voedingschema 4 maanden

Discussie in 'Voeding' gestart door mama annemijn, 4 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama annemijn

mama annemijn Actief lid

15 feb 2011
    150
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo mama´s,

mijn zoontje krijgt sinds een paar dagen nu ´s ochtends een half potje fruit. nu ben ik alleen weer een beetje aan het tobben over zun voedingschema.. zouden jullie je schema even willen laten zien?

bedankt!
    groetjes

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wij hadden nog geen bijvoeding met 4 maanden maar hadden dit:

8:00 fles 180/6

12:00 fles 180/6

16:00 fles 180/6

19:30 fles 180/6

We zijn begonnen met groenten en dat deden we om 12:00 en daarna de fles.

In dit schema zit voldoende ruimte om nog fruit of groenten te geven.

3. Saja87

Saja87 Niet meer actief

dan vraag ik het hier ook maar gaf jij na je groente direct een fles? Of zat er bijv een uurtje tussen?

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

1/2 fles (ook half gemaakt) daarna groenten en daarna weer een halve fles. Er wordt veel gesproken over de beperkte opname van ijzer e.d. door de melk maar dat is aan de start van bijvoeding zo minimaal (de inname van groenten) dat dat echt niet uitmaakt (later trouwens ook niet als je melk bij de boterham neemt.. het is verwaarloosbaar)

5. mama annemijn

mama annemijn Actief lid

15 feb 2011
    150
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi meiden,

bedankt voor jullie reacties. ik heb ondertussen een schema bedacht en hoop dat me zoontje hiermee akkoord blijft gaan:D

07.00 fles melk 180/6
    10.00 half potje fruit
    12.00 fles 180/6
    16.00 fles 180/6
    18.45 badje
    19.15 papfles 180/6 en 3 schepjes rijstebloem
    19.45 slapen

als we groente gaan geven ga ik dat tussen 17.00 en 18.00 doen. maar laat hem eerst nog even aan fruithapje wennen en hierna nog een andere smaak fruit proberen met citrusvruchten want hij heeft nu alleen nog maar banaan op en als dat dus ook goed valt dan gaan we groente erbij geven.

6. fafa

fafa Niet meer actief

Citrusfruit met 4 maanden vind ik vrij vroeg. Kinderdiëtist Stefan Kleintjes adviseert het pas vanaf 9 maanden.
    Het is behoorlijk zuur en heftig op de darmpjes.

Ik zou je aaanraden om eerst appel, peer, meloen, mango of pruim te proberen.

7. hihi

hihi Actief lid

23 okt 2008
    348
    1
    0
    Juf
    Friesland
    Ons zoontje is 5 maanden en krijgt nog steeds 5flessen (3 x 180/6 en 2 keer 150/5). Ik kom vandaag wel een beetje in de knoop met die 5 flessen.... Misschien kan hij ook wel naar 4??? Hij krijgt ook 1/2 potje fruit en 1/2 potje groente. Een maand geleden woog hij 8 kilo.
    Dan mag hij toch volgens zijn gewicht wel naar 4 flessen?
    Wat raden jullie mij aan? Dan 2 van 180/6 en 2 van 210/7?

8. mama annemijn

mama annemijn Actief lid

15 feb 2011
    150
    0
    0
    NULL
    NULL
    #8 mama annemijn, 8 nov 2011
    Laatst bewerkt: 8 nov 2011
    wij zijn begonnen met banaan dat is lekker zoet en hij vondt het heel lekker! vandaag heeft hij peer gekregen en vondt hij ook lekker. hij krijgt vanavond voor het eerst groente en vanaf overmorgen krijgt hij gemengd fruit met sinaasappel erin dus ben benieuwd!
    kan je kleine niet 4 flessen van 180/6 op dan? dan kom je wel beter uit met fruit en groente er tussen te geven.

groetjes

9. hihi

hihi Actief lid

23 okt 2008
    348
    1
    0
    Juf
    Friesland
    Ja, hij kan gemakkelijk 4 flessen van 180/6 op, dus ik dacht, misschien 2x 180/6 en 2x 210/7. Maar mag een baby van 5 maanden wel zo weinig flessen hebben? Of moeten ze tot 6 maanden 5 flessen hebben en dan maar wat minder bijvoeding?

10. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ze mogen al eerder minder flessen hoor. Onze dochter zat met een maand of 4/5 al op vier keer 180+6 en kreeg toen ze tegen de 5 maanden was een paar hapjes fruit per dag (die was daar gewoon klaar voor. als ze met eten op schoot zat trok ze gewoon je hand met vork naar haar mond alsof ze wou zeggen 'kom hier, lus ik ook wel'). Ze is nu 6,5 maand en sinds vorige week zit ze op 3 flessen van 180+6, 's ochtends fruit, 's middags bakje yoghurt en 's avonds groente.

11. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Bijvoeding is tot 6 maanden niet nodig en mag geen flessen vervangen. Meer dan proeven is het dus niet.

Sinaasappel zou ik nog niet voor kiezen trouwens.. eerst mild fruit.

12. mama annemijn

mama annemijn Actief lid

15 feb 2011
    150
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik ga hem om 23.00 altijd een fles maar dan wordt hij altijd tussen 4 en 5 wakker een half uur omdat hij dan in dat ritme blijft zitten en nu niet meer met 4 flessen omdat ik hem dan niet wakker maak. 's ochtends drinkt hij zun fles nu ook heel goed en helemaal leeg en was met 5 flessen ook niet. dus hij is er gewoon aan toe en sinaasappel vondt hij trouwens heel lekker hoor:) het was een combinatie dan wel met sinaasappel,peer,druif en nog wat hahaha maar hij vindt alles gewoon heel lekker qua fruit en eet elke dag een half potje op en als ik hem een heel potje geef miss ook nog wel maar wil eerst ff opbouwen en niet te veel. groente vindt hij nog niet zo lekker. je kan echt zien dat hij dat verschil wel proeft maar ik blijf het gewoon elke dag proberen dan pakt hij het op een keer wel hoor. hij moet over paar maanden toch ook met de pot meeeten hey.

13. adi

adi Niet meer actief

eeuuuhhh er wordt niet geadviseerd om met citrusvruchten te wachten omdat het niet lekker zou zijn.
    Maar ik begrijp dat je het in een potje geeft? Dan is dat hoeveelheid meestal te verwaarlozen, fruitpotjes bestaan voornamelijk uit appel. Welke smaak ook op de verpakking staat.

En voor de rest idd blijven aanbieden. Op deze leeftijd heeft het niks te maken met wel of niet lusten, maar gewoon wennen. Zoet is vertrouwd, want melk is ook zoet. Alle andere smaken zijn nieuw, dus niet meteen geaccepteerd.

14. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Als je graag wil dat hij goed groenten gaat eten zou ik het vers maken. Wij doen alles elke dag vers (vindt ik minder werk dat invriezen en weer ontdooien) en pompoen, stoofpeer, bloemkool, broccoli etc smaken vers echt veel beter.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Op deze leeftijd dronken ze gewoon op verzoek, wij zijn gaan introduceren met 6 maanden. Ze waren toen veel meer wakker op een dag, dus er was ook veel meer ruimte voor andere dingen proeven.
    Overigens, wij zijn begonnen met groente, omdat dat toch wat milder is, minder kans op reacties schijnt te geven en omdat ze dan niet eerst 'verwend' worden met de zoete smaak van fruit en daarna erg vies gaan kijken als ze ook groente moeten gaan eten.

Tot 6 maanden mag vast voedsel niet de plaats innemen van melkvoedingen, dus de flessen kun je niet minderen!

16. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.187
    1.749
    113
    Wij hebben dit schema vanaf ong 4 maand en 1 week;

8:00 fles 180/6

12:00 fles 180/6

16:00 Fruit hapje of groente hapje (en dan lepelt meneer een behoorlijke hoeveelheid weg...)

17:00 fles 180/6

21:00 fles 180/6 + pap

Deel Deze Pagina