Hier wordt er ook gestaakt... op 14 mrt in Noord Holland. Woensdag is toch superkorte dag, aangezien mijn zoon dyslexie training heeft en dan om 10 uur op school is en vervolgens om 12 uur uit is... Maar gaan jullie lekker staken hoor! Geen idee waarom maar goed.....
Wij hebben hier ook helemaal niets van school gehoord, terwijl er normaal een email gestuurd wordt met toelichting.... Toevallig las ik het vorige week op de website van school "Op 14 maart is er een regionale stakingsdag voor het primair onderwijs. De leerlingen zijn dan vrij." Ik sprak vanmorgen nog een moeder van een klasgenootje die het niet wist, dus lekker handig... Word dan de 3e woensdag op een rij dat mijn kinderen vrij zijn (ziekte, staking...). Het is dat ik vrij ben op woensdag maar kan me goed voorstellen dat het voor andere ouders erg vervelend is allemaal...
Echt te erg ik citeer.... Hoewel we de eisen ondersteunen, betreuren we de staking ook. We realiseren ons dat deze staking voor veel ouders problemen gaat opleveren. Zeker daar waar het gaat om de opvang van leerlingen gedurende deze dag. Wij hebben daarom, net als bij de eerdere staking onze opvangpartners verzocht om een zo optimaal mogelijk aanbod te creëren voor opvang. Dit in het besef dat ook daar de capaciteit beperkt is. Wij verzoeken u als ouders daarom om zoveel mogelijk zelf of in gezamenlijkheid opvang te organiseren voor de kinderen. Lukt dit niet dan kunt u onze opvangpartners benaderen. Ja hoor ze betreuren het heel erg... maarre je mag het lekker zelf uitzoeken! Met andere ouders of een dikke portemonnee!
Ik heb vandaag de school maar eens gemailt wat hun plannen zijn voor april. Gaan ze staken of niet....
Ben je zelf lerares of docent? Als je dat bent dan weet je namelijk dat dit hetzelfde beroep is, maar met een andere doelgroep. Daarom vraag ik aan jou: wat is er zo anders aan?
Iedereen mag een mening hebben over het wel of niet nuttig vinden van een/de staking. Het is alleen wel raar dat er zoveel mensen een mening hebben over de werkzaamheden, de werkdruk, het salaris, de klassengrootte. Zitten er hier dan zoveel juffen op dit forum, allemaal hbo opgeleid die werken voor een fractie? En dat het salaris hoog genoeg is en ze niet mogen zeuren? Het is zo jammer dat ik weinig onderbouwde of overnagedachte opmerkingen lees. Ik ben docent in het VO en heb ook lesgegeven op de basisschool (en ja, dat kon ik ook gewoon, want het is niet anders dan lesgeven op heb VO of op het MBO of in het volwassen onderwijs). Op de basisscholen werken ze veel harder! Veel meer lesuren per week! Veel meer vakken voorbereiden, veel meer nakijken, veel meer ouders die aandacht eisen! Echt het zijn helden allemaal die ook voor onze kinderen zorgen en ervoor zorgen dat ze kunnen lezen, schrijven, rekenen en zelfs wat de hoofdstad van Nederland is! Iets meer respect voor deze helden mag wel.
Spijker op zijn kop. Andere doelgroep. Neem een Arts. De 1 is Oncoloog, de andere is huisarts. Ander loon...zelfde beroep, andere doelgroep. Maar ik ben het wel eens met dat een groep 7/8 juf wel meer in de buurt van een VMBO juf komt. Onderbouw juffen/meesters of een VMBO juf/ meester vind ik echt een heel groot verschil. Dit heeft de klas van onze dochter ondervonden toen ze een kleuterjuf voor hun klas zetten. Die vrouw kon echt helemaal niks. Ze kon de klas niet aan en de stof snapte ze niks van. Echt een half jaar voor niks op school gezeten voor het gevoel. Echt een enorme fout. Leerlingen die trouwens na 2006 zijn afgestudeerd aan de PABO mogen niet eens meer les geven aan VMBO. Dit is al teruggedraaid. Eigenlijk is de PABO echt alleen om voor de basisschool op te leiden. Ik vind de docenten van het VMBO tekort worden gedaan als ze hun beroep moeten vergelijken met dat van een kleuterjuf.
Jeetje... ik wil niets afdoen aan het onderwijzersvak, maar hier gaan mijn tenen wel echt van krullen...
Bossi heb je enig idee hoe het eraan toegaat in een overvolle kleuterklas met allemaal zorgkinderen en kinderen die een andere taal spreken? Ik denk het niet want uit jouw achterlijke post komt duidelijk naar voren dat je werkelijkwaar geen idee hebt. Moeilijk om serieus te nemen dit.
Ik ben zelf VO docent op het VMBO. Maar ik denk echt dat de mensen in het basisonderwijs nog vele malen harder werken! Ik begrijp de staking en hoop dat ze gelijk gaan krijgen. Helaas zorgt het idd voor opvang problemen, kan zelf ook geen vrije dag nemen en heb geen ouders die op kunnen passen dus begrijp die frustratie ook.
Of onze kinderen zitten op dezelfde school of dit is een standaard mail, want wij kregen vandaag exact dezelfde informatie
Weet je wat moeilijk is om serieus te nemen? Die stakingen die nu door gaan! Er word nu niet meer gestaakt voor het welzijn van de kinderen, er word gestaakt voor een hoger salaris! Er is geld vrijgemaakt voor werkdruk vermindering die dat soort problemen, die jij nu als voorbeeld gebruikt, kunnen oplossen. Doe daar wat mee! En helden? @Youtan Doe even normaal zeg, alsof ze mijn kinderen hebben geholpen te ontkomen aan de verdrinkingsdood ze doen gewoon hun werk net zoals ieder ander persoon. Sorry hoor.
Mijn definitie van held is wanneer iemand met gevaar voor eigen leven een andere redt èn er geen achterste vol veren terug verwacht. Ik respecteer de leerkrachten van mijn kinderen zeer zeker, heb bewondering voor ze dat ze dit beroep hebben gekozen want ikzelf zou na een uur gillend gek worden, ben ze dankbaar dat ze mijn kinderen een hoop bijbrengen maar helden? Laten we alsjeblieft niet overdrijven.
Ik vraag mij af... wat bedoel je precies met het laatste? Is het makkelijker om kleuterjuf te zijn? Als je dat bedoelt, nodig ik je van harte uit om eens een weekje bij mij mee te draaien het is een heerlijk vak, maar zeker niet gemakkelijk. Helaas wordt vaak wel gedacht dat kleuterjuffen het het makkelijkst hebben van allemaal... Je schetst een voorval wat je hebt meegemaakt.. erg naar, dat begrijp ik! Maar dat is er 1... de ene leerkracht is de andere niet... Kleuterjuf en leerkracht vmbo is inderdaad zeker niet te vergelijken. Het ene is niet ‘makkelijker’ dan het ander. De problematiek is compleet anders. Bij kleuters komt alles binnen qua zorg, taal en gedragsproblemen. Op het vmbo heb je te maken met pubers.... niet te vergelijken. Ik vind het jammer dat er zo over 1 kam geschoren wordt momenteel... er hebben al diverse leerkrachten aangegeven niet meer te willen staken... daar wordt amper op gereageerd. Maar als iemand reageert om de staking te verdedigen wordt ze finaal afgebrand.. wat is dat dan toch...