Staking basisscholen

Discussie in 'De lounge' gestart door Koraal82, 19 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Ze hadden het over vergelijkbare situaties. Daar valt de commerciele markt niet onder.
    Waar ik werk valt ook niet te onderhandelen over je salaris bijvoorbeeld.

2. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

Ze zouden juist moeten luisteren naar reacties van anderen. Ze zitten in het onderwijs toch al jaren met een te hoge werkdruk? Waarom zo raar reageren, waarom er niet inhoudelijk op in gaan? De administratieve last is toch gewoon te hoog, die kan toch ook anders? Makkelijker?

Syane vindt dit leuk.
  3. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Zoals ik al zei: de beste stuurlui staan al wal :)
    Als je daarom al moet huilen, dan zit het je iets te hoog allemaal denk ik?
    Ik zit zelf ook niet in het onderwijs, dus laat het lekker over aan de direct betrokkenen.

4. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Als ouder ben je directbetrokkene :)..... En aangezien je zo goed met spreekwoorden bent, dat het om te huilen is, is spreekwoordelijk bedoeld :D:thumup:

5. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dat snap ik, mijn reactie sloeg op zijn conclusie aan het eindde vh item, dat het nog een milde eis is :)

6. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Misschien hebben veel leraren een verkeerd beeld bij het vak? Dat zou natuurlijk ook nog kunnen. Dat veel denken dat ouders bijna op hun knieën gaan liggen om te bedanken wat ze allemaal doen voor hun kinderen. Los van dat ik blij ben met sympathieke, enthousiaste en gepassioneerde juffen (en meesters), word ik wel een beetje moe van: 'we staken voor jullie kinderen'. Ik vraag me oprecht (geïnteresseerd) af wat het basisonderwijs de afgelopen jaren gedaan heeft om zelf effectiever te werken... wellicht valt daar nog veel in te behalen. Geld dat daar voor beschikbaar is, anders verdelen, zoals extra cao voordelen (doorbetaald ouderschapsverlof bijvoorbeeld) te schrappen en dit vrijgekomen geld voor andere wensen in te zetten (meer salaris of andere secundaire arbeidsvoorwaarden waar iedereen blij van wordt óf een extra onderwijsassistent aanstellen ipv bestaand personeel maar doorbetalen als ze thuis zitten).
    Het hoeft niet altijd extra extra extra en meer meer te zijn alleen omdat jullie zulk goed werk doen.
    Iedereen zou wel meer salaris willen voor minder werk. En als jullie lekker vrij zijn met kerst, moet een ambulance chauffeur misschien wel kei hard werken, zijn leven wagen door ijzel en sneeuw; en doet dit ook voor onze kinderen, ouders, dierbaren. Soms moet je ook gewoon realistisch kunnen kijken naar de voordelen die je wel hebt.

mixje, amdaa, Mimosa en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Nee hoor, ik ben heel zijdelings betrokken. Dl zit 6 uur per dag op school zonder mij.

8. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Oei oei ;) zeg dat hier maar niet te hard, want dadelijk ben je ineens niet betrokken genoeg

9. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Jamaar dat is toch gewoon zo? Ik help met wat dingetjes voor de kinderen (uitjes, hapjes maken, luizen checken, etc), maar met het onderwijs, administratie etc. heb ik natuurlijk niks te maken.

10. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Nee, maar dat wil nog niet zeggen dat je geen goede ideeën kunt hebben over verbeteringen. Wij zijn bijvoorbeeld altijd heel blij met stagiaires en een cliëntenraad, juist omdat die dingen zien en ideeën hebben over hoe zaken anders kunnen waar we zelf niet aan denken of wat out-of-the-box is, maar daardoor nog niet onmogelijk of een slecht idee.

11. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Jazeker (sterker, out of the box is mijn ding, beroepsmatig. Stagiairs hebben daar in mijn ervaring vaak moeite mee omdat ze nog met hun neus in de boeken zitten en denken dat alles precies zo hoort).
    Onze school wordt bestuurd door ouders, meningen krijgen ze genoeg...

12. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

Ja, maar jullie staan daar voor open. In het onderwijs is de zelfreflectie beperkt, laat staan dat ze openstaan voor andere ideeen. Ik had een discussie met een vriendin uit het onderwijs, over dat filmpje dat hier gepost was Die mevrouw uit het onderwijs gaf aan dat ze iedere dag moest vegen. Dus ik gaf aan dat de kinderen dat ook kunnen doen. Vinden ze nog leuk ook. Maar nee, volgens mijn vriendin moet dat echt zelf. Net als een groot aantal hier denkt zij in beperkingen en zelfs als er andere oplossingen en mogelijkheden aangedragen worden zet ze de hakken in het zand in plaats van de kritiek als opbouwend te zien.

Echt heel jammer.

lies276 en Syane vinden dit leuk.
  13. Roos123

Roos123 Niet meer actief

Maar laten we vooral onthouden hoe mooi het onderwijs ook is, dat zouden we bijna vergeten in dit topic.
    IMG-20171213-WA0002.jpeg

Uuz, Mimosa, Zara75 en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    De school wordt bestuurd door ouders? Hoe ziet dat er concreet uit dan?

Grappig dat bij jullie bedrijf stagiaires juist de regeltjes denken te moeten volgen. Kan blijkbaar dus erg verschillen.

15. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Het is een zelfstandige school, met een eigen schoolbestuur, dat uit ouders van leerlingen bestaat. Het bestuur gaat over onderwijs, financiën, huisvesting, personeelszaken, etc.
    (En beleidslijnen vaststellen, samen met directeur, medezeggenschapsraad en onderwijzers).

16. Anita1983

Anita1983 Bekend lid

18 aug 2010
    524
    27
    28
    NULL
    NULL
    #1556 Anita1983, 13 dec 2017
    Laatst bewerkt: 13 dec 2017
    Mee eens!
    En volgens mij zit daar nou juist één van de belangrijke knelpunten in. Bijna alle leerkrachten maar ook directeuren heeft nooit in een niet schoolse omgeving gewerkt. Van basisschool en vo, naar pabo om vervolgens op een basisschool te gaan en blijven werken. Geen referentiekader buiten het onderwijs dus. Dat is op zich niet erg maar het kan daardoor wel waardevol zijn als mensen uit het bedrijfsleven eens meekijken op het gebied van beleid bijvoorbeeld.

amdaa, merah, lies276 en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik heb ergens op pagina 20 een voorbeeld geschreven over de bestuursvoorzitter bij een scholengemeenschap ergens in het land.
    Hij kwam wel uit het bedrijfsleven, uit een grote commerciele dienstverleningsorganisatie, volledig resultaatgestuurd. In het eerste jaar heeft ie een volle reorganisatie doorgevoerd op hoofdkantoor en alle 16 scholen. Backoffice en administratieve taken volledig horizontaal geregeld, functiehuis gebouwd, synergie tussen de scholen gemaximeerd, een vervangingspool met vaste contracten, doorgroeifuncties voor leraren obv ambitie en ontwikkeling enz. Flinke modernisering.

En het werkt! Niet alle, maar onwijs veel knelpunten in bedrijfsvoering en werkdruk zijn ermee opgelost. Verdere professionalisering wordt tegengehouden door de CAO voor PO, deze houdt vooruitgang gewoon tegen.

lies276, Syane en Anita1983 vinden dit leuk.
  18. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Dit vond en vind ik nog steeds een mooi voorbeeld. Kijk eerst wat je zelf kunt veranderen en ga dan pas met een plan vragen om meer geld als dat dan nog nodig is. Daar berijk je veel meer mee dan doorbetaald zogenaamd te "staken" en kweek je ook veel meer begrip bij ouders mee. Niet roepen om geld voor verandering en vervolgens geen plan hebben wat je met het geld anders wil gaan doen.
    Nogmaals ik snap dat er dingen anders moeten maar dit bovenstaande is toch veel effectiever dan alleen de lesuren telkens neer te leggen.

lies276, Caithy en Anita1983 vinden dit leuk.
  19. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Dan snap ik jouw reactie (beste stuurlui staan aan wal) op mijn Posts niet. Bij jullie school is de ouderbetrokkenheid toch enorm groot dan. En het bestuur bestaat notabene uit allemaal ouders (dus, om in jouw termen te blijven, stuurlui aan de wal).

20. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ja, heel groot inderdaad. En die ouders staan allemaal achter de stakingen :)

tuc vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina