Bah bah bah, vandaag en vrijdag wéér stakingen in het OV (bussen enzo), laatst ook al een week. Zijn er meer die hier veel hinder van ondervinden (zelf, partner of kinderen)? Hier een brugpieper die afhankelijk is van het OV, wat een feest weer ... Ik vraag me werkelijk af, met die stakingen hebben vooral de eindgebruikers (mensen zonder auto, studenten, scholieren, ouderen etc) er last van. Denken ze nu echt dat ze het beroep zo populairder gaan maken? Weet niet zo goed wat ik met dit bericht wil, maar heb hier echt de balen van.
Wat balen hè voor de mensen die afhankelijk zijn van het ov. Het begint al bijna gewoon te worden dat de bussen niet rijden.
Tja dat is het doel van staken ook niet. Maar bloed irritant us het wel. Gelukkig hebben we bijna allemaal twee jaar goed kunnen oefenen op thuiswerken en thuis leskrijgen. Het is vervelend maar vast een mouw aan te passen
Daar ben ik het dan absoluut niet mee eens hoeveel schade dat wel niet heeft aangericht in coronatijd... En op het VO gaan ze daar echt niet aan beginnen voor een aantal dagen staking OV (tenminste niet bij de school van onze oudste) We kunnen het inderdaad regelen, maar het is echt irritant. Kan er ook geen begrip voor opbrengen
Ik heb er zelf last van, dat ik nu een heel stuk moet fietsen naar het ns-station. Vandaag voelde ik me grieperig ook, dus werk ik thuis. Maar mijn baas is helaas nog steeds niet heel soepel vwb thuiswerken. Ik snap het ook niet, ik begreep dat er nu een bod van 8% lag, maar dat ze doorstaken tot de 10%…. Ik krijg zelf “maar” 4% erbij, kan ik ook wel gaan staken. De buschauffeur die ik vorige week sprak zei dat hij desnoods een hele maand ging staken als ze hun zin niet kregen. Dat vind ik echt suf, dan heb je toch ook niet echt liefde voor je beroep denk ik dan.
Er werd 8% geboden vanaf 1 januari 2023 en vanaf 1 juli 2024 nog 3% extra. Dus 11% totaal. CNV wil totaal 14% en FNV zelfs 17% ... (Net even gegoogled) Je zou denken, als het je echt niet aanstaat, de banen liggen op het moment voor het oprapen toch? Dan zoek je wat anders.
Haha, denk je dat de vo scholen dat allemaal even uit de kast trekken voor een dag van staken? Hier echt niet hoor. Nee alleen een mail dat de leerlingen gewoon op school verwacht worden. Je ziet maar hoe je dat regelt. Tot nog toe is het hier eigenlijk nog wel meegevallen. Vandaag lijkt het er op dat de bus die zoon terug naar huis moet hebben gewoon rijdt. Ik heb laatst met de hele week staken hem maar 2x op hoeven halen bij een bushalte in een plaats hier zo'n 6 km vandaan. Dan reed de bus tot daar en niet verder. De rest van de ritten kon hij gelukkig gewoon pakken.
Hier in die week 5 dagen zelf kunnen rijden, er viel veel uit wat vooraf te zien was in de OV app, maar helaas ook veel bussen die bij de halte op het scherm ineens als sneeuw voor de zon verdwenen ... En zo ziet het er vandaag ook uit. Ik besef me goed dat ik de mazzel heb dat ik een auto ter beschikking heb en met werk zo kan regelen dat ik de oudste naar school kan brengen en weer ophalen (waarbij het wel voorkwam dat ze 2 uur te vroeg op school was of na schooltijd nog een uur moest wachten). Als dat niet zo zou zijn, ik zou niet weten hoe het dan te regelen. Jeetje, en als je meer kinderen hebt die met een beetje pech ook nog ergens anders op school zitten, ehhh, tsja geen idee ... Met die kinderen/studenten/ouders heb ik helemaal te doen
Ai dat is wel heel naar. In de ochtend rijdt elke keer sowieso de schoollijn. Daardoor heeft hij geen overstap en kwam hij elke ochtend netjes op school. Als hij vroeg uit was dan werd het wat lastiger. Midden op de dag rijden minder bussen en als er dan ook nog uitvalt blijft er weinig over. Maar met een lange dag had hij elke keer toch weer een bus naar huis. Na de voorjaarsvakantie gaat hij weer fietsen, dus heeft hij geen last meer van stakingen. Andere zoon loopt stage in ons dorp, dus hij heeft er geen last van. En oudste zoon hoeft niet zo vaak naar school. En hij kan in geval van nood altijd nog mijn auto meenemen.
En we kunnen nog even zoals het er nu uit ziet ... https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5367955/stakingen-streekvervoer-vijftien-dagen Vandaag ook al weer 2x kunnen rijden
Oef dat is echt wel heel erg vervelend. En bij ons is het dus ook het stadsvervoer.. dat wordt steeds niet genoemd, maar bij ons rijdt er echt vrijwel niks. Dus ook bejaarde omaatjes die geen boodschappen kunnen halen op de markt en zo. Echt schandalig… als de zorg 2 weken zo zou staken voor 10% erbij zou het land echt te klein zijn…
Pff lekker dan! Vanmiddag hebben we zoon op moeten halen. Bus reed niet verder dan een dorp verderop. Andere zoon moest naar het mbo, maar hij heeft zich maar afgemeld. Het was een korte dag en ik ga niet 1,5 uur rijden om hem 'even' te brengen en met een beetje pech 'smiddags weer op te halen. Was met de bus echt niet te doen. Gelukkig gaat ene zoon na de vakantie weer fietsen. Dan heeft hij er in ieder geval geen last meer van.
Ik heb er echt geen begrip meer voor. De buschauffeurs die wel rijden dubbel loon, die niet rijden geen loon. Dan is het snel gedaan er mee. Zullen we in de zorg ook eens zoveel gaan staken, en alleen spoedzorg leveren? Ik werk met nog 2 collega’s, allen afhankelijk van OV. En er moet dagelijks iemand fysiek aanwezig zijn. Nou dat gaat dus niet lukken. Ook veel cliënten komen met OV. Dus lekker zooitje. Aankomende dinsdag teambuilding en lunch nog geen idee hoe ik er geraak.
Pfff, ik hoop voor je dat de stakingen snel voorbij zijn, want dit is echt niet te doen. En dit is nu precies waarom ze staken. Zoveel mogelijk impact willen ze hebben, zodat ze hun eisen ingewilligd krijgen. Maar daar zijn nu zoveel mensen de dupe van. En ik krijg het idee dat het alleen maar averechts werkt. Ze jagen zoveel mensen tegen zich in het harnas, dat er steeds minder begrip komt. En ik denk dat ze er ook mensen definitief mee uit het ov jagen. Mensen gaan op zoek naar een alternatief en als dat bevalt kan het best zijn dat ze dat blijven doen. Je zal idd maar echt afhankelijk zijn van het ov voor woon-werk verkeer.....
Pff, jeetje, daar ben je mooi klaar mee Ik hoop voor je dat het lukt en dat er bij jou niet al te veel uitvalt, weet niet hoe dat de afgelopen weken was?
Kwam op ovpro.nl nog wat meer info tegen over de staking, alle stakingsdagen o.a.: Totale stuk: https://www.ovpro.nl/staking/2023/02/24/fnv-kondigt-vijftien-stakingsdagen-in-het-streekvervoer-aan/ Eén ding snap ik echter niet, ze schrijven dat bij een stakingsactie met gratis laten reizen hun loon wordt ingehouden, dat (mag ik hopen) wordt nu toch ook al gedaan als ze niet rijden?? Tenminste, voor zover ik begreep krijgen ze dan geld uit de stakingskas. Dan kunnen ze dat dan toch ook doen? Of zijn de vakbonden dan bang voor een claim aan hun broek?