Staking basisscholen

Discussie in 'De lounge' gestart door Koraal82, 19 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    School mag zelf bepalen hoe groot een klas is, maar als het geld op is, is het op natuurlijk. Je kan niet zeggen;’Goh, we maken klassen van maximaal 20, kom maar op met extra geld voor de formatie!’.

2. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Maar dan hier een voorbeeld er zijn 4 groepen per leerjaar, daar stoppen ze begin van het schooljaar minimaal 30 kinderen in met een uitschieter naar 31 a 32. Dan denk ik waarom, laat het aantal op 27 ongeveer, kinderen meer ruimte, leerkracht meer ruimte. Vervolgens komt er een nieuwsbrief dat de groepen overvol zitten en de leerkrachten overbelast zijn. Dan denk ik daar ben je toch zelf bij? Of zie ik het verkeerd?

3. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Als er geld is voor, ik roep maar iets, 10 leerkrachten, dan is er dus geen geld voor een extra 11e leerkracht, om een groep te splitsen. Daar gaat die hele staking over (onder andere). Dus nee, daar ben je als school niet zelf bij, er is niet oneindig geld om goede keuzes te maken. Keuzes moeten gemaakt worden op basis van het geld dat er is.

4. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Wat ik niet begrijp, ik zie hier steeds terugkomen dat er nu met passend onderwijs veel kinderen met rugzakje/ arrangement in de klassen zitten. Die kinderen hebben met dat rugzakje/ arrangement dan tocht extra geld om extra hulp in te zetten? Naar wat ik hier lees moet de leerkracht deze rugzakleerlingen helemaal zelf ondersteunen. Wat gebeurt er dan met dat extra geld?

5. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Ik heb het niet over splitsen, ik heb het over een aantal kinderen in een groep niet op 30 maar op (ik roep maar wat) 27 begin van het schooljaar te laten stellen. Er komen namelijk altijd nieuwe kinderen bij en er gaan kinderen af.

6. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik zou zeggen, neem de moeite even en gebruik de zoekfunctie en ga op zoek. Zover ik weet waren het @amdaa en @Juul75 die met hele goede onderbouwde oplossingen kwamen. Maar als jij voet bij stuk blijft houden, lekker blijven doen joh. Als al die leraren zo'n stugge houding blijven houden dan veranderd er nooit wat.

Jammer.

7. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    #587 amdaa, 6 nov 2017
    Laatst bewerkt: 6 nov 2017
    Een groot deel van de bekostiging is gebaseerd op het aantal leerlingen, hoe meer leerlingen hoe hogere bekostiging (geen max, is gewoon een x bedrag per kind).
    Daarnaast is de bekostiging hoger voor leerlingen van laag opgeleide ouders.

Budget voor 'rugzakjes' enz verloopt via WSNS-en, waar scholen bij zijn aangesloten. School neemt hulp of middelen af bij wsns voor ondersteuning. Wat natuurlijk lastig is, is dat kinderen die bijv op SO zitten per 6-8 kinderen 1 begeleider krijgen, geclusterd. Op SO zet je deze kinderen in een klein groepje bij elkaar. Op een gewone BS is 1 begeleider op 6-8kinderen effectief veel minder hulp, want die kinderen zijn verdeeld over verschillende scholen of groepen. Even een heel vereenvoudigd voorbeeld, maar deze problematiek begrijp ik wel.
    Overigens zijn budgetten voor passend onderwijs landelijk hoger dan vóór de invoering van po. Plus zijn er destijds een paar miljoen verdeeld voor omscholing van leraren tbv invoering PO. Ik ken verschillende besturen die dit geld niet daaraan hebben besteed, maar waar docenten zelf een extra opleiding mochten uitkiezen.

8. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Dat is handig! Een cursusje Spaans komt altijd van pas op vakantie...

9. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    E
    En die andere 3 dan? Die moeten thuis blijven?

10. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Uhm begrijp het niet zo goed. Er gaan einde van elke schooljaar kinderen weg en er komen ook nieuwe kinderen bij. Met die nieuwe leerlingen vullen ze telkens een groep bij tot 30 kinderen. Er is toch een keuze of je tot 30 of tot 27 bijvult of helemaal niet bijvult? Mijn zoon had “geluk” dat in zijn groep 2 kinderen na de zomervakantie afgevallen waren. Uiteraard zitten er nu al 2 bij, ik vraag me oprecht af waarom. De school stelt in dit geval de groepsgrootte op 30. Er was trouwens een jaar dat ze konden splitsen maar het was niet gedaan onder het motto dat het niet goed voor de kinderen zou zijn. Dan komt het verhaal van overvolle groepen bij mij toch niet zo goed in want de school creëert het min of meer zelf? Maar het is hoe ik het ervaar.

11. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Misschien snap ik jou niet goed? Maar waar blijven die andere kinderen dan? Die zijn niet welkom op school A? Maar dan moeten ze toch naar school B? Waar dan de klas toch alsnog groter wordt?

12. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Als een school vol zit dan zit hij vol he? Hier is gewoon een inschrijfstop op sommige scholen. Als je niet op tijd bent met inschrijven dan zul je uit moeten wijken naar een school verder van huis, desnoods in een andere plaats.

13. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Neem aan dat iedere school toch een bepaald limiet heeft aan nieuwe kinderen aannemen? Hier op school in ieder geval wel. Hier klassen van over het algemeen 25 kinderen en in het ergste geval misschien eens een klas van 30 maar dat komt eigenlijk alleen voor in geval van nood. De directrice houd hier gewoon een max aan qua aantal kinderen die ze aanneemt. Broertjes en zusjes van kindjes die al op school zitten hebben ook voorrang. Dus ja, als school A vol zit dan zullen nieuwe kindjes moeten uitwijken naar school B en anders naar C. Vol is vol toch? Als je perse op een specifieke school wilt dan zou ik ruim op tijd je kind inschrijven. Ik vind het niet goed als een school maar kinderen aan blijft nemen als het eigenlijk gewoon niet meer kan. Ik zou nooit voor een school kiezen met klassen die groter zijn dan 30 kinderen.

Amarens vindt dit leuk.
  14. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Klopt, het is wat ik bedoel inderdaad.

Debaky vindt dit leuk.
  15. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Behalve openbare scholen. Die mogen geen stop zetten heb ik altijd begrepen.

16. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    En dat van de ouders die niet mee willen werken.

17. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Jawel hoor. Iedere basisschool mag leerlingen weigeren als ze te vol zitten: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basisonderwijs/vraag-en-antwoord/mag-een-basisschool-mijn-kind-weigeren

Niet voor niets zijn er steden waar een hele procedure geldt voor het inschrijven van leerlingen. Amsterdam, Utrecht, etc. Daar zitten de scholen vol, dus er kan maar een beperkt aantal kinderen per jaar starten .

18. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.868
    5.107
    113
    Maar zolang de ruimte er is (3,5 m2 vloeroppervlak per leering genomen over heel de school) kun en mag je kinderen blijven aannemen. Misschien daarom de max bij jullie directie, omdat er niet meer kinderen mogen. Hier zijn dus klassen van 35 leerlingen mogelijk omdat dat vloeroppervlak er is. En ja.. waarom zou je kinderen niet toelaten als je volgens de regels nog kinderen toe mag laten?

19. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
  20. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Onze kinderen zitten op een openbare school en zover ik weet heeft ze toch echt een maximum aan aantal kinderen die ze aanhoud.

Deel Deze Pagina