Staking kdv/pz/bso week vanaf 23 juni

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Vero0504, 14 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik hoop niet dat onze BSO hier aan mee gaat doen. Zover ik weet halen die genoeg plezier uit hun werk. Ik ga anders ook maar eens staken ;)
    Ik heb het ook te druk en ben overbelast en raak nu nog meer overbelast omdat mijn kind op straat staat.

Waxinelichtjes vindt dit leuk.
  2. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Ja dat zijn werkgever naaiacties, iets anders kan je daar niet van maken.

Apart dat als iets efficienter kan dat ze daar geen oren naar hebben, bij mij gaan mn oren gelijk op gespitst.

Maar dan nog, zijn die tig foto's een vereiste??? (wel t ene kind wel en t ander niet, bla bla bla privacy)
    Of hoe lang/kort t verhaaltje per dag moet zijn?

Ik probeer het te begrijpen.

Mijn man werkt ook met zo'n prachtig triple A systeem op school waar een gladiool t bedacht had die er zelf nooit mee hoeft te werken. Ben wel wat applicaties gewend maar dat kreng is duidelijk niet gebouwd voor de gebruikers ervan. Excel lijstjes met cijfers handmatig overkloppen in een systeem...Werkverschaffing noem ik dat, maar dat is t gekozen systeem en er gaat nog zelfs geen melding uit van "goh deze feature zou een perfecte uitbreiding zijn!" want alles wordt van bovenaf weer geblokt, dus onderop de ladder zitten ze met een pokkesysteem te werken.

3. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Het systeem zelf is helemaal prima. Maar overzichtelijk ook. Het invoeren kan wel iets vlugger. Nu moet je een actie toevoegen, tekst typen en op opslaan drukken. Mijn voorkeur zou uitgaan naar enkel een symbool aan tikken.

Wij nemen deze dienst bij iemand af. Dus het is niet in eigen beheer waardoor er geen wijzigingen kunnen worden aangebracht.

Foto’s is zo gesteld vanuit de organisatie :)

Ik hou verder van mijn baan hoor, laat ik dat vooropstellen. Alleen een uurtje extra in de week om observatielijsten en voorbereidingen te doen zou écht prettig zijn.

Ik heb verder een hele goede werkgever welke veel mogelijkheden biedt hoor. Alleen soms is het gewoon wat veel.

Vero0504 vindt dit leuk.
  4. MissXray

MissXray Niet meer actief

Ik ben er niet blij mee, maar we redden het vast wel weer op de een of andere manier. Als ze bij ons überhaupt mee doen….

Overigens ben ik echt verrast door alle verslagen. Ik heb nog nooit een verslag over mijn kinderen gezien op de BSO. Als ze me benaderen voor een jaargesprek dan zie ik daar van af. Kids zijn heel happy op die ene dag bso. Leidster zijn tevreden over ze. Wat moet je in vredesnaam met die verslagen en jaargesprekken. Kom het me vooral even tussendoor melden als er iets aan de hand is en de rest van de ontwikkeling hoor ik wel van hun leerkracht waar ze veel meer tijd doorbrengen.

5. Relax

Relax Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.865
    2.057
    113
    Vrouw
    Ik ben ook verrast inderdaad door alles wat vastgelegd moet worden. Wie vindt het belangrijk om te weten hoeveel plasluiers mijn zoontje heeft? Ik hoor het in ieder geval nooit, ben al blij als ze me iets kunnen vertellen van de dag zelf. En dat is prima.

Maar heel eerlijk.. als ik hier lees dat 1 uurtje extra al veel zou oplossen, staat de staking en het gedoe die dat andere mensen en hun werkgevers geeft dan wel in verhouding?

Ter vergelijking: ik werk (andere branche) 2 tot 3 uur over in de week om de basis van mijn werk af te hebben. Niets extra's, enkel de basis. En in drukke perioden is dat 4 of 5 uur. Ben daar ook over in gesprek met mijn werkgever en dat blijf ik.. en ik vind het ook wel eens onzinnig wat ik moet rapporteren of de vinkjes die ik moet zetten en de overleggen zijn ook wel eens op mijn vrije dagen. De werkdruk is hoog en dat zal ook zo blijven. Maar staken zou echt niet in me op komen.

6. Neilia

Neilia Niet meer actief

Hier ook geen hele verslagen.
    Alleen op de babygroep houden ze bij wat er gegeten is en hoe lang ze geslapen heeft.
    Ik zie elke woensdag en vrijdag hetzelfde in de app ;)
    Krijg 1x per dag een foto, vind ik overigens heel leuk maar als het niet gebeurd ook prima.

Van de bso is er alleen een overdracht bij het ophalen.
    Althans ik vraag altijd of alles goed gegaan is en dat is het wel.

geen idee of ze bij ons gaan staken, voor nu is het niet erg aangezien ik toch thuis ben.
    Maar als ik had gewerkt was het toch een stuk lastiger geworden.
    Zeker na al die keren dat ik al gebeld ben om er 1 op te halen vanwege een kuchje :rolleyes:

7. tuc

tuc Niet meer actief

Dat ene uurtje is natuurlijk lang niet genoeg. Maar ik denk dat ze allang blij zijn met 1 uurtje.
    En het is hartstikke fijn dat jij (en een hoop anderen) het niet nodig vinden dat alles gedocumenteerd wordt, maar dat veranderd niks aan de realiteit. De overheid heeft besloten dat dat wel moet.
    En zoals ik eerder uitlegde kun je in het bedrijfsleven veel vaker zelf een inschatting maken van de hoeveelheid werk en benodigd personeel en daar flexibel in zijn. In de zorgberoepen ligt alles vast.
    En daar komt bij dat alles zo vast ligt in contracturen. Veel kinderen afgemeld: dan moet je dus naar huis als er iemand over is en compensatieuren of vakantieuren opnemen.
    Bij mijn man als het rustig is pakt iemand een extra klusje aan waar eerder geen tijd voor was, maar hij hoeft dat niet verplicht een halve dag op te nemen.

Seffie vindt dit leuk.
  8. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Wie zijn die mensen? Beleidsmedwerkers van de overheid of kantoormensen van de organisatie?

Het lijkt me toch wel allemaal veel efficienter te kunnen. Mijn kinderen zijn al even van het kdv af, maar daar waren ze veel pragmatischer. Er hing een lijst op in de verschoningsruimte. Daarop kon geturfd worden wanneer iemand verschoond werd. Hetzelfde voor eten: allemaal turven. Foto's waren op onregelmatige basis. Verslagje in schriftje max 1 keer per week en dan geen ellenlange verhalen. De organisatie had kantoor IN het kdv. Veel hadden een bevoegdheid om ook op de groep te staan, dus konden altijd bijspringen. Ze bedachten ook de thema's. Ze hadden ook en BSO en de BSO medewerkers konden extra uren vooraf werken om zo mee te helpen met het uitwerken van de thema's, en eventueel op de kdv groepen bij te springen. Altijd vaste gezichten op de groep, medewerkers werkten er al zeer lang. Ze hadden echt tijd om te spelen met de kinderen. Er was een medewerker voor de schoonmaak en voor het snijden van fruit enz. En dat voor een uurprijs die nog eens niet heel veel hoger was dan het bedrag waarvoor je vergoeding kreeg.

Dus ik vraag me echt af of tegen de juiste personen actie wordt gevoerd. Nu is de staking onderdeel van de CAO-onderhandelingen, maar als ik het hierboven zo lees, is het meer onvrede jegens de organisatie zelf.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Veel door de overheid hoor. Het is niet enkel de organisatie van @Malbec waar het zo werkt.
    In mijn tijd hing er ook een lijst ja. Vanwege de avg mag je niet eens zomaar naamlijsten ophangen in ruimtes waar ook ouders kunnen komen. Maar vooral moet bijna alles digitaal.
    Er is echt veel veranderd. Extra medewerkers voor fruit en dat soort zaken is wel mega luxe. Dat kunnen de meeste organisaties niet betalen. Net zoals bso medewerkers betalen voor overige uren. De uren zijn veelal afgekaderd, dus tot 9.00 uur (dan zijn alle kinderen op school) en dan in de middag weer net voor de kinderen opgehaald moeten worden.

Malbec vindt dit leuk.
  10. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Maar waarom moet dat allemaal geregistreerd worden? Ik begrijp dat niet. Levert het big data op? Zijn er in het verleden ernstige dingen gebeurd waardoor uit een risicoanalyse kwam dat er geregistreerd dient te worden? Zomaar wat hersenspinsels van mijzelf hoor, ik wil het zo graag begrijpen.

tuc vindt dit leuk.
  11. tuc

tuc Niet meer actief

Ik heb werkelijk geen idee. Ik kan mij van 70% van de data niet voorstellen dat we daar werkelijk iets aan hebben.

12. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Dit heeft toch niets met AVG te maken? Daarin wordt echt doorgeslagen. Die lijst kun je anders ook in een map stoppen die je in de ruimte legt. Probleem opgelost. Ik krijg steeds meer het gevoel dat er gezocht wordt naar problemen.

Waarom MOET alles digitaal? En als dat moet, dan hoeft dat vast niet direct. Even een vergelijking: productie van geneesmiddelen is gevonden aan zeer strenge regelgeving. Maar daar worden ook gewoon papieren logboeken bijgehouden die achteraf ingescand worden.

Waarom kon onze kleine organisatie het wel betalen? Misschien ook kritisch naar de overhead kijken. Naar allerlei managementlagen.

Ik vraag me bij zoiets echt altijd af waarom het bij de ene organisatie wel lukt en bij de andere niet.

13. tuc

tuc Niet meer actief

Tja, ik krijg de indruk dat jij het allemaal niet gelooft. Tja dan niet. Dan wordt het een welles nietes discussie. Degenen die daadwerkelijk op de groep staan hebben helemaal niks te vertellen over hoe het gaat en moet. Zo simpel is het.
    En welke administratie ook is al teveel om dat te moeten doen naast de zorg voor de kinderen. Er is geen moment waarop je een uurtje op kantoor gaat zitten om even administratie bij te werken, want dan staat je collega alleen met 13/14 kinderen.
    Ik denk dat je het je moeilijk voor kunt stellen als je niet zelf op die groep staat.
    Net als dat weinig ouders leerkrachten begrepen omdat ze zelf nooit voor 25 kinderen hebben gestaan waar naast er weer voorbereid moet worden voor de volgende dag, nakijken, groepsplannen schrijven.

Maar als ik nog op een kdv had gestaan had ik je van harte uitgenodigd om een dagje mee te lopen. Dan kun je uitleggen wat wij dan niet goed deden en hoe jij het op zou lossen, ik ben reuze benieuwd.

Seffie, Athina en Malbec vinden dit leuk.
  14. Relax

Relax Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.865
    2.057
    113
    Vrouw
    Ik denk dat er terecht vragen gesteld worden over het hoe en waarom van een staking en over de inrichting van werkprocessen en de overhead van de kinderopvangorganisaties. Het gaat er toch niet om dat medewerkers "het niet goed doen"?
    Mbt leraren die het nodig vonden te staken, dat begrijp ik inderdaad ook nog steeds niet. Zal mijn tekortkoming wel zijn :thumup: Zolang de stakende medewerkers het zelf maar snappen.

Ik begreep dat de acties vrijdag aangekondigd worden. Nou prima.. dan hoor ik wel of en hoe ons kdv eraan mee doet en als het een kdv dag is dan meld ik mijn zoon af voor die dag zodat ik die dure uren een andere dag kan inzetten :roflmao::thumup:

MissXray en Vogelinnetje vinden dit leuk.
  15. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Wij krijgen dingen van onze werkgever opgelegd. Een aantal zaken zijn wettelijk gewoon verplicht. Hier vallen bijvoorbeeld niet die 2-5 foto’s onder maar stelt mijn werkgever wel verplicht. Het zit allemaal zo met elkaar verweven. Vanuit de ggd is heel veel verplicht. Tot aan de registratie lijsten op de koelkast van de temperatuur aan toe. Het wordt allemaal lastiger gemaakt middels de AVG.

Fijn dat er een medewerker was voor het snijden van fruit enzo. Maar dit is écht eerder een uitzondering dan een regel.

Zoals ik eerder aangaf. Ik vind het fijn dat het digitaal is. Begrijp me niet verkeerd. Maar 1 druk op de knop zou voldoende moeten zijn, net als het kruisje/rondje bij de verschoontafel achter het kind zijn of haar naam. Maar ik moet 3 handelingen doen om 1 plasluier te registreren. En nee. Dat kan dus allemaal niet achteraf. Want dit geld ook voor de eetmomenten fles en slaappillen. Doen we dit achteraf is het overzicht én weg én krijgen wij ouders op ons dak omdat zij de notificaties ontvangen.

De situatie hoe jij hier boven schetst is eerder een uitzondering dan regel tegenwoordig. Jij als ouder ziet enkel de buitenkant. Hoe weet jij wat voor achterliggende zaken zij allemaal niet hebben moeten documenteren? Je moet ook met de tijd mee gaan en daarnaast ben je wettelijk veel dingen verplicht en dat geeft ook echt helemaal niks. Alleen als je bijvoorbeeld al 1,5u per week krijgt om administratieve zaken te doen. Van de groep af, flexibel in te delen. Misschien zelfs thuis. Maar dat mag ook weer niet. Want je mag geen kindgegevens mee naar huis nemen.

Wist je dat als iemand af ziet van een oudergesprek. Ik hier 3 dingen over moet registreren? Het zijn op zichzelf niet hele spannende dingen. Maar het zijn heel veel dingen waarbij er maar een paar dingen geregistreerd hoeven te worden.

16. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Ik geloof dat jij zo hebt moeten werken van je organisatie. Ik geloof niet dat de eisen die jullie intern hanteerden door de overheid zijn opgelegd.

17. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Dan is mijn vraag: waarom lukt het dit kdv wel en andere kdv'en niet?

Even een analogie naar verpleeghuizen: er zijn verpleeghuizen die het ontzettend goed doen. Waar verpleegkundigen geen werkdruk ervaren en voldoende tijd hebben voor de bewoners. Ze hebben de beschikking over dezelfde middelen als al die andere verpleeghuizen.

Ik denk echt dat er kritisch gekeken moet worden naar wat er binnen de eigen organisatie geoptimaliseerd kan worden. En ook kritisch kijken wat écht moet. En laat AVG nu niet een smoesje voor alles zijn, want velen zijn bang voor de AVG terwijl die helemaal niet zo bedoeld is. AVG is een middel, geen doel.

Syane vindt dit leuk.
  18. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Ik vind dit allemaal wel heel erg makkelijk gezegd. Als ik het niet meer doe ineens heb ik een groot probleem en wij hebben meerdere dingen aangegeven maar er is ons meermaals verteld dat er niks gaat veranderen. Bij ons zijn ze heel streng op de AVG en je kunt dit wel zeggen allemaal maar je hebt echt geen idee hoe het in de praktijk eraan toe gaat. Net als dat ik niet moet oordelen over dingen waar ik geen weet ervan heb hoe het in de praktijk aan toe gaat. Ik vind het allemaal zo simpel gezegd want pm’ers hebben echt geen invloed op de dingen.

Ik ben vooral benieuwd. Hoe weet jij wat de pm’ers op bovengenoemd kdv echt het zo hebben als dat jij de situatie schetst?

Seffie, Saartje33 en tuc vinden dit leuk.
  19. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Sommige eisen zijn zeker wel opgelegd en hier komt ieder jaar meer bij. Andere eisen niet, die komen vanuit de organisatie.

20. tuc

tuc Niet meer actief

Tja, ik ken weinig verpleeghuismedewerkers die tijd zat hebben. Het gros werkt snoei en snoeihard.
    Hier in de stad is er een kdv waar ze met 2en op 6 kinderen staan. Superdeluxe. De uurprijs is daar wel mega veel hoger, dus voor veel ouders niet weggelegd.

Maar echt enorm jammer dat ik niet meer op het kdv werk, want ik had je echt een dagje mee willen hebben. Dan kun je precies ervaren wat waarvan opgelegd wordt. En kunnen wij van jou horen hoe het dan anders moet.

Deel Deze Pagina