Bij een zeldzaam typering als bij patiënt x is het idd goed als er meer donoren zouden zijn van het bepaalde hla-type. Bij de meeste mensen is een match echter geen enkel probleem. Dit heb ik uitgezocht en nagevraagd artsen waarvoor wij werken (ik werk op een laboratorium van een academisch ziekenhuis, waarbij we dagelijks mensen 'zien' die voor sct gaan). Ik wilde namelijk graag navelstrengbloed doneren, maar toen hoorde ik dus dat dit enkel in hele zeldzame gevallen voor een patiënt wordt gebruikt. Er zijn op dat vlak amper tekorten. Dit wist ik ook niet daarvoor. Snap ook dat de meeste mensen niet weten wat hun typering is, dus dat ze zich aanmelden om te laten screenen. Maar ik weet de mijne dus wel (ons lab is naast het transplantatie-laboratorium en ze wilden mij een keer als controle gebruiken voor een test, vandaar).
Het is natuurlijk jouw materiaal en je mag helemaal zelf weten wat ermee gebeurt. Ik respecteer dat volledig. Maar wat waren wij dankbaar dat er bij ons niet 1, maar 11 donoren geschikt waren bevonden. Edit: een arts vertelde ons over het uitzonderlijke voorval waarbij de ideale donor weigerde terug te komen van vakantie voor het geven van stamcellen. Dan ben je toch blij dat je meerdere opties hebt. Er zijn zoveel mensen die er niet van op de hoogte zijn dat het een kleine moeite is om zich te registreren als stamceldonor en dat het verkrijgen van de stamcellen relatief eenvoudig gebeurt. Wij doen wat in ons bereik ligt om het aantal donoren toe te laten nemen, omdat we hebben gezien wat het kan doen.
Ja klopt! Die zus heeft als ik het goed zag laatst een transplantatie gehad, supergoed nieuws dus! Ik heb me naar aanleiding van dievenement oproep ook aangemeld. Hele kleine moeite