Stamcellen uit navelstrengbloed

Discussie in 'De bevalling' gestart door Fennec, 25 jun 2018.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    Ging het goed en gemakkelijk?

2. Relax

Relax Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.865
    2.057
    113
    Vrouw
    Ik werd ondertussen gehecht dus ik heb weinig van het onttrekken van stamcellen aan de navelstreng meegekregen. En er werden ook n aantal buisjes bloed uit mn arm gehaald. Ik had mn zoontje in mn armen dus ik vond alles best.

Het was bedoeld voor kinderen met leukemie maar ik heb dus niets betaald en het is ook niet voor mijn zoontje opgeslagen dus daar kan ik je weinig over vertellen.

Fennec vindt dit leuk.
  3. SkyA

SkyA Fanatiek lid

10 dec 2017
    1.566
    1.079
    113
    Vrouw
    Ik ga de stamcellen wel uit de navelstreng laten halen, maar deze worden gewoon in een databank bewaard en kunnen wereldwijd gebruikt worden. Ik heb hier geen rechten op, dus is niet voor ons als we die ooit zouden nodig hebben... (ik woon in belgië). Maar anders wordt de navelstreng/placenta toch gewoon in de vuilbak gegooid...

Fennec vindt dit leuk.
  4. Emilie69

Emilie69 Niet meer actief

Om die reden alleen moet je het niet doen. Dit stond in de folder die wij meekregen (wel in België):
    Waarom wordt navelstrengbloed best niet opgeslagen voor mijn eigen baby?
    Als uw baby ziek zou worden, is de kans groot dat de kiem van de ziekte al aanwezig was in het navelstrengbloed.
    Uw kind kan dan niet geholpen worden met zijn eigen navelstrengbloedcellen, maar wel met die van een andere donor.
    Navelstrengbloed kan wel gratis op familienaam ingevroren worden voor de behandeling van een zieke broer of zus. Dit gebeurt in onze familiale navelstrengbloedbank.

Ik heb bij beide kinderen wel navelstrengbloed gedoneerd aan de navelstreng bloedbank in Leuven. Daarmee worden wereldwijd zieke kinderen die stamcellen nodig hebben, geholpen en is er kans op een match aangezien broer en zus er in zitten. Dat gebeurde na de bevalling als de navelstreng was doorgeknipt en voor de nageboorte. Heb ik beide keren niks van gemerkt. Ik heb ook een vragenlijst ingevuld (ivm erfelijke ziekte, medicatiegebruik,...) en na 1 jaar kreeg de baby een extra medische check-up (geen bloedprikken!).

Fennec vindt dit leuk.
  5. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    Hey, zo had ik het nog niet bekeken. Dit stond niet op de website waar ik had gezocht. Bedankt voor de informatie!

6. Emilie69

Dit heeft te maken met het feit dat er ook "commerciële" navelstrengbloedbanken zijn. Daar betaal je (veel) voor de opslag van het navelstrengbloed enkel voor 'eigen' gebruik. Deze bedragen kunnen flink oplopen. Belgische ziekenhuizen (en ook veel Nederlandse) zijn aangesloten op een wereldwijde navelstreng bloedbank waaraan je enkel kan doneren. Je hebt dus geen alleenrecht op die stamcellen, maar je betaalt ook niks. Je kan anoniem doneren, maar je kan ook op familienaam doneren zodat men als het nodig is gerichter kan zoeken. Die commerciële bloedbanken gaan uiteraard niet focussen op het feit dat eigen stamcellen vaak niet bruikbaar zijn bij bijv. leukemie. Probeer je goed te laten informeren voor je beslist of en hoe je navelstrengbloed wil laten bewaren. Ik zou zelf nooit kiezen voor commerciële opslag, maar ook daar ben je vrij in.

Fennec vindt dit leuk.
  7. Emilie69

Trouwens opslag van navelstrengbloed door privéfirma's is in België niet toegestaan, tenzij de firma in kwestie verbonden is aan een officiële navelstrengbloedbank (vaak in een universitair ziekenhuis).

Deel Deze Pagina