Wij maken graag zelf pizza, zo af en toe. Soms kopen we een verse bodem die je zelf moet uitrollen en afbakken, en soms maken we hem helemaal zelf. Maar de bodem wordt nooit zo lekker als die van een pizza in de pizzeria... Hij is meestal droog, en hard aan de randjes. Of als we hem wat korter in de oven doen, is ie nog helemaal niet gaar (en dan krijgen we dus buikpijn... ). Heeft iemand een goede tip voor pizzabodems? Bedankt!
Pizza op bakpapier maken en de bakplaat in de oven laten zitten tijdens het voorverwarmen. Je pizza met bakpapier en al op de gloeiend hete bakplaat leggen, zo gaart de bodem direct en hoef je hem minder lang in de oven te laten. Of een pizzasteen in de oven leggen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
een tijdje laten rijzen op 50 graden in de oven voordat je m daadwerkelijk echt in de oven gaat bakken!
hoi wij kopen altijd een turks rond brood. Die snijd je heel voorzichtig in 2 bodems. De bodem smeren we in met zo'n kartonnen doosje tomatensaus. Dan pizzakruiden erop. Dan de salami en hamplakken, kaas, de paprika, de champignons, wat peper en zout. We vinden het altijd heerlijk.
Mijn stiefmoeder gaf pas de tip om de bodem te maken van broodmix voor wit brood. Dat dan een flinke tijd laten rijzen voor je het gaat gebruiken en volgens haar krijg je dan een heerlijke luchtige bodem. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar mijn stiefmoeder maakt heerlijke pizza's, dus ik vertrouw op haar advies.
Ja zo krijg je een super bodem. Eerst 10 minuten laten rusten na maken en daarna kneden. dan weer 40 minuten rusten ( rijzen) Daarna goed kneden en rollen en dan weer kneden. Als je hebt uitgerold en op de plaat hebt gelegd ( gewoon zo op de plaat, geen papier eronder, invetten met olijfolie) moet je met een vork gaatjes in de bodem prikken. Heel veel gaatjes. Gewoon de hele bodem. Dan niet te natte tomaten puree erop. ( van mijn vader geleerdm Italiaan, ) Gaat hier nooit mis.
oke bedankt voor de tips! Ik ga het eens met broodmix proberen dan, de vele positieve reacties klinken veelbelovend!