Staking basisscholen

Discussie in 'De lounge' gestart door Koraal82, 19 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

Eh...maar waarom zouden jullie dan hetzelfde moeten verdienen als leraren in het VO?

Ik vind het gezien de salarissen in het BO echt te triest voor woorden dat je om een hoger loon gaat staken. Ga wat anders doen als je daar meer kan verdienen. Kijk naar mensen in de zorg, mensen in de bouw, mensen in de tuinderijen. Echt, jullie hebben geen klagen, hoor!

Maar in het vorige topic werd mij al duidelijk dat het jou vooral om het geld gaat. Belachelijk.

merah vindt dit leuk.
  2. Maddie

Maddie Fanatiek lid

15 sep 2009
    1.391
    184
    63
    Het hoge Noorden.
    Hier gaan ze ook staken, kregen vandaag een mailtje, en dan staat er in “ we gaan er vanuit dat jullie die dag zelf voor opvang voor jullie kinderen zorgen om te laten zien dat jullie onze actie steunen”
    Nou, ik vind het prima, mijn kids, mijn pakkie aan natuurlijk. Maar als ik hun salaris vergelijk met die van mijn vriend, en hij draait veel late- en nachtdiensten of is een weekend van huis en heeft daarna 4 nachtdiensten, en krijgt er niets extras voor, snap ik niet waarom hun niet ook gaan staken.,

3. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

Maar het zou toch te gek zijn voor woorden als iedereen zomaar gaat staken? Moet je eens kijken hoe goed we het allemaal hebben! Ook de mensen in het onderwijs. Zo erg is het allemaal niet. Ik denk dat er maar weinig beroepen zijn waarbij je thuis niet af en toe bezig bent met werk. Hoort er een beetje bij ook, dat weet je bij sommige beroepen van tevoren, zoals in het onderwijs.

Lijkt mij dat ze beter kunnen kijken hoe ze het systeem anders maken dan er meer geld in pompen.

Ik vind de argumenten van diversiteit in de groepen ook een beetje raar. Dat is altijd al zo geweest. Er zijn vast niet opeens meer autistische kinderen, of kinderen met een beperking. Die waren er vroeger ook al. Alleen wordt er meer en eerder onderzocht.

Ik denk dat het goed zou zijn als leraren eens gaan kijken naar wat ze wel hebben in plaats van naar wat ze niet hebben.

4. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.868
    5.107
    113
    Ik, als leerkracht, zie het nadeliger worden voor de leerlingen. Daar gaat het me om. Daar staak ik voor. En ik denk heel veel leerkrachten met mij.

reckless, huggybird en puzzelstukje vinden dit leuk.
  5. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

Wat hebben de leerlingen eraan als jij evenveel verdient als iemand in het VO dan?

merah en Juul75 vinden dit leuk.
  6. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.868
    5.107
    113
    Ik weet zeker dat bij leerkrachten het vooral om de werkdrukvermindering gaat.

puzzelstukje vindt dit leuk.
  7. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

Maar van hogere salarissen wordt de werkdruk toch niet minder?! Staak dan om extra mankracht, verandering van het systeem, weet ik het, maar niet voor dezelfde salarissen als in het VO. Ik vind het ronduit knullig.

merah vindt dit leuk.
  8. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.868
    5.107
    113
    Er wordt ook gestaakt voor meer geld voor verlaging van de werkdruk. Dus wat jij noemt. En ik heb niet bepaald waar we voor staken ;) Daarnaast denk ik dat niemand nee zegt tegen staken voor verhoging van het salaris, al gaat het je daar minder om.

puzzelstukje vindt dit leuk.
  9. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

Nee, inderdaad. Niemand zegt daar nee tegen. En dat zouden ze wel moeten doen.

Voor mij hebben ze al het respect verloren door hun manier van communiceren en hun non-argumenten. Meer geld verlaagt de werkdruk niet. Er moet eens iemand kritisch gaan kijken naar waarom het zo druk is. Wat is er nou wezenlijk anders dan vroeger? Waarom is dat zo? Is dat allemaal echt nodig?

Maar nee, nee, het is veel beter om te staken om meer geld. Ik stel voor dat ze eerst eens gaan nadenken voor ze gaan staken. Schreeuwers vind ik het.

merah en Juul75 vinden dit leuk.
  10. Lisa280887

Lisa280887 Niet meer actief

Ik sta zelf voor de klas en kan je wel uitleggen waarom die diversiteit een probleem/enorme uitdaging kan zijn.
    Door allerlei bezuinigingen is er minder/geen ondersteuning meer in het basisonderwijs. De kinderen die voorheen extra hulp kregen kunnen dit nu niet meer krijgen. Dus sta je er als leerkracht alleen voor. Ik heb een kleuterklas met 27 kinderen, inclusief een aantal waarvan ik nu al weet dat zij naar het sbo zullen moeten.

Ten eerste zal dat traject maanden/jaren duren en als ze dan een keer ‘groen licht’ krijgen, zitten die scholen vol en zal het kind moeten wachten op een plekje. Dat kan jaren duren.
    Echt, dit gebeurt. En ondertussen blijven ze op regulier onderwijs, met alle gevolgen van dien.

Plus: door diezelfde bezuinigingen krijgen deze ‘sbo-leerlingen’ geen ondersteuning. Deze kinderen hebben zoveel meer nodig dan alleen die ene leerkracht dit ook nog vaak meer dan 25 kids in de gaten moet houden.

Nu heb ik het alleen over de sbo-leerlingen maar zo zijn er talloze voorbeelden te noemen van kinderen die wel op regulier onderwijs horen en geen ondersteuning kunnen krijgen die ze zo hard nodig hebben.

Tijden zijn veranderd, vroeger was inderdaad alles anders. Kinderen worden anders opgevoed en ouders reageren anders op leerkrachten dan vroeger. Het vertrouwen in de leerkracht lijkt wel weg, over het algemeen. Veel mensen kijken op ons beroep neer, terwijl het zo leuk is!

Het is zo jammer dat door al die bezuinigingen en wetgevingen het onderwijs stuk wordt gemaakt. Daar staak ik voor. Het hogere salaris is bijzaak voor mij. Fijn als het lukt, maar liever eerst het onderwijs weer zo inrichten dat de leerkracht weer in zijn kracht staat.

Nu worden af en toe groepen naar huis gestuurd omdat er geen invallers meer zijn. Gaat dit zo door, zal dat dus ook steeds vaker gaan gebeuren. Wordt het onderwijs niet beter ingericht, zullen er ook steeds minder nieuwe leraren komen. Dus een nog groter tekort.

huggybird en jojo85 vinden dit leuk.
  11. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

Je denkt toch niet dat de stakingen bijdragen aan het beeld dat ouders van leraren hebben? Eerder het tegendeel. En ik denk echt niet dat er vroeger meer kinderen op sbo zaten dan nu. Welke ondersteuning was er dan vroeger wel die er nu niet is?

12. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.868
    5.107
    113
    Waarom zou geld de werkdruk niet verlagen? Als er geld zou zijn voor bijvoorbeeld onderwijsassistenten zou dat al schelen. En ook zoveel voordeliger voor de leerlingen.

Grotere klassen, bezuiniging, alles moeten vastleggen... een voorbeeld van dingen die verandert zijn. Allemaal anders dan vroeger.

En prima dat jij ons schreeuwers vindt, maar ik denk dat vooral de ouders schreeuwen over een aantal jaar als zij dan inzien dat het nadelig is hun kinderen. Iets wat wij nu al zien.

Misschien is inlezen wat er allemaal in het onderwijs speelt handig.

reckless, Madeliefke, Aszz en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

Maar waarom zou een salaris gelijk aan dat van leraren in het VO daaraan bijdragen dan?

Als de leraren echt zoveel belang hechten aan het verlagen van de werkdruk, zouden ze vrijwillig aan moeten geven dat het geld dat het kabinet beschikbaar heeft gesteld voor 2% loonsverhoging ingezet mag worden om de werkdruk te verlagen. Maar daar hoor ik jullie niet over.

merah vindt dit leuk.
  14. Lisa280887

Ik zeg dit niet om een discussie aan te gaan. Loop eens een maandje met een leraar mee, doe alles wat wij ook doen. Daarna weet je wat we bedoelen :)

huggybird, dds en Madeliefje06 vinden dit leuk.
  15. Lisa280887

Van mij mogen ze! Maar het beroep is nu door veel factoren nou niet bepaald aantrekkelijk voor nieuwe leraren. Helaas hoort een eerlijker salaris ook daarbij.

16. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

Ik heb in het onderwijs gewerkt, dus dat is niet nodig, maar bedankt voor het aanbod.

Zie ook mijn eerdere post: ik denk dat ze eens moeten kijken naar de oorzaak en die aanpakken. Een deel van de administratielasten verlichten, bijvoorbeeld.

merah vindt dit leuk.
  17. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

Het salaris in het onderwijs is echt niet slecht. Vergelijk het eens met andere sectoren.

merah vindt dit leuk.
  18. Lisa280887

Zeg ik dat het slecht is? Het is oneerlijk als je het vergelijkt met het VO. Ook leraren, maar dan met een hoger salaris.
    Nogmaals: voor mij persoonlijk is het salaris bijzaak. Maar om meer leerkrachten aan te trekken zal er toch echt wat moeten veranderen.

19. Lisa280887

Eens! Plus die ondersteuning die keihard nodig is op scholen. Zie het verhaal van mijn eerdere post. Ik heb een ventje in de groep dat eigenlijk naar sbo moet, maar er door dat gedoe niet naartoe kan. Het is gewoon wachten tot dat misgaat. En wie is dan verantwoordelijk? De leerkracht. Terwijl die al lang schreeuwt om hulp.

huggybird en dds vinden dit leuk.
  20. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

Maar het is toch heel ander werk? Niet te vergelijken, appels en peren!

Ik zou ook graag hetzelfde verdienen als sommige mensen die hetzelfde beroep uitoefenen. Maar tussen dezelfde functie in verschillende bedrijven zit nou eenmaal veel verschil.

Met de 270 miljoen die beschikbaar gesteld is voor loonsverhogingen kan iedere basisschool 1 FTE extra inzetten. Dat komt neer op 7,8 uur per kind per jaar. Goed begin toch?

merah vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina