De controle op de besturen waar het buiten de GMR komt gaat via de raad van toezicht, niet de overheid. En de GMR heeft ook een stem in die sollicitaties en benoemingen. Hoe je het ook wendt of keert, scholen worden decentraal bestuurd, niet centraal vanuit de overheid. En er zijn alle mechanismen om daar vanuit de scholen toezicht op uit te oefenen. En ja, ik zit zelf in de MR en GMR. En weet dus van binnenuit hoe weinig interesse en kunde er is om deze controlerende taak goed uit te voeren. Dusmisschien moet het wel centraal en dan de inspraak afbouwen, maar dan later niet met zijn allen gaan klagen dat je niets te vertellen hebt over hoe de gelden worden besteed.
En wat ik o.a. uit dit topic opmaak: gemmiddelde leerkracht heeft geen idee hoe de financieen geregeld worden en wat voor verschillende potjes er allemaal zijn etc. Dan is het toch vrij bijzonder om te staken om meer geld terwijl je niet eens weet hoe het werkt.
Een leerkracht richt zich op lesgeven. Dat is zijn / haar voornaamste taak. Alles wat daar bij komt (voorbereiding/nawerk, taakuren, administratie, contacten met ouders, professionalisering etc) doet de leerkracht ook. En dan is de week meer dan om. Natuurlijk houdt een leerkracht zich niet bezig met de financiën! Daar is de directeur voor en daarboven het bestuur. Als je als leerkracht in de MR zit, zal je er wat van meekrijgen maar verder niet. En dat lijkt me niet meer dan logisch, het is je kerntaak immers niet. Je maakt mij niet wijs dat als je bij een willekeurig bedrijf werkt als werknemer, je precies weet hoe de geldstromen verlopen. Je hebt er vertrouwen in dat degene die hier verantwoordelijk voor is, dit naar eer en geweten beheert. Ik vind jou enorm negatief en ik vind je ophitsend. Dat besturen en zelfs landelijke organisaties achter de acties staan, zegt dat niet genoeg? Denk je nu echt dat ieder bestuur of landelijke organisatie een leuk toneelstukje opvoert? Dat het allemaal best wel meevalt met de financiën en dat er meer dan genoeg geld is maar dat de besturen voor de grap meedoen? Sorry hoor, maar dan snap je het niet. Ik ben na alles wat je typt ook erg benieuwd hoe jij naar de leerkracht van je kind kijkt; het komt haast over alsof je vermoedt dat het een domme gans is die niet zo moet zeuren. En dat vind ik schrikbarend om te moeten constateren, dat ik dat beeld van jou (en een aantal anderen) krijg. Ik hoop dat de leerkrachten krijgen wat ze toekomt; een passender (dit vragen ze, ze vragen niet om meer meer meer zoals nu steeds vaker gesuggereerd wordt) salaris en minder werkdruk (en hiervoor zijn diverse mogelijkheden). Want de staking van dinsdag is nog lang niet het einde als er niets gebeurt.
Wat vindt je precies schrikwekkend? Dat er ouders zijn die de staking niet steunen? Volgens een onderzoek van ouders en onderwijs zijn het 52%. En hoezo zijn de besturen niet verantwoordelijk? Ze houden het systeem in stand en daar is in dit topic genoeg over geschreven. En tuutlijk kan je mij negatief vinden, is jouw goed recht. In al dat staakverhaal mis ik totaal het begrip voor werkende ouders. Begrip moet van twee kanten komen dus helaas kan ik ook weinig begrip opbrengen voor de acties van de leerkrachten.
Kijk, en volgens mij heb je nu precies jouw verlangen / je kern beschreven. Van alles wat er gezegd en geschreven is, blijft over dat je begrip verwacht van de leerkrachten voor jou als werkende ouder. Laat ik dan het volgende zeggen; ik heb volop begrip voor werkende ouders, ik ben er immers zelf ook één, die last hebben van de staking. Ik kan je verzekeren dat er voorafgaand aan de planning van de stakingen juist volop rekening is gehouden met ouders. Voordat er besloten werd om te gaan staken, is al zoveel gezegd en gedaan waar ouders niet direct last van hadden. Maar nu is het punt bereikt dat er geen weg meer terug is en ja, dat raakt ook ouders.
Ik reageer nu niet op je persoonlijk maar in zijn algemeenheid, nee er is geen begrip voor. Ik heb die PO stukken gezien waarin stond nee wij gaan niet op maandag of vrijdag staken want dan hebben ze lang weekend. En nee ook niet op woensdag want dan werken de meesten niet. Dus sorry maar ik geloof niet dat er rekening mee is gehouden.
Ik ben wel nieuwsgierig. Je kunt als derde (wij als ouders) in beginsel de schade door een staking niet verhalen op de werkgever dmv onrechtmatige daad omdat de werkgever in beginsel wordt gedekt door 6:75 BW, overmacht. Maar als de besturen (dus de werkgevers) zelfs oproepen tot staking, hun medewerkers overhalen om te staken en in brieven aangeven dat ze de staking steunen, geldt dan 6:75 BW nog wel? Is volgens mij geen overmacht meer. Misschien ga ik het bestuur wel aansprakelijk stellen voor mijn geleden schade. Kunnen ze hun potjes ook eindelijk eens leeg maken
Hier ook totaal geen begrip. De opvang vanuit school heeft voor deze keer gezorgt dat je een margedag kunt gebruiken voor de opvang (alsof ze je een gunst verlenen...) maar de volgende stakingsdag niet meer, terwijl het mij juist logisch lijkt dat je hiervoor margedagen hebt. Om het nog erger te maken, je mag ook geen ruiluren oid inzetten, je moet de volgende opvang ivm staking helemaal betalen (ook al heb je uren over die je daarvoor in kunt zetten). Juist vanuit een opvang van een school verwacht ik hierin coulance daar het effect van de staking niet in het geding komt maar je de ouders wel kunt “helpen” (helpen niet eens, want we betalen er dik voor). Maw. Bij een volgende staking willen ze ook nog eraan verdienen ook.
Bij ons is niet eens opvang. Zit je dan. Vind het ook echt niet kunnen. En nee, ik sta er dus ook niet achter.
Het verbaast mij hoe neerbuigend hier over juffen en meesters geschreven wordt door ouders en dat sommigen deze houding ook nog eens meegeven aan hun kinderen. Daarnaast vind ik het ronduit belachelijk hoe er gereageerd wordt op het regelen van opvang. Jij hebt gekozen voor kinderen, dus jij bent verantwoordelijk. Wees blij dat je je kinderen ergens naar een opvang kunt brengen. En als die kosten nu al zo zwaar wegen, hoe moet dat dan met een studie / laptop / boeken later?
Kosten interesseren mij niets. Maar hier is die opvang er simpelweg niet en als je niet begrijpt hoe lastig dat kan zijn voor een werkende ouder dan heb je zelf ook weinig begrip.
Ik snap dat het niet leuk is, maar dan neem je een dag vrij. Jij bent verantwoordelijk voor jouw kinderen. Wij werken ook allebei en hebben ook maar een beperkt aantal vakantiedagen. Het is niet zo alsof er elk jaar een aantal dagen gestaakt wordt. Dit is een uitzondering en ik vind het heel goed dat de onderwijzers voor zichzelf en de leerlingen opkomen.
Ik reageer niet vaak maar nu kan ik het toch echt niet laten... Vol verbijstering heb ik 65 pagina's doorgespit. Ik ben een van die 'slechte' mensen die dinsdag staakt. Ik doe dit omdat ik vind dat het nu echt tijd is om aan de bel te trekken. De ene na de andere collega verlaat het primair onderwijs om in het voortgezet onderwijs aan de slag te gaan. Ook door de wet werk&zekerheid kunnen we geen invaller meer gevonden krijgen. Klassen worden in het gunstigste geval opgesplitst. Dit betekent iets voor de kinderen in de opgesplitste klas maar ook voor de ontvangende klas. Dit gaat ten koste van de kwaliteit van onderwijs. Soms moet er, in het laatste geval, zelfs een klas naar huis gestuurd worden. Ik ben echt niet zo'n geldwolf die alleen maar meer wil, ik wil een eerlijk salaris. Een salaris net zoals leerkrachten in het VO met een soortgelijke opleiding. Het PO zal dan ook minder collega's verliezen aan het VO. Ik ben lerares geworden omdat ik het het meest geweldige vak van de wereld vind. Ik hou van de kinderen in mijn klas, ieder jaar weer opnieuw. Ik geniet elke dag met volle teugen van het werken met kinderen. Daarnaast ben ik ook (G)MR lid en echt niet omdat dat veel uren in het taakbeleid oplevert maar omdat ik ook op een ander niveau iets wil bijdragen aan ons onderwijs. Ik schrik echt van sommige reacties hier. Sommige wat kortzichtig, sommige wat ondoordacht en sommige ronduit kwetsend. Ik probeer kinderen vaardig, waardig en aardig af te leveren maar ook sommige ouders hebben hierin nog wat te leren. Ik vind het oprecht vervelend dat ouders klem worden gezet met de opvang van hun kinderen. Maar ik staak niet zomaar, dit is een noodkreet, juist voor jullie kinderen!!!
Als ouder verwacht je dat wanneer een kind leerplichtig is ook daadwerkelijk les krijgt, ja je houd rekening mee dat je kind ook wel eens ziek is. Maar niet met een staking en dan nog een en als dat niet helpt nog meer. En daar bij is dit nog niet eens een echte staking aangezien hun werkgevers ( de schoolbesturen) er achter staan en er loon uitbetaald word en er administratief werk word uit gevoerd. Daarom is er geen begrip, daarover vallen ouders. Gewoonweg omdat ze er last van hebben en weten dat er niks gaat verranderen omdat er al bewezen is dat er daadwerkelijk wel geld is maar dat schoolbesturen dat verkeerd en niet uitgeven. En dat er (ja ok op langere termijn) wel geld gaat komen. Ok niet wat julie vroegen maar als mijn man nu om loonsverhoging gaat vragen vraagt hij ook expres meer omdat hij weet dat ze toch met een lager tegenbod komen. En dan het stuk dat werkende ouders nu veel geld kwijt zijn aan opvang of juist moeite hebben met vrij krijgen of opvang te regelen omdat de bso vol zit en ze zelf geen verlof krijgen. Dus wil je steun van ouders. Geef al school wederzijds begrip en vraag het niet allen jullie kant op.
Moet die wet dan niet verandert worden zodat invallers kunnen blijven komen zonder dat ze een vast contract hoeven te krijgen. Of nog beter moeten er niet meer vaste aanstellingen gegeven worden?
Blijkbaar denk je dat diegenen met een kritisch geluid dat niet willen. Dan heb je de reacties van diegenen toch niet goed begrepen.