Staking basisscholen

Discussie in 'De lounge' gestart door Koraal82, 19 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

O, dat ben ik echt helemaal met je eens! Ik kom iedere week met mijn kinderen bij mijn opa. Hij heeft 5 kinderen, alleen mijn moeder komt wekelijks twee keer. Zijn andere kinderen komen een keer per maand en eentje zelfs alleen met zijn verjaardag. Een keer in de twee weken ga ik nog een extra ochtend om zijn kamer schoon te maken en die van zijn buurvrouw (lang verhaal ). En eerlijk, ik heb ook niet altijd zin om te gaan naar mijn opa. Soms wil ik ook wel eens een weekend helemaal niks, klinkt niet leuk, maar dat heeft iedereen weleens, toch? Dus dan ga ik toch, haha, en dan ga ik juist iets leuks doen. Met opa. Want voor mij hoort hij erbij, hoe vervelend en narrig hij ook kan zijn.

Maar triest genoeg is dat wel een beetje zoals het bij de meeste mensen in zijn verplegingstehuis is ☹️, bijna geen bezoek. Alles is teveel. Op familieavonden zie je altijd weinig mensen.

2. mamabri

mamabri Niet meer actief

uiteraard! Maar ik ben wél van mening dat er véél mensen gewoon te weinig doen voor hun oude ouders.Ja, even op zondag een uurtje een kopje koffie drinken in het verpleeghuis....En ik ben dus van mening dat op die punten ook best iets meer verwacht mag worden van kinderen (wanneer die er zijn, soms is er geen familie en dan houdt het ook op natuurlijk)

amdaa en Mimosa vinden dit leuk.
  3. tuc

tuc Niet meer actief

Ik begrijp nog altijd niet waarom er direct andere beroepen bij gehaald moeten worden. Dat er meer beroepsgroepen niet krijgen wat ze verdienen staat als een paal boven water, maar dat betekend niet dat de leerkrachten dan maar niet mogen zeuren. Een vergelijking van niks.

En ik denk dus dat het geld wel op 2 manieren nodig is. Én voor werkdruk én om tegemoet te komen aan de huidige ploeg leerkrachten en daarbij het beroep aantrekkelijker te maken voor een nieuwe lichting.

En als er dus bepaalde kanalen en potjes zijn waar scholen aanspraak op kunnen maken dan moet dat dus ook duidelijker uitgelegd worden. Want blijkbaar zijn niet alle scholen of leerkrachten daarvan op de hoogte.

Maar ik denk dat het in het gros van de klassen niet om de grote uitzonderingen gaat zoals kinderen met down syndroom of dove kinderen.
    Maar dat in een reguliere klas de werkdruk al erg hoog is door het niveauverschil.
    Ik heb zelf een kind dat met een vak op niveau 1 presteert, en daar komt dus echt een hoop extra werk bij kijken. Ik zie dat zelf nu. Maatwerkboekjes, extra instructie, ondertussen een traject opstarten/volgen om verder te testen voor in dit geval dyscalculie. Naast dat ze klassikaal mee doet aan de tafeldictee's moet de juf wanneer alle kinderen die behaald hebben het bij haar weer apart mondeling afnemen.
    Maar ook kinderen die het tegenovergestelde zijn en dus weer ander/extra werk nodig hebben dat juist weer uitdagender is.

dds en Roos123 vinden dit leuk.
  4. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

Ok, dank je, dat probeer ik dus in diverse berichten uit te drukken maar het nog niet blijkbaar ;), goed verwoord dus!

mamabri vindt dit leuk.
  5. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dat is dus wat ik bedoel. Eerlijk gezegd voel ik me bij mijn vader wel wat tekort geschoten, maar hij zat in een verpleeghuis 3 uur rijden bij mij vandaan. Dat was dicht bij de rest van de familie, ik woonde als enige ver bij hem weg. En er is wel sprake geweest van hem dichter bij mij te laten wonen in een verpleeghuis, maar hij wilde niet uit zijn eigen omgeving, wat ik wel kon begrijpen. Toen hij nog een beetje kon hebben we geprobeerd om te verhuizen zodat hij bij ons kon inwonen, omdat we wisten dat hij ernstig ziek zou gaan worden en hij toen aangaf nooit naar een verpleeghuis zou willen. Maar die hypotheek kregen wij niet rond.

Bij ons was het geen onwil in ieder geval, maar was het niet mogelijk. En dus ging ik zo vaak mogelijk, maar dat was niet wekelijks. (ook omdat mijn schoonmoeder ernstig ziek werd)

6. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

O bah, wat een naar verhaal. Moet vreselijk geweest zijn voor je, eigenlijk wil je er zoveel mogelijk voor je vader zijn, maar dat kan gewoon niet door de omstandigheden. Ik weet zeker dat je gedaan hebt wat je kon, ook al voelt het misschien niet altijd zo.

7. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

De vergelijking met andere beroepsgroepen is om aan te tonen dat leraren niet slecht verdienen. Ze hebben een prima salaris. Heb je de loonschalen gezien? Dat is toch niet slecht? Ik neem aan dat jij ook begrijpt dat als we allemaal meer gaan verdienen we er met zijn allen niet beter op worden?

En inderdaad: er kan misschien beter een budget vrijgemaakt worden om scholen betere begeleiding te geven in het vinden en aanspreken van de juiste budgetten. Maar een hoger salaris helpt helemaal niemand.

8. mamabri

mamabri Niet meer actief

Omdat niet iedereen in het onderwijs werkt en dus gaat vergelijken met hun eigen beroep, of beroepen in hun omgeving, wat, laten we gewoon eerlijk zijn, wel vaker met lage lonen en een hoge werkdruk gepaard gaan. En daarnaast vaak fysiek veel zwaarder.

En zeker, ik ben het met je eens dat er een enorme werkdruk op leerkrachten ligt, dat er heel veel administratie bij komt kijken, ieder kind moet geobserveerd worden, schoolwerk moet worden voorbereid etc etc. Maar ik ben wel van mening dat de salarissen in het onderwijs behoorlijk hoog liggen. In ieder geval een stuk hoger dan wat mijn man of ik per uur verdienen, terwijl wij ook gewoon een hoge werkdruk hebben en beiden fysiek zwaar werk.

Dat er meer geld naar het onderwijs moet, vind ik ook niet het probleem, wanneer er gezorgd wordt voor meer onderwijskrachten of assistenten. Ik heb er wel problemen mee dat er wordt gezegd dat leerkrachten meer salaris moeten krijgen. Daar neem je de werkdruk niet mee weg en wordt zelfs niet verminderd op die manier. En dus komt het extra geld niet ten goede van de kinderen, waar het toch om draaide??

Nee hoor, in plaats daarvan gaat het naar de leerkrachten die steen en been klagen over hoe slecht ze het wel niet hebben. Want wanneer zij extra salaris krijgen, gaan ze dan minder klagen over de hoge werkdruk? Dat lijkt mij niet. Want die blijft (helaas) hetzelfde.

En ja, ook ik ben het er mee eens dat er gezegd wordt dat jullie zélf een negatief beeld van het onderwijs neerzetten. En door bovenstaande actie (dat het eigenlijk alleen maar om het hogere salaris lijkt te gaan) worden jullie ook echt een stuk minder serieus genomen door veel mensen.

lies276, Juul75 en Mimosa vinden dit leuk.
  9. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Jij mag best zeuren Tuc!
    En je mag ook zeker actie voeren van mij. Maar niet ten koste van anderen, die daar niet om gevraagd hebben en daar nu op verschillende vlakken de dupe van worden.

Zelf blijf ik er bij dat het vak leerkracht niet aantrekkelijker wordt door een hoger salaris. Je zit dan namelijk nog net zo snel aan een burn-out als daarvoor. Je hebt dan misschien een iets hogere uitkering tijdens je ziekteverlof, maar meer voordeel is er niet. En als geld een baan aantrekkelijker zou maken... dan had ik 10 jaar geleden al een andere baan gezocht :)

Debaky, lies276, Manque en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. tuc

tuc Niet meer actief

Ik heb de loonschalen gezien. Maar vind het totaal niet relevant wat andere beroepsgroepen verdienen. De discussie is niet of een leerkracht meer dan een metselaar of een chirurg moet verdienen. Er staat nu een beroepsgroep op die vindt dat zij meer moeten verdienen en dat is hun goed recht. Als de loodgieters dat vinden moeten zij daar ook wat aan proberen te doen.

De vergelijking tussen beroepsgroepen zal altijd blijven. Want al die hotshots uit het bedrijfsleven vinden zich ook heel wat en de gevolgen zijn heel ernstig als zij hun werk niet goed doen en voor die verantwoordelijkheid verdienen ze een riant salaris bladiebladiebla.

Ik heb dan maar een simpel baantje in hun ogen maar als ik een fout maak kan er in het ergste geval wel een kind doodgaan.
    Ik denk dat dat voor elke ouder erger is dan een financiële ondergang. Ik denk dat in elk denkbaar rampscenario een ouder altijd voor het welzijn van zijn of haar kind zal kiezen. En weet je wat ik verdien...;)
    Maar dat is helemaal niet relevant nu, want ik staak niet. Dat doen de leerkrachten nu en daar zou het over moeten gaan.

dds vindt dit leuk.
  11. Roos123

Roos123 Niet meer actief

Bij mij zit het meeste werk in niveau 2. Ik heb geen niveau 2. Maar dan nog is het een klus om alles draaiende te houden. Ik red het wel. Maar ik heb te doen met veel andere leerkrachten. Dan denk ik ook aan alle leerkrachten die les moeten geven aan kinderen van vluchtelingen.

Ik weet niet hoe het moet. Ik staak ook niet. Ik weet niet waar het geld vandaan moet komen. En stel dat er ergens geld is weet ik niet eens of het onderwijs het meest urgent is. Maar het is zeker goed om te laten weten dat het zwaar is. Echt, ik kan je honderden voorbeelden noemen. Elke dag is er weer wat. In mijn voorbeelden had ik het alleen nog maar over de didactische kant van ons werk. Denk ook aan huiselijk geweld, verwaarlozing, pesten, schrijnende scheidingssituaties. Je hebt het niet allemaal in de klas, maar ernstige dingen komen regelmatig langs. En dan ben je zo belangrijk voor een kind.

Ik werk twee hele dagen en de woensdag. Wij mogen zelf weten wat we met de woensdagmiddag doen. De ene keer werk ik tot half 5 en de andere keer ben ik om 1 uur thuis.

Wtf en uren weet ik zo niet. Uit mijn hoofd iets van 0,64 en 24 uur ofzo.

12. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

Serieuze vraag, hoewel off topic: waar heb jij je beeld van werkgevers en zogenaamde "hotshots" vandaan? Hoe kom je aan die rare ideeen? Waarom zouden mensen vinden dat jij een simpel baantje hebt? Ik denk dat veel mensen niet zouden willen ruilen met jouw "simpele baantje", al zouden ze een riant loon krijgen.

Ik denk dat het in veel topics beter zou zijn als je minder uitgaat van wat jij denkt dat anderen van jou en jouw leven denken en wat meer uitgaat van het goede in de mens. Ook van het goede in de mens die toevallig werkgever is dus.

On topic: natuurlijk is het wel relevant wat andere beroepsgroepen verdienen. Juist als je in de publieke sector werkt is dat van belang, niet meer dan logisch. Het zou heel raar zijn als je minder zwaar werk hebt als andere beroepen en een hoger loon. Nog meer als je in de publieke sector werkt, omdat je daarbij toch een soort voorbeeldfunctie hebt.

amdaa vindt dit leuk.
  13. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

Ik denk dat de meeste mensen ook wel zien dat de werkdruk hoog is. Maar ik denk ook dat veel mensen ook niet zien wat er dan gebeurt met alle uren. Stel je hebt een contract voor 24 uur en je geeft 2 volle dagen en een halve dag les, laten we zeggen 16 uur (hangt natuurlijk af van rooster en bla bla, maar even als voorbeeld). Dan kan het toch niet zo zijn dat je aan de 8 uur die je "over" hebt in de week niet genoeg hebt? Zeker omdat er maar 41 lesweken zijn. Dan blijven er nog 11 weken over - 5 vakantieweken = 6 weken waarin je niet "maar" 8 uur "over" hebt maar de volle 24 uur per week. Als je aan die uren niet genoeg hebt (waarmee ik dus echt oprecht niet bedoel dat jullie uit je neus eten!) is er volgens mij iets mis met het systeem, en zou dat aangepakt moeten worden, zodat je het wél binnen die tijd kan. Anders kunnen we er zoveel geld in pompen als we willen, maar met een verkeerd systeem werkt het niet, ook niet met veel meer geld.

Evvie, amdaa, Hopsatee en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. tuc

tuc Niet meer actief

Pff die discussie verzin ik niet, die is alleen al hier op het forum al 100 keer voorbij gekomen.
    Ik vind dat al die financiële beroepen, managers functies en verzin het maar echt hopen minder zouden moeten verdienen.
    Maar open even een topic dat dit soort beroepen naar een modaal salaris moeten gaan en de pedagogisch werkers en zorgverleners naar 60/70K moeten. Dan komt die discussie vanzelf hoor;) voor het geval dat jij denkt dat ik hem zelf verzin.
    Hoog of laagopgeleid moet in mijn ogen totaal onafhankelijk zijn van het salaris dat je krijgt. Ik zou een verdeling willen maken in verantwoordelijkheid. Nou verantwoordelijk zijn voor het welzijn van andere mensen lijkt mij altijd de hoogste verantwoording.

En dat mensen het een simpel baantje vinden is gewoon ervaring hoor. Als ik een duppie kreeg voor elke keer dat een ouder op het kdv verzuchtend naar het werk ging en zegt: o ik wilde dat ik hier lekker kon blijven spelen met de kinderen zoals jullie....dan was ik nu echt schat hemeltje rijk.

15. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind het verschil in salaris tussen mij en mijn man echt bezopen en schandalig. Maar als hij besluit om te staken voor meer salaris heeft dat niks met mijn salaris te maken.

16. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dat is niet dat ze het een simpel baantje vinden, dat is gewoon dat ze jaloers zijn!;)

En ja, ook ik vind dat manager functies etc stukken minder mogen. Ik heb onze nieuwe minister van Defensie in de straat wonen en ik wil niet weten hoeveel zij verdiend :oops: Overigens is ze wel gewoon normaal gebleven hoor, maar toch. Behalve een zeer riant salaris heeft ze ook nog een prive auto met chauffeur, die (denk ik) niet zelf door haar betaald wordt.

17. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

Ok, maar welke functie is dan hoogopgeleid, met een topsalaris, zonder welke verantwoordelijkheid dan ook?

Managers hebben veel verantwoordelijkheid. Misschien niet over leven en dood, maar wel over bijvoorbeeld het functioneren van een afdeling / bedrijf. Als zij hun werk niet doen, raken heel veel mensen hun baan kwijt. Dus ik vind het logisch dat zij meer verdienen. Ik heb zelf een topsalaris, maar ben ook 24/7 bereikbaar en beschikbaar. Ook niet altijd leuk, maar ja. So be it.

18. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

Tsja, die managers en financiële beroepen hebben veel verantwoordelijkheid. Moeten veel bereikbaar zijn en hebben niet een 9-17 baan. Veel uren, veel thuis bezig zijn met werk. Sociale werkverplichtingen, enz.

Een pedagogisch werker heeft dat gewoon niet. Als die hun werk niet doen, verliezen niet heel veel mensen hun baan. Dus ja, ik vind dat een beetje raar om daar een topic over te openen. Ik zie geen enkele reden waarom pedagogisch werkers 60-70k zouden moeten verdienen.

En als jij je werk niet doet kan er iemand dood gaan, ja. Maar, dat kan ook als een moeder niet goed oplet. Of als een manager zijn personeel niet goed instrueert over de werking van een machine. Echt, het is niet zo simpel.

19. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zeg nergens zonder verantwoordelijkheid hoor. Maar een andere verantwoordelijkheid. En ik garandeer je dat wanneer jij de keuze moet maken tussen een falliet bedrijf of jouw baby die ik van een commode laat vallen dat die keuze snel gemaakt is.
    Ik vind het dus totaal onlogisch dat die mensen 2 of 3 keer mijn salaris krijgen.

20. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

Sorry hoor, Tuc, maar dat slaat echt nergens op. Kijk, als het nou heel ingewikkeld was om de baby niet van de commode te laten vallen had je een punt. Maar heel veel moeders slagen erin hun kind niet van de commode te laten vallen, dus het is echt niet een hele grote prestatie van je. Waarmee ik overigens niet zeg dat je werk niks waard is.

Deel Deze Pagina