Staking basisscholen

Discussie in 'De lounge' gestart door Koraal82, 19 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Nee, dus wat doe je als ouder? Je investeert daarin. Dat gaat niet vanzelf, dat kost tijd en moeite. Maar op een dag ga je het gewoon nodig hebben.

Aszz, Fortunae, cowgirl80 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Ik denk dat dit ook de voornaamste reden is DAT er nog niet gestaakt is in de zorg. Want ook daar is de grens allang bereikt. Maar men gaat maar door, uit liefde voor het werk en voor de patiënten/cliënten.

3. Panda1

Panda1 Bekend lid

28 feb 2013
    841
    117
    43
    Overijssel
    De bonden zijn in de zorg ook bezig om over te gaan op acties. Onduidelijk is nog om welke soort acties het zal gaan. Hiervoor zijn diverse bijeenkomsten, waarin hun leden ook de problemen kenbaar kunnen maken.
    Het spreekt uiteraard voor zich dat het nooit zal gebeuren dat de acties mensenlevens gaat kosten.

4. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Ik heb zo'n voorgevoel dat ze geen datums bekend gaan maken, maar gewoon BAM: 'WIJ STAKEN VANDAAG', zoek het maar uit met uw kind als je vandaag had moeten werken. Dan hoop ik maar dat leraren beseffen dat je bij 112 zomaar de voicemail kunt krijgen: 'helaas zijn wij vandaag niet bereikbaar, probeert u het morgen nog eens'. Ook daar werken tenslotte gewoon papa's en mama's van.... (met maar 5 weken vakantie per jaar).

lies276 en 2littlemonkeys vinden dit leuk.
  5. tuc

tuc Niet meer actief

Idd hoe vervelend ook,staken in een ziekenhuis of andere zorginstellingen is wel net van andere orde dan op een school

6. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Dus dat mensen hun banen kwijt kunnen raken ( in het ergste geval ) moet dus maar gewoon geaccepteerd worden? Dat ouders problemen krijgen op hun werk moet ook maar gewoon geaccepteerd worden? Wat als een alleenstaande ouder nu echt geen vrij krijgt, geen netwerk heeft om op te laten passen en het niet financieel kan opbrengen om zijn/haar kind naar de opvang te brengen, wat dan? Baan opzeggen en toch kiezen voor je kind en dus jezelf in nog meer problemen werken? Nogmaals, ik snap dat er wat moet veranderen, daar is iedereen het helemaal over eens, ik ben alleen van mening dat dit echt niet op deze manier moet worden gedaan. Je zorgt er op deze manier voor dat vele schoolgaande kinderen en ouders de dupe er van worden. Lijkt mij niet de bedoeling.

lies276, Lieke1989 en amdaa vinden dit leuk.
  7. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Lijkt me niet heel verstandig als ze de sympathie van de ouders willen behouden. Je merkt (ook in dit topic) dat het sowieso al minder wordt en zo'n actie zou (denk ik) de spreekwoordelijke doodssteek zijn. En ja, ik ken de verhalen van zieke leerkrachten en dat klassen naar huis worden gestuurd... maar dat is wel iets anders dan het opzettelijk landelijk zo doen.

Mijn standpunt in het hele verhaal staat nog niet vast. Eigenlijk ben ik (in het algemeen) geen voorstander van staken en al helemaal niet voor meer salaris. Maar... ik vind het wel smerig dat er wordt gedaan alsof er 450 miljoen is toegezegd terwijl dit pas in 2021 beschikbaar is en voor 2018 slechts een schamele 10 miljoen vrij komt. Dus tja...

8. tuc

tuc Niet meer actief

Ik geloof voor geen meter dat iemand hierdoor ontslagen wordt.
    Dat het lastiger en vervelend is snap ik, maar het wordt zo enorm opgeblazen.
    Zoals iemand eerder al zei, de meeste klagen alleen maar en oplossingen komen niet aanvliegen. Zoek zelf tijdig een oplossing.
    Dat moet ik ook alvast doen. Ben dan wel thuis, maar op sommige dagen heb ik een 5e oppaskindje tot 3 uur. Wat precies uitkomt met het ophalen van mijn kinderen. Als dat op een stakingsdag is heb ik een probleem, want ik kan de ouders niet meer afzeggen en dan heb ik dus een kindje teveel.

Zara75 vindt dit leuk.
  9. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik sta ook voor de klas.
    Maar ik trek toch echt wel de deur achter me dicht als ik vrij ben.
    Als ouders iets willen zeggen kunnen ze dat lekker tijdens schooluren doen.
    Verder ben ik het met je eens hoor :)

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Weet je, misschien moet je eerst een lezen voordat je dit soort dingen gaat roepen en mensen een hoop stress bezorgd. Een staking moet altijd vooraf aangekondigd zijn. Wat jij nu zegt, mag simpelweg niet. En buiten dat... leerkrachten laten ècht niet onaangekondigd hun leerlingen voor een dichte deur staan.

Zara75 vindt dit leuk.
  11. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    En los van staking; als hier 2 leerkrachten ziek zijn, kan het gebeuren dat je kind naar huis wordt gestuurd - daar moet je als ouder écht zelf iets voor regelen dan. Als je daar geen oplossing voor hebt, wordt het tijd actie te ondernemen en een netwerkje op te bouwen - dat kan écht wel, bv met andere ouders. Bij een staking weet je dit nog van te voren, tijd genoeg om rond te vragen bij ouders/buren/familie en bv te kijken naar wat bso biedt of een (sport)vereniging etc. Natuurlijk vervelend, maar er is echt wel iets te regelen.

Zara75 vindt dit leuk.
  12. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Sta volledig achter de leraren, even afgezien daarvan..mijn oudste heeft namelijk zo n rugzakje, wat tegenwoordig een arrangement heet. Mijn middelste heeft grote faalangsten en de juf heeft pas hiervoor een avond bij ons gezeten. De jongste zit nog op de kinderopvang die staat dr mannetje wel. Ik wil goed onderwijs voor onze kinderen en de begeleiding die ze daarvoor nodig hebben..

Maar ik werk in de zorg, en ik werk alleen in nachtdiensten, ik sta alleen op 46 cliënten in een gebouw van drie etages. Er is geen slaapdienst en de achterwacht zit paar straten verderop, ook in een woning met mensen die zorg nodig hebben............. ( mijn werk bestaat uit :een etage met meervoudig complex beperkte mensen, een etage met demente verstandelijk beperkte mensen die dwalen, en 1 etage met grote gedragsproblemen die ook niet in bed liggen snachts terwijl ze dat wel moeten..)

Mijn man is manager en kan moeilijk vrij krijgen, mijn moeder werkt nog volledig en mijn pa kan drie kinderen niet aan...

Als ze gaan staken en dat zou toevallig op mijn dagen vallen dat ik moet slapen heb ik wel een mega groot probleem. Ik kan dan niet slapen en heb wel snachts de verandwoording over 46 mensen die zorg nodig hebben. Die medicatie nodig hebben...Ik moet slapen anders ga ik fouten maken in de nacht die verstrekkende gevolgen kunnen hebben.

Hoe doe je dat dan als je zieke kinderen hebt vraag je je dan af? Nou 1 tegelijk kan mijn vader wel aan. Of desnoods een ochtendje naar opa en dan smiddags bij mij, maar dan heb ik al even kunnen slapen.

Of mijn moeder moet vrij kunnen nemen, maar dat kost haar haar dagen weer.

Ik sta volledig achter de staking van de leraren, maar ik kan je verzekeren dat het wel iets is om buikpijn van te krijgen in mijn eigen werk!

Oja, en ook bij ons zijn we zwaar onderbezet ivm bezuinigingen.

lies276 en Nellie4 vinden dit leuk.
  13. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Wow, respect voor jou en het werk wat je doet!

14. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Ik denk dan dat jij je niet beseft hoe het er in het bedrijfsleven aan toe gaat. Heel veel ouders werken tegenwoordig dmv tijdelijke contracten of via het uitzendbureau. In die tijd moet iemand zich bewijzen wil diegene een verlenging krijgen. En je zou maar net aan je verlenging staan. Ik kan je vertellen dat er een hoop mensen voor veel minder mogen gaan en vervangen worden door een andere.

Cloud9 en lies276 vinden dit leuk.
  15. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113

Hoe kun je tijdig voor een oplossing zoeken als er nog geen datum is? Ga je je baas al vertellen dat je ergens in November 2 dagen vrij wilt? Of ga je de opvang bellen dat je ergens in november opvang nodig hebt of je netwerk contacteren dat je misschien één van hun nodig hebt ergens in november om op jouw kinderen te passen?

Dat is nou het probleem, er kan niks van te voren worden geregeld.

Je zegt zelf ook een probleem te kunnen hebben als het net verkeerd valt, hoe ga je dat dan oplossen? Dat is toch vervelend dat ze jou met een probleem opzadelen? Of zou jij die ouders van de kinderen opbellen en het probleem bij hun neerleggen?

16. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Hoe doe je het dan als je kind ziek is of als de kinderen naar huis worden gestuurd? 2 jaar geleden met code rood ivm de ijzel, toen zijn de scholen hier ook onverwacht 2 dagen dicht geweest..
    Ik werk ook onder schooltijd nu alle kinderen naar school gaan maar ik heb wel een back up. En die heb ik ook al een aantal keren moeten gebruiken, zoals die keer dat mijn zoon zijn vinger tussen de deur kreeg, een allergische reactie kreeg of buikgriep kreeg op school.
    Hier zijn de kinderen ook al 2 keer naar huis gestuurd omdat de leerkracht ziek was en er geen inval te krijgen was... daar sta je dan!

Maar het is nog helemaal niet zeker of er in november gestaakt wordt, volgens mij hebben de bonden ook nog niet aangegeven dat die dagen doorbetaald worden? Daarnaast hoor ik ook om me heen dat niet alle scholen hier achter staan, misschien doen ze wel mee maar organiseren ze op deze dagen wat anders voor de kinderen. Dus... geen paniek tot er wat bekend wordt gemaakt!

17. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Allemaal situaties waar de meeste werkgevers (maar veel ook niet helaas) best rekening mee houden en er enigszins begrip voor kunnen opbrengen mits het daar bij blijft. Maar als er dan ook nog zulke acties bij komen dan kan ik me best voorstellen dat je voor een werkgever steeds minder waardevol bent.

lies276 en Debaky vinden dit leuk.
  18. sydneys

sydneys Niet meer actief

Inderdaad. Bij ons is het het drukste jaar ooit door voorbereidingen online verkoop en nu is ook nog eens de kerstdrukte begonnen. Ook al werk ik bij een heel goed georganiseerd bedrijf. Enkele dagen op voorhand verlof vragen kan voor problemen zorgen. Zeker als van de 80 mensen met kinderen er 10 of 20 ineens verlof vragen op dezelfde dag ivm een staking. Ben je weer een week bezig om die schade in te halen en kunnen anderen gaan overwerken.

Ikzelf heb geluk, ik werk in de weekenddienst en zoontje heeft een hele lieve oma en opa. Maar veel mensen hebben dit geluk niet.
    En ja, als je interimmer bent kan het zomaar zijn dat je de week erna niet meer opgeroepen wordt en kan je ander werk gaan zoeken. Dit is in heel veel bedrijven zo.

lies276, Debaky en jessy77 vinden dit leuk.
  19. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Precies wat @jessy77 zegt.

20. sydneys

sydneys Niet meer actief

Verder begrijp ik de leerkrachten ook. Zoontje hier heeft waarschijnlijk ook een rugzak, we horen de uitslag vandaag :$
    We zouden het heel jammer vinden als hij naar speciaal onderwijs zou moeten terwijl hij de reguliere misschien aankan als er iets meer begeleiding mogelijk is. Leerkrachten moeten krijgen waar ze om vragen en dat moeten ze nu krijgen. Over enkele jaren is het misschien te laat voor ons zoontje maar ook voor andere duizenden kinderen.
    Aan over 3, 4, 5 jaar misschien extra hulp heeft mijn kind nu niks aan.

Ik begrijp dus de stakingen en sta er helemaal achter maar ik begrijp ook de werkende ouders.

Deel Deze Pagina