wie maakt wel eens zelf pizza? De bodem...

Discussion in 'De lounge' started by Tord, Aug 23, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Tord

Tord VIP lid

Oct 26, 2009
    7,304
    299
    83
    Wij maken graag zelf pizza, zo af en toe. Soms kopen we een verse bodem die je zelf moet uitrollen en afbakken, en soms maken we hem helemaal zelf.
    Maar de bodem wordt nooit zo lekker als die van een pizza in de pizzeria... Hij is meestal droog, en hard aan de randjes. Of als we hem wat korter in de oven doen, is ie nog helemaal niet gaar (en dan krijgen we dus buikpijn... :)).

Heeft iemand een goede tip voor pizzabodems? Bedankt!

2. collo003

collo003 VIP lid

Feb 12, 2009
    7,802
    1
    0
    Oeteldonk
    Pizza op bakpapier maken en de bakplaat in de oven laten zitten tijdens het voorverwarmen. Je pizza met bakpapier en al op de gloeiend hete bakplaat leggen, zo gaart de bodem direct en hoef je hem minder lang in de oven te laten.
    Of een pizzasteen in de oven leggen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

3. Tord

Tord VIP lid

Oct 26, 2009
    7,304
    299
    83
    Bedankt voor de tip, die zal ik eens proberen!

4. Alita

Alita Niet meer actief

een tijdje laten rijzen op 50 graden in de oven voordat je m daadwerkelijk echt in de oven gaat bakken!

5. Anice

Anice Niet meer actief

Biergist gebruiken en idd een echte baksteen in de oven.

6. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

Jul 22, 2011
    2,115
    222
    63
    hoi
    wij kopen altijd een turks rond brood. Die snijd je heel voorzichtig in 2 bodems. De bodem smeren we in met zo'n kartonnen doosje tomatensaus. Dan pizzakruiden erop. Dan de salami en hamplakken, kaas, de paprika, de champignons, wat peper en zout. We vinden het altijd heerlijk.

7. Baylee

Baylee Fanatiek lid

Jan 21, 2008
    2,417
    0
    36
    Ik gebruik altijd voor de bodem koopmans witte broodmix;)

8. mickey80

mickey80 Actief lid

Aug 24, 2008
    359
    1
    18
    Dat doe ik ook baylee :)

9. Rosado

Rosado Niet meer actief

Mijn stiefmoeder gaf pas de tip om de bodem te maken van broodmix voor wit brood. Dat dan een flinke tijd laten rijzen voor je het gaat gebruiken en volgens haar krijg je dan een heerlijke luchtige bodem. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar mijn stiefmoeder maakt heerlijke pizza's, dus ik vertrouw op haar advies.

10. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Ja zo krijg je een super bodem. Eerst 10 minuten laten rusten na maken en daarna kneden. dan weer 40 minuten rusten ( rijzen)

Daarna goed kneden en rollen en dan weer kneden.

Als je hebt uitgerold en op de plaat hebt gelegd ( gewoon zo op de plaat, geen papier eronder, invetten met olijfolie) moet je met een vork gaatjes in de bodem prikken.

Heel veel gaatjes. Gewoon de hele bodem. Dan niet te natte tomaten puree erop.

( van mijn vader geleerdm Italiaan, ;))

Gaat hier nooit mis.

11. Tord

Tord VIP lid

Oct 26, 2009
    7,304
    299
    83
    oke bedankt voor de tips! Ik ga het eens met broodmix proberen dan, de vele positieve reacties klinken veelbelovend!

Share This Page