Staking basisscholen

Discussie in 'De lounge' gestart door Koraal82, 19 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.191
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier ook bericht gekregen dat ze definitief gaan staken.
    Heb vorige week mijn moeder al bericht en zij komt volgende week een dagje, ik ga geen vrij nemen want we zitten al met weinig personeel en mijn vakantiedagen zijn ook op hihi.
    Hier ook nog de optie om naar de BSO te gaan, ze gaat altijd al op dinsdag en ik zou dan 37,50 meer moeten betalen. Mocht mijn moeder bijvoorbeeld ziek worden kan ze altijd nog naar de BSO. Kost wel geld maar is dan maar even niet anders.
    Ik vind die hele staking wel een dingetje maar ik vind goed onderwijs belangrijk voor mijn kinderen ( alle kinderen) maar of dit nu de juiste route is daar heb ik wel mijn vraagtekens bij moet ik zeggen.

2. VBJ82

VBJ82 Niet meer actief

Hier gaan ze ook staken. Kreeg gister bericht dat de bso de hele dag open is!
    Hopelijk is dit wel de laatste dag dat ze staken.

3. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    En wederom staat in de brief dat ze hopen dat we de staking steunen. Donder toch een eind op.

mausi, bosi333 en Amarens vinden dit leuk.
  4. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Hier nog steeds niks nopes nada bekend, bijzondere gang van zaken dit.

5. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Ik vraag me wel af of de PO in actie groep iets met deze dalende steun gaat doen... of ze dit signaal oppikken... want het is niet best (lijkt me) als er zo over je staking wordt gepraat. Lijkt me duidelijk dat de politiek niet snel over de brug gaat komen en dan? De afstand tussen ouders en leerkrachten nog groter laten worden?

Waarmee ik niet zeg dat ik tegen de staking ben maar ik zou het ook wel fijn vinden om te weten hoe die werkdruk nou opgelost gaat worden... want ik snap nog steeds niet hoe we dat gaan doen met die 500 miljoen. Hoeveel extra leerkrachten kunnen we daarvan aannemen? Genoeg om weer op een maximum van 20 leerlingen per klas te komen?

6. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Het opmerkelijke is dat de gemiddelde groepsgroot de afgelopen jaren helemaal niet zoveel is toegenomen. Maar... de verschillen onderling zijn wel groter! Dus in de krimpregio's zijn er steeds meer klassen met maar 10 - 15 leerlingen, terwijl in de grote steden de klassen juist overvol raken.

Daarom vind ik het ook zo opmerkelijk dat in heel NL gestaakt wordt. Het verschil onderling is hartstikke groot...

7. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier gelukkig geen staking, net zoals de vorige keer.

8. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Hier ook krimp maar daardoor nu 3 leerjaren (en dus 15 niveaus als ik de verhalen hier op zp moet geloven) bij elkaar... 27 leerlingen... succes leerkracht!

9. Kukido

Kukido Fanatiek lid

16 jun 2016
    2.365
    2.962
    113
    Vergeet niet dat dit combinatiegroepen zijn.

Hier combinatie groep 1-2 met 29 kleuters gestart dit jaar. Er komen in de loop van het schooljaar nog ongeveer 10 kindjes bij. Dan zit je tegen het einde van het schooljaar op bijna 40 kleuters in een klas (groep 1-2 samen) In deze krimp regio. Dus ook hier grote groepen.

Sommige scholen zijn inderdaad erg klein. Dan krijg je 3 groepen in één klas, wat ook niet wenselijk is.

10. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik heb het dan vrij makkelijk met mijn 16 kleuters. (combinatiegroep)

11. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Als het een klas met 40 leerlingen is, valt deze dus niet in de categorie kleine klassen (ook al is het een samengevoegde klas). Wat je ziet is dat al een paar jaar de top groep stijgt: het aandeel met 30 leerlingen of meer per klas neemt toe. Aan de andere kant blijft het gemiddeld aantal leerlingen per klas gelijk (ongeveer 23). In de cijfers zie je dan ook terug dat er een flinke staart is van kleine klassen, klassen die kleiner zijn dan 20 leerlingen per klas. Het is echt niet zo dat in heel Nederland alle klassen overvol zijn... Die zijn er wel, dat is in mijn ogen ook niet wenselijk, maar het beeld dat geschetst wordt dat alle klassen overvol zijn klopt niet met de cijfers.

klassen.jpg

https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-onderwijs-cultuur-en-wetenschap/documenten/kamerstukken/2016/12/20/kamerbrief-over-groepsgrootte-in-het-basisonderwijs-en-voortgezet-onderwijs-in-2016

Scholen en besturen maken verschillende keuzes bij het indelen van de groepen. Er is dan ook een grote variatie in groepsgrootte. Deze variatie is weergegeven in figuur 2. Dit jaar heeft bijna 65 procent van de groepen in het basisonderwijs minder dan 26 leerlingen en 6,6 procent van de groepen heeft meer dan 30 leerlingen. Vorig jaar had 5,7 procent van de groepen meer dan 30 leerlingen.

Groepsgrootte per school De variatie in groepen beperkt zich niet tot variatie tussen scholen. Ook binnen scholen zijn de groepen niet allemaal even groot. Wel wijkt de gemiddelde groepsgrootte per school in de meeste gevallen niet veel af van de landelijke gemiddelde groepsgrootte. Dit is te zien in figuur 3. Ruim 66 procent van de basisscholen heeft een gemiddelde groepsgrootte tussen de 20 en 25 leerlingen. Minder dan 1 procent van de basisscholen heeft een gemiddelde groepsgrootte van 30 leerlingen of meer. Dit zijn ook vaak scholen die vanuit visie en passend bij het onderwijsconcept bewust kiezen voor grote groepen.

12. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Bij ons ook niet. Niet netjes vind ik. We zouden vandaag uitsluitsel krijgen. Ik ben altijd vrij op dinsdag, maar ik vind het niet kunnen om minder dan 5 dagen van tevoren te horen of de staking door gaat.
    Ik heb de directeur wel al een mailtje gestuurd.

13. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Daarom begrijp ik ook niet dat onze school mee staakt, hier geen overvolle klassen maar max 25/27 per klas. In het ergste geval zouden er 30 in zitten maar dit is eigenlijk nog nooit voorgekomen in al die jaren. Onze directrice is daar ook heel strikt in.

Dit jaar voor het eerst sinds al die jaren dat ik op deze school zit een combinatie klas. Ze hadden niet genoeg kinderen om 2 groepen 3 en 2 groepen 4 klassen te maken dus nu hebben we 1 groep 4 1 groep 3 en 1 combinatie klas van groep 3 en 4. Geen overvolle klassen dus met oog op onze school vind ik staken onder het mom van '' overvolle klassen '' ook echt bullshit.

14. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ook niet op de website van de school?

Bij ons is het wel gemeld, maar enkel op de site onder (LET OP): Menu/Actueel/agenda/evenementen.

Als je per ongeluk daar belandt zie je dat de school 12 dec dicht is.
    De juf zelf heeft het gelukkig aan de kinderen verteld, en ouders weer onderling aan elkaar aangezien niet elk kind dit vertelt thuis.

15. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Nee ook niet op de site. Er was een gezellige mailing vanuit het bestuur dat ze de staking steunen maar niet vanuit de school zelf want die wist het nog niet helemaal. Ik verwacht wel dat het uiterlijk vrijdag bekend zal worden maar toch. Zoals gezegd bijzondere gang van zaken.

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik lees net dat je hier je kind voor 15 euro bij het zwembad kan droppen. Van 8-18 uur ;). Dat is inclusief lunch en tussendoortjes. Professionele begeleiding is aanwezig. Dan nog zou ik ze niet zo snel naar een zwembad brengen voor een hele dag maar ik vind het idee wel heel leuk en betaalbaar ook :)

17. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    10 uur lang in het zwembad?! Dan kun je ze gerimpeld weer ophalen.:eek:

Marchella vindt dit leuk.
  18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Haha ik vermoed dat ze niet de hele dag in het water liggen ;)

19. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Nope. Het enige nieuws dat op de sit staat zijn de nieuwsbrieven. En die komt vandaag pas..

20. NavyCrimson91

NavyCrimson91 Niet meer actief

Op de basisscholen hier in de regio is inderdaad krimp te zien.
    Ze zijn blij als ze een aantal van 15 kinderen per leerjaar halen... Hier speelt dus weer het probleem dat ze misschien moeten gaan sluiten in de toekomst.

Deel Deze Pagina