Hier ook net bericht gehad dat onze school de 12e dicht is. Er stond wel in de brief dat als je geen opvang kunt regelen dat je je bij de directeur mag melden, die gaat dan met je meedenken. Wij hebben vanuit de OR op voorhand al ouders opgetrommeld die tijdens het staken ook op andere kinderen willen passen waarvan de ouders geen opvangmogelijkheden hebben die dag.
Hier kun je ook als je echt geen oppas kan regelen tegen betaling je kinderen toch naar school laten gaan. Ik vind het belachelijk, je kind kan dus wel naar school maar alleen tegen extra betaling. Doe ff normaal.
Ik zei al tegen mijn man, we maken er wel een lang weekend weg van, dan komen ze maandag ook niet op school! Hier staan overigens veel Lio's voor de klas, met alle gevolgen van dien! Er is 0 controle en ze hebben geen overwicht. afspraken komen ze niet na. Ga eerst dat probleem is aanpakken, o nee de controlerende juf staat ergens anders voor de klas.... De enige die je hiermee hebt, zijn de ouders en de kinderen en die kunnen niet ff een paar miljoen schokken.... Ga nadenken over acties die de politiek treffen en niet de burger....
Hier wel weer en de bso kan het weer niet regelen. Alleen de kinderen die normaal ook op dinsdag komen mogen nu om 13 uur komen. Daar heb je dus niks aan.
Elke keer neem ik me voor om niet op deze discussie te reageren. Dat ik dat nu wel wil doen, komt doordat ik lees dat er scholen een brief (of mail) sturen over de staking, maar dat deze misschien toch niet doorgaat. Dit lijkt me een vreemde gang van zaken, gezien er tussen nu en de 12de geen extra geld tevoorschijn wordt getoverd. Ik ben dus benieuwd wat voor deze scholen een reden zou kunnen zijn om uiteindelijk toch niet te staken en ik zou daar als ouder ook naar vragen bij de directie. Je had het misschien al geraden, maar ik beken: ik ben leerkracht in het basisonderwijs. Ondanks dat ik alle argumenten van ouders snap (ik heb zelf ook een zoon in de basisschoolleeftijd) om geïrriteerd te zijn, vind ik het jammer dat er maar weinig mensen zijn die oprecht geïnteresseerd zijn in de andere kant van het verhaal. En wanneer deze kant verteld wordt, wordt het gebagatelliseerd. Natuurlijk weten wij dat er in andere beroepsgroepen ook sprake is van hoge werkdruk en een laag salaris. Echter, hier kunnen wij als leerkrachten niets aan veranderen. Voor ons is dit het moment om duidelijk te maken aan de regering dat er iets moet gebeuren in onderwijsland. Kijk eens hoeveel procent van de begroting er in andere landen naar het onderwijs gaat. Dit is in veel gevallen vele malen meer. Je hoeft het er niet mee eens te zijn en het is absoluut rot voor de ouders (hier heb ik zelf ook last van, want wij hebben op school andere dingen gepland. Voor mn zoon moet ik dus ook extra opvang regelen), maar wat zou ik het fijn vinden als ik discussies hierover kan lezen zonder dat ik me bezwaard voel om leerkracht te zijn.
Geloof mij, ik heb echt geprobeerd te luisteren en het te begrijpen maar als ik van de 5 leraren 4 alleen maar hoor klagen over dat het salaris zo weinig is dan vind ik dat ze niet met het goede doel staken. Ik blijf van mening dat de werkdruk echt niet minder word als je meer euro's aan het einde van de maand op de bank hebt staan. Er moeten dus veel meer andere dingen veranderen. 9 van de 10 hebben het continue over geld, geld, geld, geld en daar word ik als ouder moe van. Er word door jullie leraren begrip gevraagd en dat had ik als ouder zijnde met die ene staking dag maar nu slaan jullie gewoon door. Het lijkt wel alsof jullie de ouders willen pakken. Begrip moet van twee kanten komen en dat komt het nu niet ( vind ik ). Er zijn straks enorm veel ouders die in de problemen komen, is dat serieus wat jullie willen? Hoe durf je het in je hoofd te halen ( in ons geval bij onze school ) om kinderen wel naar school te laten komen als ouders een oppas probleem hebben maar daar dan wel een vergoeding voor te vragen? En hoe durf je nu eerst te zeggen dat je gaat staken maar dat als het uiteindelijk toch beslist word dat het niet door gaat dat je dan wel de kinderen op school verwacht? En dan word er begrip verwacht? Amehoela, begrip heb ik totaal niet meer. Je hoeft je niet bezwaard te voelen om leerkracht te zijn, ik zou mij eerder bezwaard voelen als ik als leraar achter zo'n staking zou staan die zoveel ouders proberen te narren, want dat is wat er nu gaande is. Die miljoenen krijgen jullie toch niet en '' wij '' ouders kunnen daar niets aan veranderen.
https://www.linkedin.com/pulse/fraaie-politieke-spin-helpt-basisonderwijsverder-de-van-der-eijnden Nee ik ben geen leerkracht, maar moeder van 3. Ik vind het ook lastig, maar ik heb liever goed betaalde en gemotiveerde mensen die daardoor mijn en jullie kinderen beter onderwijs kunnen en willen geven. Dus staking, lastig ja absoluut. Maar ik vind het wel een goed iets, als daardoor de werkdruk kan worden verlaagd.
Andere mensen kunnen ook niets veranderen aan hun salaris en hoge werkdruk, moeten zij dan ook staken? Het is fijn dat het in andere landen anders is, ik had ook graag een jaar verlof gehad zoals in Scandinavie, maar daar woon ik niet. We wonen in Nederland. Dan hadden misschien alle leraren op de PvdA moeten stemmen, dan had het er misschien heel anders uitgezien.
Ik sta ook niet helemaal achter die salarisverhoging. Maar het moet wel anders in het onderwijs. Als door de stakingen mijn kinderen beter onderwijs kunnen krijgen en ze een ontspannen leerkracht voor de klas hebben staan hou ik ze daar met liefde een dag voor thuis. Ook wel een week.
Ik zie het al jaren van de andere kant. Mijn moeder is onderwijzeres en ik zie de werkdruk wel en ik zie hoe moeilijk het is voor haar om de leerlingen de benodigde aandacht te geven en tegelijkertijd alle administratieve taken af te handelen. Echter zie ik ten 1e niet wat een hoger salaris hier aan zal veranderen en ten 2e niet of die werkdruk nu echt zo veel hoger is in het onderwijs dan bij de rest van werkend nederland.
Ik denk overigens dat meer salaris het beroep niet aantrekkelijker gaat maken. Het is niet iets waar je als eerste naar kijkt als je een opleiding gaat kiezen na je middelbare school. Ik heb zelf ooit de pabo gedaan maar ben daarna ook afgehaakt. Dat was echt niet om het salaris maar omdat er te weinig werk was, geen uitzicht op een vast contract en de werkdruk en adminitratieve rompslomp. Het salaris is nooit een rede geweest om voor iets anders te kiezen.
Ik vraag mij ook echt af of er meerdere scholen deze reactie hebben gekregen. Ik sta persoonlijk niet achter het staken maar goed, deze zin maakt mij als ouder alleen maar kwader.
Ja dat kan ik me heel goed voorstellen. Onze school heeft laatst in een brief meegedeeld dat als er geen betere afspraken zouden komen ze mee doen met de staking. Mijn dochter is dus dinsdag vrij. Al ben ik zelf gewoon thuis ik zou het dus ook echt niet op prijs stellen dat het een ja/ nee/ misschien verhaal is wat betreft komende dinsdag.
Onze school is heel erg pro staken en geeft in de brief van vandaag aan waarom ze het doen. Ik denk er heel anders over...maar ik ga dat niet kenbaar maken. Niet mijn plaatst vind ik.
Hier kwam vanochtend het stakingsbericht van school, incl achtergrondbrief. Ouders moeten deze keer zelf zorgen voor opvang.
Salaris laat ik me niet over uit, maar werkdruk.. Ik heb twee zorgkinderen (ass, adhd etc) en als ik zie hoeveel zorg hun juffen al vanaf groep 1 aan hen hebben besteed.. dat daar al zoveel bij komt kijken heeft me echt verbaasd maar man wat ben ik daar nu blij mee. De extra aandacht vanaf dag 1 hebben ze nu nog profijt van. Als ik zie hoeveel werk de school aan mijn oudste besteed (jongste zit op sbo inmiddels) heb ik zwáar respect voor bs leraren, Want wat een werk, en dan zijn er natuurlijk meer kinderen met de nodige aandachtspunten. Ik ben de school iig heel erg dankbaar. Dus ja, dat staken begrijp ik wel. Die enorm toegenomen werkdruk mag wel iets tegenover staan denk ik.