Om weer even terug te komen over stakingen. Dit vind ik dus ook weer zoiets raars, dan gaat er intern iets niet goed en dan moet je over de rug van de kinderen en de ouders massaal onverwachts het werk neerleggen. Dat je als leraar daar woest bent omdat er intern niet naar je geluisterd word, oke, kan ik mij voorstellen maar om het dan weer op deze manier op te lossen? Stakings gekte slaat een beetje door momenteel. https://www.ad.nl/binnenland/chaos-basisscholen-geldrop-woeste-leerkrachten-leggen-massaal-werk-neer~a9f36500/
Nee, maar wat ze bedoelt is dat het weer niet gericht is tegen het bestuur van de koepelorganisatie, maar tegen de kinderen. Leraren thuis, lessen gaan niet door, kinderen blijven thuis. Wat voor last heeft het bestuur van? Niks! Het is niet zo dat ze ziekteverzuim uit eigen zak moeten betalen.. Het zou pas een statement zijn als de overkoepelende organisatie op stel en sprong voldoende vervanging moest zien te regelen, en anders leerplichtambtenaar op de stoep stond.
Het is wel een signaal dat er iets natuurlijk helemaal niet goed zit... Ze kunnen de ziekmeldingen wel niet accepteren maar dat moet de arbodienst eerst maar eens uitzoeken.. Ik vind dit mbt het staken echt wel iets anders, natuurlijk krijgen de leerlingen geen les, maar de leraren sturen wel een signaal uit naar het bestuur. (helaas zijn die zo blind als een paardekop... anders zou je dit niet negeren!)
Het gaat mij er alleen maar om dat het weer over de rug van de kinderen en de ouders moet gaan. Dat vind ik ( net zoals bij het staken ) onbegrijpelijk. Dit moet dus door de werkende ouders allemaal maar weer geaccepteerd worden. Je ziet in dat filmpje kinderen op hun fiets aankomen en weer naar huis gaan. Wat als de ouders nou aan het werk zijn op dat moment en er vanuit gaan dat hun kind gewoon op school zit en er dus niemand thuis is? Ik snap dat de leraren het zat zijn en dat er daar iets moet veranderen maar waarom nou weer over de rug van de kinderen? Die kunnen er toch niets aan doen?
Mijn primaire reactie was ook; What!!!!! Maar als ik het artikel lees, begrijp ik de leraren wel. Natuurlijk hadden ze beter de lessen niet kunnen geven en wel de kinderen op school laten zijn, dan zadel je je de ouders er niet mee op.
Zo zou ik het inderdaad ook opgelost hebben, kinderen wel laten komen maar gewoon geen les geven. Nu heb je er naar mijn inziens mensen mee die er niets aan kunnen doen. Uiteindelijk zullen de ouders weer boos worden op school an sich en krijgen de leraren dat ook gewoon weer op hun bordje. Word jij als ouder wederom neergezet als '' zeik ouder '' En nogmaals, net zoals bij de '' normale '' stakingen zijn we het er allemaal over eens dat er wat moet veranderen intern maar dat moet niet op deze manier gedaan worden.
Werk neerleggen vanwege conflict met je werkgever is zowat de definitie van staken. De ziektenelding zal natuurlijk worden geweigerd, dit is geen geldige reden voor ziektemelding. En dan kun je kiezen tussen staken en werkweigering. Voor het laatste kun je op staande voet worden ontslagen, dus ik gok op eerste. Ik snap de issues overigens heel goed in deze situatie!! Alleen is de 'signaal' weer behoorlijk krom. Bestuur van overkoepelende stichting heeft hier geen laat van, onderwijsgenietende kinderen wel weer. Plus gaat het hier over ongenoegen van collega's over ontslag van andere collega's. Echt niet zo handig om daarvoor werk neer te leggen, juridisch kan dat helemaal niet en kun je als werknemer problemen mee krijgen. Ze hebben nu publiciteit gekregen, maar dat kon ook op andere manieren.
Wij hebben zojuist bericht gekregen dat onze school 13 april ook dicht gaat. Staking geld voor Limburg en Brabant.
Hier was het al eerder bekend dus opvang is geregeld gelukkig. Maar man wat was mijn man boos dat ze weer gaan staken. Stond gewoon in de mail dat ze verder staken voor meer salaris.
Hier gaan ze niet staken, maar gooien ze de deuren open. Als je interesse hebt in het vak mag je komen kijken, lessen bijwonen/meedoen en met de leraren praten . Goede actie vind ik, oplossingsgericht, al vraag ik me af hoeveel animo er zal zijn
Hier zijn de jongste 2 kids vandaag thuis. Ik hoor er nog maar weinig over in het nieuws. Tot nu toe hebben de laatste stakingen verder niks opgeleverd voor de leerkrachten, maar ik hoop van harte dat dit wel de laatste staking is en dat er niet wéér nieuwe acties volgen die de kinderen en de ouders duperen.
Hier dus vandaag, helemaal prima. De leerkrachten van heel veel scholen in onze stad hebben een manifestatie op de markt. En ik en de kinderen hebben een heerlijk dagje uit.