
    -wij hebben geen doorgroeimogelijkheden.

Geen idee of ik slecht verdien. Ik verdien vergelijkbaar met mijn man die in het bedrijfsleven werkt. Hij heeft alleen de havo gedaan. Zijn startsalaris lag een stuk lager, maar hij kan voorlopig blijven groeien.
    Ik denk dat het salaris van leerkrachten echt wel vergelijkbaar is met andere overheidsgerelateerde beroepsgroepen.

Debaky, 2littlemonkeys, suus1983 en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Vergeet de secondere arbeidsvoorwarden niet die “gewone” mensen niet hebben. Doorbetaalde ouderschapsverlof, wachtgeld... premievrij pensoen(?) (weet het niet zeker maar zal wel bij de overeid goed geregeld zijn). En ik mag toch hopen dat als ze nog gaan staken dat ze eindelijk hun salaris mogen inleveren. Krijg echt de kribels nu...

lies276 en suus1983 vinden dit leuk.
  7. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    En wat zeiden ze?

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ze blijven strijden voor het salaris...omdat de kloof er nu eenmaal nog steeds is. En om het aantrekkelijk te maken voor nieuwe leerkrachten...( door vergrijzing o.a. is het nodig dat er voldoende leerkrachten blijven)

9. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Thuisonderwijs begint een meer en meer aantrekkelijkere optie te worden...

Lieke1989 vindt dit leuk.
  10. Deliana

Deliana Niet meer actief

Alsof je op je 19e voordat je aan de PABO begint een keuze maakt obv salariëring :cool:

Jessie80, Lieke1989, Debaky en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Wie is 'jullie' in de staking dan vanuit jouw perspectief?

Een staking is wettelijk gericht vanuit de werknemers tegen de werkgevers. Werknemers van de instelling waar je bestuurder van bent staken tegen het beleid van de werkgever, jullie als bestuur dus.

Waar staak jij voor/tegen?
    Als de werkgever de staking steunt, betekent het waarschijnlijk dat je niet direct door getroffen wordt (ik zou als ik leerkracht was eerder induiken in WNT publicatie van de instelling en DAAR tegem protesteren), en is er geen sprake van rechtmatige staking.

Lieke1989 en suus1983 vinden dit leuk.
  12. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Nee hoor, dit allemaal heeft weinig met salaris te maken, maar met het imago.

Die is afgelopen jaar nog een slag omlaag gedoken door de manier waarop leraren zich presenteren in de media. Totaal geen inzicht of veranderkracht.
    DAT stoot af, en geld verandert daar niks aan.

Ik kan me bijv absoluut niet voorstellen dat jij bestuurder bent van een PO-instelling, iig obv reacties in deze topic. Je punten over financieel beleid, financieringsstromen, en 'meningen' over de andere beroepen slaan kant nog wal. Of je deed alsof, maar daarmee heb je het imago nog een lekkere dreun na gegeven.

Na afgelopen 2-3 maanden kan ik me voorstellen dat menig pabo-student zich achter de oren krabt.
    En daar verandert geld niks aan. Die meisjes die voor pabo kiezen, wat zouden hun beweegredenen zijn anno 2018?

Lieke1989, Deliana, Debaky en 5 anderen vinden dit leuk.
  13. Lisa280887

Lisa280887 Niet meer actief

Ik vind dat er wel veel over een kam geschoren wordt nu op dit forum.. niet alle leerkrachten willen perse doorstaken voor salaris.

Mij ging het echt om de werkdruk, voor de kinderen. Ik ben enorm blij met het nieuws! Al ben ik nog wel sceptisch over de uitvoering en waar het vandaan moet komen. Ik vraag me af of het wel echt komt, na alle loze beloftes.

Madeliefje06, lies276, Deliana en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.718
    113
    Ondertussen vind ik het wel bijzonder om te zien hoe schoolbesturen in deze kwestie vierkant achter hun personeel staan. Waar mijn werkgeversorganisatie zich ook echt wel inzet om dingen maatschappelijk of bij de overheid voor elkaar te krijgen, gaat het aan de cao onderhandelingstafel gewoon hard tegen hard. Ik hoop dat jullie net zo'n eenheid blijven vormen als het geld eenmaal beschikbaar is.

lies276, amdaa, Syane en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Jup, dat is dit forum. Alle stellingen (van beide kanten) worden steeds minder genuanceerd neergezet en niet zelden wordt er onaangenaam op de man gespeeld. Jammer!

Geldt lang niet voor iedereen uiteraard, maar als er een paar dat doen dan bepaalt dat ontzettend de toon van een discussie...

Lisa280887 en Triangel vinden dit leuk.
  16. Lisa280887

Lisa280887 Niet meer actief

Helaas is dit bij veel besturen niet het geval. Bij de vorige staking kregen veel leerkrachten niet doorbetaald waar ze dat bij de eerste staking wel kregen. Dan zeg je dus als bestuur dat je er niet meer vierkant achterstaat

17. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Er vallen veel mensen hier over de salariseis bij het staken.

Maar waarom zou je de leerkrachten geen hoger salaris gunnen?

Ik zou dat iedereen die hard werkt gunnen of dat nou mensen zijn in de zorg, beveiliging, maatschappelijk werkers of stratenmakers. Zeker als de beroepsgroep het moeilijk heeft.
    De toon is zo negatief. Dit zijn wel de mensen die voor onze kinderen goed onderwijs neerzetten. Een fantastisch maar o-zo-druk vak. Ik lees hier vooral dat alles continu ontkracht wordt.

Dus een oprechte vraag: waarom zou je het de leerkracht van je kind niet gunnen? En dan zonder te vergelijken met andere beroepsgroepen.

Lisa280887, tuc, dds en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Waarom niet? Omdat het nu helemaal niet slecht is en het geld wel ergens vandaan moet komen. En ik dan liever heb dat het geld ten goede komt aan de kinderen dan rechtstreeks naar de rekening van de leraren.

19. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Heb je dat ook als mensen uit een andere sector staken?
    Als mensen bij de NS staken, ga je dan ook kijken of hun salaris wel "klopt" of denk je dan: Het zou idd fijn zijn voor hen. Ik ben namelijk geneigd naar het laatste, maar misschien ben ik daar wel gemakkelijk in.

dds vindt dit leuk.
  20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Ja. Ik heb niks tegen onderwijzers, mijn moeder is onderwijzeres, ik zie echt wel hoe hard zij al jaren werkt. Daarom tuurlijk voor lasten en werkdrukverlichting. Maar salaris te laag, nee zie ik echt niet.
    Bovendien liggen de salarissen nu eenmaal lager dan in de commerciële sector, dat weet je van te voren. Ik werk bij een semi overheidsinstelling. Hier geldt hetzelfde voor de salarissen.
    Het geld moet ook gewoon ergens vandaan komen. Dat is makkelijk bij commerciële bedrijven, als er maar genoeg geld wordt gemaakt. Maar zo werkt het hier niet, geld wat onderwijzers erbij krijgen, moet ergens anders bezuinigd op worden. En dat was prima, als het salaris echt slecht was, maar dat is het natuurlijk niet.

lies276, Syane en Amarens vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina