Stamboomonderzoek

Discussie in 'De lounge' gestart door GewoonLinda, 7 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Weet je wat zo moielijk is: ik ben aan het googlen, maar zowel mijn opa als oma hadden een achternaam wat dan ook weer een beroep was. Dus toets ik bijv kess bakker in kom ik bij bakkerijen uit. Schiet niet echt op.

2. mamabri

mamabri Niet meer actief

Mijn opa van moederskant was er ook zo een ;) Hij was ervan overtuigd dat hij ergens van adel moest zijn. Hij heeft toen zijn stamboom laten uitzoeken en kwam ergens in de 13e eeuw bierbrouwers tegen :D Hij was er zo kwaad om dat hij niet verder meer liet uitzoeken hahahahha

En ook ik stam gewoon van normale arbeiders af, niks adel hier hoor :p

3. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

15 aug 2010
    1.884
    396
    83
    Zit net te bedenken aangezien ik niet verder dan t westland kom is er vast een.slippertje geweest dat kan je natuurlijk nooit terug vinden

4. mamabri

mamabri Niet meer actief

Hahaahaha, je weet zowiezo nooit helemaal of het klopt, want idd kan een voorouder wel met de bakker om de hoek wat hebben gedaan, terwijl ze getrouwd is, het kind kreeg dan uiteraard de naam van de echtgenoot :p Maar dan nog.... In de lijn van mijn man komen alleen maar boeren uit Twente voor in elk geval tot 1500 en echt waar, mijn man lijkt net een Turk, ook mijn dochter lijkt een halfbloedje met haar getinte huid (van haar vader dus) Mijn schoonmoeder werd vroeger altijd gevraagd of ze met een Turk was getrouwd :D

5. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

15 aug 2010
    1.884
    396
    83
    Hier net zo marokaanse buurman vroeg laatst naar welke moskee mijn vader ging want hij zag hem nooit.........tja kan kloppen hihi

6. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    jaaa heb de opa en oma van mijn moeder. Dit is verslavend

7. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Ja ik heb al tot de ouders van mijn moeder haar opa en oma. Dit is zoooo leuk haha. Maar waar halen jullie dan vandaan wat ze vroeger waren?

8. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Maar welke kant gaan jullie op. Even gezien vanuit mij. Neem ik vaders of moeders kant ( heb moeder gekozen). maar ja moeder heeft ook een vader en moeder dus welke kant neem je dan? Enz enz enz. Heb nu genomen waar ik het meeste over tegen kom. Ben nu rond 1850

9. Lojo

Lojo Bekend lid

19 dec 2012
    612
    6
    18
    Over mijn familie is vroeger een boek geschreven. Echt super gaaf! Maar ja, wel in ouderwets schots taalgebruik. Succes met lezen dus haha. Maar goed, ik ga me er ook maar eens in verdiepen. Eerst dat boek opzoeken.

10. llkh1984

llkh1984 Fanatiek lid

4 sep 2012
    1.417
    1
    0
    NULL
    Den Haag
    @kabouter, ik zou in eerste instantie mijn achternaam willen volgen.
    Mijn ouders zijn gescheiden, dus via moeders, naar opa, overgrootopa, overovergrootopa en steeds zo verder terug.
    Ik zou dan ook de broers en zussen vermelden van een ieder, dus uit opa komen 3 meiden, uit overgrootopa komen 5(?) kinderen waarvan 1 mijn opa dus is, en dat zo steeds verder terug.

als je dan uiteindelijk van boven naar beneden gaat zie je in 1700 XX getrouwd met YY, en die zijn kinderen, van een van die kinderen heb je dan weer met wie getrouwd wie waren de kinderen, en dan nog weer verder naar beneden, totdat je uiteindelijk onder aan de boom weer uitkmt bij jouw. Jouw bloed lijn van 1 van de grootouders heb je dan, en als je eenmaal ergens bent, kan je de volgende lijn oppakken. of zelfs verdere lijnen in de stamboom toevoegen, van bijvoorbeeld de broers of zussen van opa of overgrootopa.

zo ben ik ooit eens iemand tegen gekomen die was iets van 20 jaar ouder dan mij, en bleek (met andere achter naam dan wel) familie te zijn. Mijn opa was een nakomertje, en zijn oudste broer had al kinderen toen mijn opa kwam. Een van de kinderen was ongeveer tegelijk met mijn opa geboren, en dus uiteindelijk waren we verre neef en nicht. wel in dezelfde nieuwe generatie, allebei kleinkind uit 2 broers.

11. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Is er niet een mooi stamboometje op internet wat een papiertje wordt ook zo rommelig. Ik heb zelf niet zoveel met mijn kant van mijn vader ( wel mijn vader dat wel natuurlijk ;) ).
    Dus ben mijn moeders kant opgegaan. Bij de ene kant kom ik tot 1850, maar als ik daar weer de vrouwenkant op ga kom ik in 1750 uit en dan staan er geen gegevens meer. Ik wil ook een eind terug haha

12. Klaproos

Klaproos Niet meer actief

Ik weet de stamboom van vriendlief helemaal tot 1200 omdat ik geluk had een foto van een voorouder van ons op internet tegen te komen. De man van die website heb ik gemailt. Kwam dat even goed uit,heb zelf niets hoeven doen :D Mijn eigen familie was ook een makkie van vaderskant,alles stond online op een Brabantse website. BHIC

13. llkh1984

llkh1984 Fanatiek lid

4 sep 2012
    1.417
    1
    0
    NULL
    Den Haag

Er zijn hele programma s en internet paginas waar je alles kan invoegen n bijwerken, kmt er uiteindelijk zelfs een mooie boom uit.

Iedere kamt die je opgaat s leuk!

Sm heeft de vaders kant vaan haar man, haar vaderskant en is inmiddels bezig met hasr moeders kant.

Iedere uittreksel kost wel geld en tijd, en soms combineert zij in 1 archief bezoek de 3 amiles in verschillende jaren/eeuwen.

14. tricie83

tricie83 Bekend lid

20 jan 2012
    872
    0
    16
    vlakbij schiphol
    Ik ben hem nu aan het maken op www.wiewaswie.nl erg overzichtelijk en je kan familieleden uitnodigen om ook mee te helpen.
    Dan kunnen die eventueel nog details doorgeven over verjaardagen etc.

15. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Dit is zooooo leuk kom allemaal aktes tegen

16. tricie83

tricie83 Bekend lid

20 jan 2012
    872
    0
    16
    vlakbij schiphol
    @ kaboutertje , waar vindt jij echt de aktes dan ?

17. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Dat kan maar bij bepaalde plaatsen denk ik. Want oma is geboren in... en daar lukt het wel, maar toen ze verhuisd zijn naar... lukt het niet.

18. mart

mart Fanatiek lid

2 jun 2012
    2.201
    0
    36
    NULL
    NULL
    Saskia, ik ben het niet met je eens. Niet alle rijke families zijn van adel. Als je een buitengewone prestatie leverde kon je in de adelstand worden verheven. Rijk of arm! Dit zijn vaak wel vooraanstaande (dus vaak ook rijke) families geweest, met belangrijke connecties. Ook werden er vele huwelijken gearrangeerd tussen de verschillende adellijke families. Van het 'oude geld' is niet in alle gevallen veel meer over. Er zijn zat adellijke families die weinig te makken hebben, maar er zijn er ook genoeg die nog wel bezittingen/rijkdom hebben. Vaak gaat het om grondaanspraken die in de loop van de jaren veel geld waard zijn geworden.
    Een adellijke bloedband gaat in de mannelijke lijn van de familie door. Vrouwen geven dit dus nooit door, het eindigt bij de vrouw. Zij behoudt bij een huwelijk wel de titel e.d. maar haar kinderen krijgen dit niet. Bij de man krijgen de kinderen wel de titel e.d.

De huidige generatie merkt er inderdaad weinig van. De voordelen die het ooit had bestaan voor de adel niet meer. Het zijn meer de buitenstaanders die er een oordeel over hebben dat je vast wel rijk zal zijn als je van adel bent, of althans dat weet je vaak niet eens ze denken het te weten omdat je toevallig een dubbele naam hebt. Dit is soms heel vervelend!!! Die dubbele naam zegt trouwens ook lang niet alles. Er zijn ook adellijke families met enkele namen en families met dubbele namen die niet van adel zijn.

Het is absoluut iets bijzonders en het brengt een rijke familiegeschiedenis met zich mee die vaak uitgebreid beschreven is.

19. tricie83

tricie83 Bekend lid

20 jan 2012
    872
    0
    16
    vlakbij schiphol
    Ok , thanks kaboutertje !

20. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Ik gebruik Aldfaer.

Ik ben begonnen met mijn mans naam (nu ook mijn achternaam), daarna mijn meisjesnaam (dus de kant van mijn vader). De kant van mijn moeder was al uitgezocht (geen lol aan dus :p). De moeder van mijn man heb ik ook uitgezocht. Dat was ook niet heel lastig, maar wel vervelend omdat we daar bij een onwettig kind uitkwamen. Helaas stopt daar dan alles.

Maar ik ben mijn aandacht toch vooral blijven leggen op de naam van mijn man (we zijn daar nu beland begin 1600/eind 1500 ----- zit nu vast :() en mijn meisjesnaam (we zijn daar nu beland in 1670 in België).

Jullie steken me wel weer aan. Misschien dat ik toch eens een keer afreis naar België om daar in de archieven te duiken. Helaas staat in België amper iets online :(...

Deel Deze Pagina