Staking in het basisonderwijs

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tupp, 6 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Ik vind het heel goed dat het onderwijs van zich laat horen. Zelf vind ik dan de werkdruk, grote klassen en wisselingen door tijdelijke contracten belangrijker dan het salaris.
    Ik werk in de psychiatrie. Daar is de werkdruk echt verschrikkelijk hoog. Je komt er niet met een uurtje extra per week, inhoudelijk is het emotioneel behoorlijk belastend en veel minder vakantie. Natuurlijk een heel mooi vak, maar ik vind het echt te gek dat onderwijs en zorg zo worden uitgeknepen.

2. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Even over die vakantie (ik werk in het VO). Leraren werken structureel te veel uren per week en compenseren dit met een aantal vakantieweken. We hebben er dus zelf voor gewerkt.

Verder snap ik de actie, kleinere klassen, meer salaris, minder administratie, weg met het lerarenregister... en vooral meer mannen voor de klas.
    Maar wij leraren moeten ook eens wat vaker NEE zeggen...we hoeven niet alles te doen..

Youtan en MiaMaria vinden dit leuk.
  3. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Zoals ik in een ander topic al zei werk ik in het (v)so en qua werkdruk heb ik niks te klagen.
    Ik verdien prima. Speciaal onderwijs is al een schaal hoger en door m'n functie ook nog een schaal erbij.

Ik snap helemaal dat er gestaakt wordt en sta er ook echt achter.
    Ik zou dus no way willen werken op een reguliere basisschool met die werkdruk en dat salaris. Echt alleen uit noodzaak zou ik dat doen.

Youtan en MiaMaria vinden dit leuk.
  4. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Helemaal mee eens!
    Ik heb vriendinnen die zich s avonds nog kapot zitten te werken. En maar klagen dat ze van de directie zoveel taken krijgen. Je kunt inderdaad ook nee zeggen. Als je een vast contract hebt gaan ze je echt niet ontslaan. En nu zeker met het lerarentekort niet.

5. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Wij hebben dit dus dit jaar echt gedaan... nee zeggen. Kijk eerst eens wat echt moet en ga die dingen aanpakken, verbeteren, borgen. Staat het als een huis... ga dan pas verder kijken. En wil geen 10 dingen aanpakken, maar begin bij 1 of 2...

Onze directie is er van geschrokken, maar het heeft ze zeker ook iets gebracht!

6. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ja en als ik nee zeg hoor ik dat later in mijn functioneringsgesprek... ik heb het echt geprobeerd, alleen word ik dan gezien als de negatieve en de klager... terwijl ik juist iets wil borgen voordat we weer doorgaan met iets nieuws... het is te veel te snel.

De nadruk ligt niet meer op lesgeven en voorbereiden maar op organiseren van feesten en partijen en administratieve taken. De balans is zoek.

rijo vindt dit leuk.
  7. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.719
    113
    Ik vind het salaris ook niet schokkend laag eigenlijk. Afgezien van dat ik met een uurtje met dertig kleuters al gillend gek zou worden :)

Met mijn viervoudige (post)academische titel en 8 ervaringsjaren zit ik nu rond hetzelfde salaris als jullie top van de schaal.
    Structureel gepland en ongepland overwerken? Check!
    S avonds, weekends en vakanties bezig met je werk? Check!
    Heftige situaties? Dubbelcheck!
    Veel verantwoordelijkheid? Check!
    Veel kans op fouten met grote gevolgen? Check!
    Eindeloos veel administratie? Check!

MirW vindt dit leuk.
  8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.785
    18.947
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Volgens mij werkt dat alleen als het hele team samen afspreekt dit doen. Of liever nog... alle leerkrachten op alle scholen. We moeten elkaar hierin ook veel meer steunen.

MiaMaria, puzzelstukje en rijo vinden dit leuk.
  9. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    #49 rijo, 12 jun 2017
    Laatst bewerkt: 12 jun 2017
    We moeten terug naar de basis: de kinderen. De reden waarom ik, en vele andere lk, ooit voor dit beroep heb gekozen.

Daydreamy, G89 en puzzelstukje vinden dit leuk.
  10. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Ik heb het net even opgezocht en ik vind het ook wel meevallen. Ik ben oncologieverpleegkundige en werk dus ook onder grote druk, met veel verantwoordelijkheid waarbij fouten maken voor patiënten nogal wat gevaarlijke risico`s met zich meebrengt. Ik werk op de meest onmogelijke tijden, `s avonds en `s nachts, op feestdagen en er is net zo goed een grote administratieve rompslomp. Veel (verplichte) bijscholingen, heftige emotionele situaties, moeilijke ethische dilemma`s, lichamelijk regelmatig zwaar werk. Toen ik nog fulltime werkte konden we met regelmaat geen vakantie opnemen, of niet de vakantie die we wilden vanwege de werkdruk en personele problemen.

Neemt niet weg dat ik het heel belangrijk vind dat de klassen veel kleiner worden!

11. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik hoor 24 uur per week te werken, ik werk 27 uur per week om mijn vakanties te "compenseren". Bij mij ligt de werkdruk bij de verschillende soorten kinderen die binnenstromen/ passend onderwijs!!!!

MiaMaria vindt dit leuk.
  12. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    @tupp op jouw school worden de kinderen dus wel opgevangen dat ene uurtje? Onze school blijft gewoon een uur dicht... Dan blijft het hopen nu dat de bso ze een uur langer wil houden, tegen betaling uiteraard... Anders moet ik een ochtend vrij nemen voor de aktie. Dat vind ik dan weer jammer dat iedere school er zo zijn eigen invulling aan geeft.

13. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.015
    2.376
    113
    Uit interesse en om het te begrijpen: bedoel je dit dan dat je vindt dat je teveel uren maakt om vakanties te compenseren of is het goed? Als ik nl met deze uren een rekensom maak en daarbij rekening hou met 10 weken vakantie op jaarbasis, dan heb je 5,4 weken van de baas en de rest zelf bij elkaar gewerkt. Dat vind ik dan niet gek klinken (maar die 10 weken is zo uit de duim gezogen dus misschien klopt dat al niet eens).

14. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Onze school blijft ook een uur dicht.

15. MiaMaria

MiaMaria Niet meer actief

En eigenlijk vind ik dat dus helemaal niet leuk! Want ik denk dat Passend Onderwijs de allergrootste druk heeft gelegd, de afgelopen jaren. Er is namelijk niks gedaan ter compensatie!!! Alleen maar meer bezuinigd!

puzzelstukje en rijo vinden dit leuk.
  16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.785
    18.947
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @cowgirl80 Ik had eerst gelezen dat je dat eerste uur ludiek mag invullen, bijvoorbeeld door ouders voor de klas te vragen. Maar vandaag kreeg ik bericht dat het de bedoeling is dat de school echt dicht blijft. Daar heeft onze directrice het ook al over gehad. Maar er is, voor zover ik weet, op onze school nog niks besloten. Ouders zijn dus ook niet geïnformeerd. Ik vind wel dat je dat zo tijdig mogelijk moet doen, dus ik ga daar morgen wel even achteraan.

17. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.785
    18.947
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Voor mensen die hun steun willen betuigen aan deze actie:
    Op http://www.pofront.nl/petitie/ kun je een petitie ondertekenen die de betreffende dinsdag wordt aangeboden aan Den Haag.

18. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Passend onderwijs? Daar doen ze bij ons niet aan! Als je afwijkt van gemiddeld, voor of achterloopt of gewoon 'anders', dan heb je bij ons een groot probleem. Grrrrr

Hier is ook nog niemand geïnformeerd over een eventuele actie.

19. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Wij hebben bericht gekregen, er wordt gestaakt.

Ouders die kinderen echt niet kunnen worden opvangen mogen wel naar school gebracht worden, maar dit moet je vooraf melden.
    Dus ik vind dat een hele nette oplossing.

20. MiaMaria

MiaMaria Niet meer actief

Bedoel je op de school van je kinderen of op de school waar je zelf werkt?

Deel Deze Pagina