Hi allemaal, Ik ben nu volgens eigen berekening 8.4 weken zwanger. Nu had ik volgende week een afspraak bij de VK staan maar door mijn ongeduld en enorme onzekerheid alvast afgelopen week een pretecho laten doen met 8.1. Direct uitwendig een kloppend hartje te zien, voor de zekerheid wilde ze inwendig checken want ze dacht er 2 te zien, en inderdaad 2 mooie kloppende hartjes! Opgemeten eentje van 8.3 en eentje 8.0 weken. Nu was mijn eerste reactie echt een grote shock, dit is mijn eerste zwangerschap. Daarnaast is er waarschijnlijk een gedeelde vruchtzak en gedeelde dooierzak (dus 1 placenta als ik het goed begreep). Ze vertelde mij dat dit een risicio zwangerschap is en ik zsm naar de gynaecoloog moet, daar kan ik gelukkig dinsdag al terecht. Maar nu voelt het zo dubbel, ene kant heel blij want 2 mooie hartjes!! Maar aan de andere kant ben ik echt zo geschrokken, hier had ik me totaal niet op voorbereid, herkent iemand deze dubbele gevoelens en heeft iemand tips hier mee om te gaan? De onzekerheid is alleen maar toegenomen na de echo, gezien we nu direct het medische traject in moeten. Ik heb gewoon behoefte aan positieve verhalen van zwangerschappen van tweelingen en dan met name met een gedeelde placenta en een vruchtzak !
Hoi Dhana, Wat schrikken zeg! Ik weet nog goed dat wij hoorde dat het er 2 waren wij waren toch wel in shock. Gelukkig is het bij ons 2 eiig (elk een eigen vruchtzak en placenta dus). Wij hebben een groepje hier op het forum zwanger van een tweeling/meerling. Misschien wil je mee praten. Verder is het boek van Feenstra aan te raden over tweelingen. Het grote tweelingenboek. Daar staat veel uitleg. Omdat het bij jou om een 1eiige gaat met gedeelde vruchtzak en dus ook placenta heb je inderdaad wat hoger risico op transfusie syndroom in de zwangerschap. Maar dit houden ze in het ziekenhuis goed in de gaten en kunnen ingrijpen zo nodig. Maar ik snap heel goed je onzekerheid en twijfel. Maar op dit moment kan niemand die wegnemen natuurlijk. Het is nu zoals het is en je moet vertrouwen hebben in je lichaam en de medische wereld. Ik ken iemand die dit ook heeft gehad en.de kindjes gezond heeft gedragen tot 35 weken. Kreeg toen wel een keizersnede omdat kindjes in 1 vruchtzak zaten. Dus ik ken zeker succesverhalen en denk ook dat die vaker voor komen dan de echte slechte verhalen. Probeer ook te genieten van dit nieuwe. Er groeien gewoon 2 kindjes in je met beide kloppend hartje op 8 weken. En wat bijzonder samen in 1 vruchtzak.... Wanneer kan je bij de gyn terecht? In ons groepje op dit forum heeft niemand geloof ik een gedeelde vruchtzak.... Maar er zijn er wel waar een gedeelde placenta vermoed werd.
Sluit je evt. aan op de tweelingmama fb groep. Staan heel veel ervaringen. Ik heb zelf twee tweelingen, beide twee eiig. Vooral bij de laatste was de schok wel groot en heb er zeker tot 20 weken aan moeten wennen. Gelukkig ben je in het zh in goede handen. En het gaat gelukkig vaker goed dan fout.
Dankjewel voor de tips, ik ga in het meerlingen topic kijken, Facebook doe ik liever nog niet omdat nog niet iedereen op de hoogte is. Ook het boek ga ik zeker nog naar op zoek. Dinsdag kan ik al naar de gyn dus gelukkig kan ik daar ook al snel met mijn zorgen terecht
Gefeliciteerd! Ik snap dat het schrikken is hoor, dat had ik ook. Ik hoop niet dat je verloskundige je ineens heeft laten schrikken en met dat je naar het ziekenhuis moet maar tweelingen worden standaard door het ziekenhuis begeleid ongeacht een of twee eiig. Bij ons heeft het ook ff geduurd voordat we het geland was, en wij hebben ook nog geen kinderen. Maar nu zie ik het als het mooiste geschenk ooit. Er zijn zoveel mama’s die dit hebben gedaan voor ons. Ik zou zeggen kom gezellig meeschrijven in het tweeling/meerling topic. We zijn allemaal op een ander termijn dus dat is ook fijn, dan weet je ook een beetje wat je te wachten staat als je bijv 25 of 30 weken bent
Mijn eerste zwangerschap waren er ook meteen 2! Wel twee eïg J/M. In mijn familie zijn al heel veel tweelingen zonder problemen geboren, óók 2 tweelingen met gedeelte placenta. Uiteindelijk een prima zwangerschap gehad, het einde kon ik weinig meer maar met 37 weken 2500 en 2600 gram op de wereld gezet.
Mijn schoonzusje is op dit moment (nog) zwanger van een 1 eiige tweeling. Ze is bijna 36 weken en binnen een week worden de kleintjes gehaald met een keizersnede (baby 1 ligt in stuit dus ze mocht niet meer natuurlijk bevallen) in eerste instantie dachten ze ook dat ze in 1 zak zaken maar uiteindelijk bleek het op de volgende echo toch dat er een dun schot/vlies tussen de twee zat! Dat was positief. Ze heeft op wat kwaaltjes na een super goede zwangerschap! De baby’s zijn ook even groot (wel klein maar voor een 1 eiige tweeling toch netjes) ze zullen ong 2 kilo zijn bij de geboorte. Als je nog meer wil weten vraag maar hoor ik kan nu zo even niks meer bedenken. Succes
Hoi @Dhana hier vandaag een echo gehad en ook 2 kloppende hartjes, geen tussenschot, 1 vruchtzak en hoogstwaarschijnlijk mono mono. Wel heel spannend en volgende week naar de gyn. Lagen dicht tegen elkaar aan dus ook erg bijzonder. Wel hadden ze beide een dooierzakje
Wat spannend! Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap. En wat fijn dat er 2 mooie kloppende hartjes waren. Ik ben zelf ook tweeling, maar twee-eiig, dus ik heb helaas geen advies over een gedeelde placenta en vruchtzak. Wel kan ik zeggen dat het geweldig is om tweeling te zijn. Kan me voorstellen dat je geschrokken bent door de opmerking van je verloskundige dat je door de gynaecoloog moet worden begeleid, maar dit is standaard bij tweelingzwangerschappen. Haar verwijzing naar risicozwangerschap heeft te maken met het feit dat je meer kans hebt op het tweeling transfusie syndroom. Als je Instagram hebt dan kun je ook even kijken bij ajgul_agayeva - zij is een paar weken geleden bevallen van een één-eiige tweeling met gedeelde vruchtzak en placenta. https://indebuurt.nl/leiden/leidenaar-van-de-week/ajgul-is-zwanger-van-een-tweeling-het-hele-traject-maak-ik-mij-zorgen~46998/ Hoe voel je je verder?
@MGB ik was al even niet meer hier geweest, ik praatte mee in het tweeling topic, helaas zijn rond 11 weken de hartjes gestopt en ben inmiddels gecurreteerd, dus dit topic is niet meer van toepassing helaas, hopelijk ben ik snel weer terug
Jeetje wat erg! Dan moet mijn reactie erg confronterend voor je zijn geweest, sorry! Allereerst heel veel sterkte gewenst en ik hoop ook dat je snel weer terug bent met goed nieuws.