stamcellen

Discussion in 'Zwangerschap' started by tascha, Nov 22, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tascha

tascha Fanatiek lid

Apr 8, 2006
    4,180
    0
    0
    kinderwerkster
    rotterdam
    Hoi Dames,

Heb even een vraagje en ik weet eigenlijk niet of een van jullie dit weet.
    je kan als persoon zijnde, stamcellen afstaan door middel van een bloeddonatie. Dit gebeurt op een bijzondere manier, maar dat is nu even niet belangrijk. Ik heb dit niet gedaan omdat er nog wel wat risico's aanzaten voor mij. Nu weet ik dat ze ook stamcellen kunnen halen iut de navelstreng. Ik iwl hier ook niet aan. Maar nu voeg ik mij af, of ze ook stamcellen kunnen halen uit de navelstreng nadat de baby geboren is. HIer hebben zowel ik als de baby dan geen last van. weet iemand of dit kan en hoe dit in zijn werk gaat. Ik ga het ook even aan mijn eigen vk vragen, maar ik dacht dat jullie het misschien wel wisten.

gr tascha

2. tascha

tascha Fanatiek lid

Apr 8, 2006
    4,180
    0
    0
    kinderwerkster
    rotterdam
    weet niemand iets

3. liefzonnetje

liefzonnetje Fanatiek lid

Aug 17, 2006
    2,074
    0
    0
    Ha Tascha,

Toevallig stond hier een paar weken geleden een uitgebreid stuk van in de krant (NRC). Helemaal alles reproduceren lukt me echt niet meer.... maar het kwam er op neer dat het geen zin had om deze kostbare (veel commerciele bedrijven bieden aan om de stamcellen uit de navelstreng van je kindje te bewaren voor 20 jaar en veel geld...) zaak te doen.
    In het artikel stond dat ook deze bedrijven niet eens kunnen garanderen dat je daadwerkelijk die stamcellen van je eigen kindje terug krijgt. (vind ik persoonlijk wel vreemd)
    Daarnaast, stel in het ergste geval dat je kindje bijvoorbeeld leukemie krijgt, als je dan de lichaamseigen stamcellen weer gebruikt, zit daar dit ziektebeeld als het ware al voorgeprogrammeerd in... dus daar los je het probleem niet mee op.
    Ook stond er dat je dus materiaal (buisje om bloed op te vangen enzo) thuis gestuurd krijgt en de vk die handeling moet verrichten. Op zich schijnt het eenvoudig te zijn, maar blijven vaak de cellen ook niet heel.

De volledige evidenced based onderzoeken heb ik niet gelezen/of me in verdiept. Dus kan je niet veel meer info geven. Googlen helpt misschien nog, alleen moet je dan goed kijken op welke sites je komt en dus niet weer op de commerciele sites maar de echte "onderzoeks" gegevens.
    Of aan je vk vragen..... die zou het volgens mij ook moeten weten.

4. erlida

erlida Fanatiek lid

Oct 2, 2006
    1,999
    0
    0
    ja dat kan wel......maar 3 jaar geleden koste dat 2000,- euro,weet niet hoe duur dat nu is.....

5. liefzonnetje

liefzonnetje Fanatiek lid

Aug 17, 2006
    2,074
    0
    0
    die prijzen staan mij ook bij, misschien iets minder, ik weet het niet precies meer... veel geld in ieder geval voor......................................?

6. tascha

tascha Fanatiek lid

Apr 8, 2006
    4,180
    0
    0
    kinderwerkster
    rotterdam
    hoi,
    bedankt voor jullie reactie.
    het is inderdaad wel raar dat je dan niet eens de eigen stamcellen terug krijgt,
    ik zla het nog wel even met de vk bespreken.

gr tascha

7. Lientje

Lientje Fanatiek lid

Nov 24, 2005
    4,063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ik heb dit nagevraagd omdat ik graag stamcellen wou doneren uit de navelstreng, voor zieke kindjes. Maar dit blijkt dus maar op een of twee plaatsen in Nederland mogelijk, en alleen als je daar bevalt. Bovendien is de kans dat de cellen ooit gebruikt worden heel erg klein, dus ik heb ervan afgezien.

Betreffende het bewaren van stamcellen voor eigen gebruik (lees: voor als je eigen kindje ziek is) : dit schijnt alleen maar een verkooppraatje te zijn van commerciële instellingen die stamcellen bewaren voor mensen. Vaak kan men hier ook niks mee.

8. Sandra1982

Sandra1982 Fanatiek lid

Aug 26, 2006
    1,442
    0
    0
    Mama
    Puth
    Ik had laatst gelezen dat de stamcellen naar een centrale bloedbank gaan, maar dat je er ook voor kan kiezen om ze voor je eigen kind te bewaren. Wat het 1 en ander kost weet ik niet.
    Verder stond er dat de verloskundige bekwaam moet zijn om deze handeling te doen.
    Voor het kindje is het niet zo goed, omdat de navelstreng meteen na de geboorte wordt afgeklemd, om het bloed af te nemen. Hierdoor wordt de zuurstoftoevoer meteen afgesloten.

Eerst zaten wij nog te twijfelen of we het zouden doen, maar toen ik las dat het voor het kindje niet zo goed is had ik de beslissing om het niet te doen snel genomen.

Share This Page