Wij staan op het punt de beslissing te nemen om een nieuwbouwwoning kopen. Het is een vrijstaande woning, maar wel eentje die projectmatig gebouwd zal worden. Er worden totaal vier "dezelfde" woningen gebouwd. Wij zitten met best veel vragen, want we doen dit voor het eerst. O.a. het meerwerk, waar we ongetwijfeld mee te maken krijgen, vinden we lastig. Er wordt nu verwacht dat we tekenen voor de prijs van woning en dat we maar moeten afwachten wat het meerwerk uiteindelijk zal zijn. Wij willen hier toch wat meer duidelijkheid in van tevoren. We willen geen standaard badkamer en we krijgen maar een klein bedrag terug, wanneer we niet voor de standaard uitvoering van de bouwer kiezen. Hebben jullie hierin nog tips? Verder zijn alle tips welkom mbt een nieuwbouwwoning. Waar moeten we op letten? Alvast hartstikke bedankt. Groetjes An
Wij wonen inmiddels 2 jaar in onze nieuwbouwwoning. Dus even wat van onze bevindingen. - ga altijd uit van een langere bouwtermijn, die van ons liep 4 maanden uit. - tijdens de bouw betaal je al je hypotheek dus reken op een jaar dubbele lasten. - bij de oplevering zorgen dat je een "buitenpartij" heb. Zo kwamen wij erachter dat er gewoon ergens een stopcontact miste, die bij helemaal niet hadden gemist omdat we helemaal overdonderd en blij waren. - laat een opleveringkeuring doen, die let op dingen waar je zelf niet aan denkt en geeft je veel tips. - meerwerk was bij ons rond de 20.000 euro. Badkamer, keuken, openslaande deuren, bedenk goed elk extra dingetje mag wat kosten zo was een simpel stopcontact geloof ik al 80 euro. - wij hebben alles laten behangen met vliesbehang, het beste voor je muren omdat het flink werkt. Maar nu na 2 jaar zitten er overal al wel scheuren. Na jaar of 5 moet je eraan denken dat je weer je hele huis opnieuw moet verven/behangen. Dit was even alles wat ik zo even kan bedenken succes met je keuze!
Toevallig hebben wij straks een afspraak bij de makelaar voor een nieuwbouw woning. Kan de vragen daar natuurlijk stellen maar er zullen vast dingen zijn waar ik niet bij stil sta. Dus ik lees graag mee...
De grote melkkoe alle extra's. Mijn schoonouders hebben een paar weken terug getekend. Een dimmertje ipv een lichtknopje, 110 euro bv. Ik weet zo 123 even geen andere voorbeelden, maar weet wel dat ze nu al voor extra's zo'n 20.000 meer kwijt zijn. Daar zit de keuken die ze uitgezocht hebben van nog eens 20000 niet eens bij. En dat voor een gewoon hoekhuis... Vorige week is schoonmoeder bij een collega in een soortgelijk huis wezen kijken. Ze vond het te klein! Echt, zij hadden veel beter voor een bestaand huis kunnen kiezen. Dan had ze alles ook daadwerkelijk kunnen zien voordat ze er een smak geld aan uitgaven.
Wij hebben ons nieuwbouwhuis wel standaard gelaten omdat we niet al de extra's wilden. Achteraf zijn er alleen een paar dingen die toch wel handig zijn om gelijk te laten maken: - een loze elektriciteitsleiding vanaf de meterkast in elke kamer, voor eventueel tv / uitbreiding wi fi etc. Vooral op zolder wil het wi fi signaal nog wel eens erg zwak zijn, dus kun je de loze leiding gebruiken om een versterker op te hangen - afzuiging keuken direct naar buiten toe, niet op je centrale ventilatie. - buitenkraantje
Wij hebben van die afzuiging op de centrale ventilatie ook ontzettend veel spijt. Buitenkraan hebben wij uiteindelijk later laten doen (bij de aanbouw). Laat je goed informeren over de mogelijkheden en eventuele kosten, wil je een aanbouw? doe dit dan direct vanuit de bouw. Neem bij oplevering iemand mee, bij ons was dat vereniging eigen huis. Je muren werken de komende jaren, wij vonden glasvlies behang niet mooi dus hebben het laten stucen en spuiten... met in ons achterhoofd dat we het nog een keertje moeten laten herstellen.
Wij hebben de echt structurele dingen wel laten meenemen in het meerwerk (bv verplaatsen radiator, verplaatsen lichtknopjes en aansluitingen in de keuken, doorvoer voor afzuigkap naar buiten). Keuken hebben we zelf laten plaatsen na oplevering, ook een wandje laten plaataen direct na oplvering (kostte een keer 30 euro, als meerwerk kon je dat maal 10 doen). Badkamer ook. We hebben op de badkamer bv wel de standaard wastafel laten plaatsen, want 'm níet laten plaatsen leverde niks op. Dus die hebben we na oplevering eruit gehaald en verkocht.
Wij hebben vier jaar geleden een nieuwbouwhuis gekocht, toen was de markt een stuk slechter, dus je kunt meer eisen en krijgen. We hebben een paar voorstellen gedaan van dingen die wij als meerwerk wilden en daar niet de hoofprijs voor gingen betalen. We hebben korting gekregen op het meeste en sommige dingen gratis. We hebben geen rente ofzo (zal nog even vragen aan mijn man hoe het zat) betaald tijdens het grootste deel van de bouw. Het enige wat we aan meerwerk uitbesteed hebben is het plaatsen van een dakkapel en zolderraam. Dat was veel goedkoper om het extern te laten doen, zelfs met de korting. Wij hebben verder veel stopcontacten laten plaatsen, extra radiator, buitenkraantje, de muren bij de trappen, overloop en zolder laten spuiten, waterleiding op een handigere plek, zorgen dat we op zolder ook de wasmachine en droger aansluitingen en afvoer hadden enz. Ga regelmatig langs tijdens de bouw. Zorg dat je de bouwvakkers leert kennen en de voorman. Ze vonden het geloof ik zelf ook wel leuk om ons de voortgang te laten zien. Gaat er iets mis, dan kunnen ze dat op tijd oplossen. Onze buren kwamen zelden kijken en die hadden bij de oplevering een reeks aan problemen met mankementen, bij ons was alles op een klein ding na keurig opgeleverd. Verder, op alles, maar dan ook alles wat je moet kopen voor je huis, keuken, badkamer, vloeren, behang, de tuin enz. afdingen. Echt, dat scheelt je zoveel geld.
Wij kregen voor de koop al een lijst met wat het meerwerk zou kosten. Let op wordt je huis traditioneel gebouwd of prefab. In dat laatste geval kunnen leidingen en stopcontacten niet meer verplaatst worden tijdens de bouw. Die van ons is traditioneel gebouwd. Wij konden tikdens de bouw aangeven of en waar we extra stopcontacten wouden. Toen ze gingen vrezen zijn we uitgenodigd e n hebben toen nog wijzigen kunnen doen. Bedenk heel goed waar je lichtpunten wil ib het plafond. Teken je kamer in op mm papier. Zo hebben wij nu een extra lichtpunt recht boven onze eettafel. Ideaal. Verder idd loze leidingen naar elke kamer en 2 naar de zolder. Alvast die extra groep voor een droger ook als je hem niet hebt. Wacht niet te lang met je keuken uitzoeken. Ook daarvoor vaak extra groepen nodig. Verder afgedopte verwarmingsbuizen achter de knieschotten op zolder. Buitenkranen. Waar wil je de tv? Zorg daar voor een tv aansluiting zofat je geen kabels door je halve kamer hebt. Dichte trappen is handig met kindjes. Naar zolder os vaak een open trap. Verder hebben wij het hele huis laten spaccen voor oplevering. Heeft ons zo veel tijd en geld bespaard. We wonen nu 5 jaar hier en op 1 deur die verkeerd om draait zijn wij volledig tevreden.
Wij wonen nu bijna een jaar in ons nieuwbouwhuis. Mijn tip over het meerwerk zou zijn: probeer het meeste zelf te regelen met bijvoorbeeld een loodgieter, dat is meestal goedkoper dan dat je het bouwbedrijf hun gang laat gaan! Wij hebben de badkamer bijvoorbeeld door hun laten doen, en achteraf gezien hadden we er heeeel veel op kunnen besparen als we het hadden laten doen door een extern bedrijf!
WIj zitten er nu midden in. Keuken ergens anders gekocht voor een mooie prijs met gratis keukenpakket (pannen,waterkoker,koffieapparaat enz) en gratis geplaats. Dus krijgen we 1000 euro terug anders 2000 euro korting als we het bij hun keukenzaak gingen doen. Maandag gaan we langs bij een bedrijf die badkamers op 3d laat maken. Tegels moeten we bij een ander bedrijf uitzoeken. Wij wilde eerst niet de badkamer maar zitten nu te twijfelen.(lekker als dat al klaar is.) Dus kijken we wat er maandag uit komt. Moet er wel bij zeggen dat wij elke tegel mogen uitkiezen uit de showroom en hebben berekend dat de tegels op 750 euro uitkomen. Zijn al wezen kijken en hebben het berekend.(man werkt in de bouw) Zit een vrij standaard badkamer met een wc en douche. We willen dus een mooi meubel en een luxe inloop douche. Ga uit van 5000 euro anders gaan we het zelf doen. 2000 voor de douche, 2000 voor het meubel en 750 voor de tegels. De vloeren en inloopkasten doen we zelf. Electra hebben we ook maandag een afspraak voor. We laten daar alleen lose leidingen door heel het huis plaatsen gaat ongeveel 1000 euro kosten 100 per lose leiding. Buitenkraan laten we wel doen.780 euro vorstvrij. tuin laten uitgraven zitten we te dubben over kosten 875 euro! deuren aan de bovenkant doen we ook 100 euro per deur, doen we ook totaal 600 euro. Andere deur in woonkamer 400 euro ander beslag 30 euro per deur. Uitbouw gaan we niet doen 16000 euro voor 1,2 meter pff we gaan een luxe veranda laten maken voor 8000 euro.(doen we na oplevering als we geld over hebben) kleine dakkapel kost 7000 euro,wij willen een grote is niet mogelijk dus laten we door een ander bedrijf maken.(krijgen wij kado) Aan de 25000 euro komen we makkelijk en wij moeten het allemaal zelf betalen. ALs je het bij je hypotheek kan trekken is het allemaal makkelijker. Ze gaan als het goed is in augustus beginnen en nu moeten we al alle keuzes doorgeven in mei de grote dingen en in juni de rest tussendoor kan niks meer worden aangepast. AL met al vind ik het best leuk allemaal
Wij hebben zes/zeven jaar geleden een nieuwbouw huis gekocht. Het enige wat we (niet) hebben laten doen is een verwarming op de zolder plaatsen en een muurtje op de tussenverdieping laten vervallen. Het laten vervallen van de keuken en badkamer ed leverde weinig op, maar het wel laten plaatsen zou enkel extra werk zijn, omdat het er dan na de bouw meteen weer uit zou gaan. En bij de keuken- en badkamerzaak waar we anders mee in zee moesten vanuit de bouw was alles tien keer zo duur als ergens anders en dan hadden we nog niet wat we eigenlijk wilden. We hebben dus alles zelf gedaan (voordeel van handige man en schoonvader). Veel mensen in de straat hebben dingen ook zelf laten doen door andere mensen, kleine bedrijfjes ed. Meestal via werkspot of viavia gevonden (ook bv. als ze al bij de buren bezig waren ). Meestal (altijd?) krijg je inderdaad een overzicht van wat alle extra dingen kosten, dus dan kunnen het vergelijken. Enige wat ik jammer vind is dat we bij het samentrekken van de slaapkamers (door dat muurtje wat we hebben laten vervallen), naar mijn idee de 'verkeerde' deur hebben laten bestaan. De andere deur was achteraf praktischer geweest om te behouden.
Ja wij hebben een USB mee gekregen met de prijzen van het meerwerk inderdaad. Maar als ik ergens dan offertes wil aanvragen om prijzen te vergelijken dan kan dat dus ook met de bouwtekening die op de USB staat neem ik aan? Hebben jullie dat ook zo gedaan?
Heb je hem alleen op een usb? Denk dat je hem wel mee kan nemen. Wij hebben het op tekening en usb en als ergens heen ga neem ik de tekeningen en liniaal mee.