Staking basisscholen

Discussie in 'De lounge' gestart door Koraal82, 19 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Je omschrijft precies mijn mening rond deze stakingen!

2. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Jij legt mijn post heel anders uit en met woorden die ik niet in de mond neem. Natuurlijk heeft elke leraar recht op staken. Mij gaat het erom dat je als school een lijn hierin trekt en niet het ene kind wel school heeft en het andere niet. Dat vind ik juist vreemd en niet uit te leggen. Wat ik aangeef is dat er vast andere creatieve dingen op zijn te bedenken. Om nu te zeggen dat ik het staken wil breken en ondermijnen, kom zeg. En ik heb het helemaal niet over het verdelen van kinderen over andere klassen.
    Ik heb het over creatieve manieren van staken en daar samen met de ouders over nadenken zodat het gelijk is voor alle kids. De oplossing die nu gekozen wordt doet echt geen goed aan draagvlak bij ouders.

3. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Ik zag trouwens dat het VO ook wil gaan staken. Die vragen niet om meer salaris omdat dat de werkdruk niet verlicht. Zij willen minder losgebonden uren. Dus een fulltimer nog maar 20uren voor de klas laten staan. Ik snap de redenatie, maar vind het jammer dat ze deze oplossing kiezen. Mensen worden juist leraar om voor de klas te staan. Juist alle systeemeisen zorgen voor werkdruk. En daar wordt nu geen beroep op gedaan om die te verminderen. Daarbij zijn er al leraren te weinig. Als die zittende leerkrachten minder voor de klas staan dan zijn er nog veel meer leerkrachten nodig om de lesuren te vullen.

4. Aszz

Aszz Niet meer actief

Hier staken ze ook.
    Prima hoor, ik regel wel wat. Uiteindelijk zijn het gewoon mijn kinderen en mijn verantwoordelijkheid ;)

Lisa280887, Harperhazel, tuc en 5 anderen vinden dit leuk.
  5. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

En dat vind ik weer ronduit asociaal naar de kinderen toe. Die recht hebben op onderwijs!

6. lolu

lolu Actief lid

3 apr 2017
    187
    75
    28
    Hier ook bericht gehad ze gaan het afwachten wat er volgende week uitkomt is het negatief wordt er gestaakt. Duidelijk. Ik houd er maar rekening mee dat ze thuis zijn ;) Aangezien toveren met geld nog steeds niet heel goed lukt ;)

Marchella vindt dit leuk.
  7. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Er is veel onderzoekt dat uitwijst dat voldoende tijd buiten de klas het onderwijs ten goede komt. Omdat leraren zo kunnen leren, onderzoeken, reflecteren, lessen kunnen maken, met kinderen in gesprek kunnen. In de landen waar leraren de minste losgebonden taken hebben (bijv Finland) is het onderwijs heel goed. In tegenstelling tot landen waar leraren hoofdzakelijk lesgeven en weinig tijd hebben voor overige taken (zoals de US), daar is het onderwijs van mindere kwaliteit.

Door het beroep leraar aantrekkelijker en beter te maken, lok je ook meer nieuwe leraren in het beroep. Ik heb genoeg oud-collega’s die zeggen terug te gaan, als het systeem verandert.

8. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Ah oke. Goed dat je dat hier zo uitlegt. Die uitleg mis ik dan bij de uitleg over de staking van het VO. Een gemiste kans.

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik ben ook niet voor de staking...maar ik vind een school geen opvang.

Ik ben het hier mee eens.

10. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Nou ik zou mijn zoon lekker met opa mee gaan! Hier ook een strenge school, zelfs de juf zegt eerder, meldt je kind maar ziek.

Hier ook de brief binnen en ik heb een heeeeeel groot probleem, van alle dagen dat ik vrij kan nemen of thuis kan zijn, oppas kan inschakelen etc. Heb ik hele belangrijke vergaderingen staan... Nu kan mijn dochter van 10 prima thuis zijn, maar mijn zoon absoluut niet (tenminste niet in combi met dochter).

11. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

Bah, balen is dat

Ik heb het wel weten te regelen maar vind het echt gewoon onzin. Ik wil graag argumenten waarom een hoger loon de werkdruk verlaagt. Lijkt mij dat meer budget wel wenselijk is, niet in de vorm van hoger loon maar in de vorm van meer FTE in kunnen zetten.

En ik wil graag weten waarom ze hetzelfde zouden moeten verdienen als leraren in het VO. Ik vind dat zo'n non-argument, ik erger me er echt aan. Beetje appels en peren vergelijken.

12. hollandsenieuwe

hollandsenieuwe Niet meer actief

Helemaal mee eens! Ik heb gelukkig de luxe dat onze school niet staakt :)
    Ik zie veel argumenten voorbij komen mijn kinderen, dus mijn probleem.
    Ben ik het niet mee eens! Je maakt afspraken met school dat je kind naar die school gaat, aan het begin van het jaar krijg je data waarop de vrije dagen staat en verder wordt er verwacht dat je kind aanwezig is. Ik vind deze afspraak dan ook wederkerig en mag je er als ouder vanuit gaan dat er een docent aanwezig is.

merah, lies276, Anita1983 en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

Inderdaad, helemaal mee eens. En natuurlijk is je kind weleens ziek, maar het is makkelijker opvang regelen als niet iedereen vrij wil omdat school niet open is.

14. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Bovendien is het wettelijk geregeld dat je in dat geval zorgverlof kan opnemen. Hier is dus in voorzien.

15. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Als je in loondienst werkt wel ja.. Alleen hebben we hier in huis 2 ondernemers met verplichtingen, dus zomaar even een vrije dag of middag kost gewoon aardig wat geld (of in het slechtste geval klanten of opdrachten, dan heel veel geld)

Ik heb nog niks gehoord, maar als ze hier gaan staken heeft oma een drukke middag met 5 kleinkinderen over de vloer...

16. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Het zijn 2 losse eisen. Hogere lonen en geld om de werkdruk te verlagen.

17. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

Maar waarom dan hogere lonen? Waarom willen de leraren dezelfde salarissen als in VO?

18. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.772
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Omdat we voor minder werk, meer taken hebben (en dus meer uren maken). Verder is de werkdruk in het PO over het algemeen hoger.
    Ik kan goed vergelijken: mijn man werkt in het VO, ik in het PO. We hebben beiden een vriendenkring die vooral uit mensen uit het onderwijs bestaat. Ook mensen die zijn overgestapt van PO naar VO of van VO naar MBO.
    En we horen altijd dezelfde geluiden: hoe hoger het niveau van onderwijs, hoe lager de werkdruk, terwijl het salaris wel hoger wordt.

MiaMaria en puzzelstukje vinden dit leuk.
  19. maliro

maliro Niet meer actief

Vandaag van beide scholen wat gehoord.
    Bij mijn zoon op school gaan ze eerst inventariseren welke leraren er wel of niet mee doen met de (eventuele) staking. En als je geen opvang hebt kun je je kind gewoon naar school brengen.

De school van mijn dochter is in geval van staking zowiezo gesloten. Hun kinderopvang is wel geopend maar alleen voor kinderen die normaal gesproken ook naar de kinderopvang gaan.

Gelukkig is de opvang voor mijzelf geen probleem. Maar ik heb eerlijk gezegd niet veel begrip voor deze staking. De eerste stakingen snapte ik nog. En ik begrijp ook nog wel dat ze niet tevreden zijn met de huidige stand van zaken. Maar ik begrijp niet waarom hun loon gelijk getrokken moet worden aan het loon van het v.o. Wat mij betreft is het een ander beroep.

De werkdruk snap ik dan weer wel maar ik vind ook dat ze moeten kijken naar hun eigen organisatie-structuur, hun geldstromen etc.
    Passend onderwijs bijvoorbeeld; toen mijn zoon op het reguliere onderwijs zat wisten ze niet hoe snel ze van hem af moesten terwijl hij op school geen problemen geeft/heeft (mijn zoon explodeert thuis pas). Mijn dochter zit op een andere reguliere school. Al voordat haar onderzoeken bij de kinderpsychiatrie begonnen wist de school te vertellen dat ze niet naar het speciaal basisonderwijs zou gaan want dat is niet nodig. We zijn ruim een jaar verder en ze krijgt nog steeds geen passend onderwijs. Waar gaat dat geld dan heen? Ze is niet het enige zorgenkindje in de klas. Ik begrijp dat dit de werkdruk verhoogt maar gebruik dan de arrangementen waar ze voor bedoelt zijn. Natuurlijk zal dit niet op alle scholen op deze manier gaan (en verder ben ik heel tevreden over deze school), maar vraag niet om mijn begrip wanneer je geen begrip toont voor mijn dochter die flink op haar tenen loopt.
    En natuurlijk, ik moet breder kijken, maar de juffen representeren ook hun eigen beroep. Op veel vlakken goed maar niet overal.

Syane vindt dit leuk.
  20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.772
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Heeft je dochter al een BBA? (Heette voorheen rugzak). Want dat geld voor passend onderwijs (en dus extra formatie) komt pas als die er is. Tot die tijd is het echt behelpen. Echt treurig voor kinderen die nog niet de juiste zorg krijgen.

puzzelstukje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina