stand baarmoeder

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door frummeltje31, 22 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frummeltje31

frummeltje31 Fanatiek lid

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    Hallo,

Even een vraagje, twee weken geleden ben ik voor het laatst bij de verloskundige geweest en alles was prima in orde met de kleine in mijn buik.

Ik vroeg me alleen af hoe ik mijn baarmoeder kan voelen (het randje) ik was nieuwsgierig tot hoever hij rijkt. Heb wel het idee dat ik iets voel, maar weet niet zeker of dat hem is. Hij zit dan namelijk nog ruim onder mijn navel.

De placenta ligt voor in mijn buik (niet voor de uitgang) en ik heb een wat dikkere buikwand.

Stom he, soms heb je echt van die onzekere dagen ertussen zitten. Volgende week heb ik de 20weken echo en hoewel ik ernaar uit kijk ben ik uiteraard ook zenuwachtig.

De kleine voel ik heel af en toe (denk ik) maar soms ook een paar dagen niet (dit is normaal volgens de vk)

Heb wel het idee dat ik groei, maar niet zo hard, haha. Aan de ene kant wel lekker natuurlijk.

Je merkt het waarschijnlijk, ben gewoon onzeker. Van binnen rustig, maar gewoon onzeker. Die stomme hormonen ook...

Maar misschien kan je me vertellen hoe ik dus mijn baarmoederrand kan voelen...

Groetjes, Denise

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoihoi,

Ga lekker ontspannen liggen en leg je hand op je buik. begin hoog dus bijv boven je navel en duw een beetje, op het moment dat je de baarmoeder tegen komt voelt het wat harder en kan je de rand voelen maar het is enblijft lastig.
    De baarmoederstand kan varieren van twee vingers onder de navel tot op navel hoogte.
    vraag bij de volgende controle of de verloskundige je helpt met het voelen van de rand!

Imke

3. frummeltje31

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    #3 frummeltje31, 23 dec 2009
    Laatst bewerkt: 23 dec 2009
    Hey Imke,

Dank voor je uitleg. Ik heb het geprobeerd en ik voel inderdaad ongeveer iets onder mijn navel wat hards. Maar niet echt een rand. Zit ik dan toch goed?

Want ik voel veel meer naar onderen ook wel een rand, maar die voelt niet zo hard. dat is zeg maar 4 vingers onder mijn navel. (is dit misschien de onderkant van de baarmoeder?) En dat hard is inderdaad zo'n twee vingers onder mijn navel...

Stom he dat je ineens onzeker kan worden of je baarmoeder wel groeit.

Groetjes, Denise

4. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Denise,

Dat harde dat je 2 vingers onder je navel voelde is inderdaad de bovenkant. Het is vaak ook niet echt een randje dat je voelt hoor, maar dat is het makkelijkste uitleggen. De onderkant van je baarmoeder kun je niet voelen, want die zit achter je schaambotje.Wat je 4 vingers onder je navel voelt zou een darm kunnen zijn of toevallig een kindsdeel, bv een knietje. Vraag inderdaad vlg keer aan de vk of ze je even helpt zodat je het thuis ook kunt proberen.

Groetjes Brigitte

5. frummeltje31

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    Super dank! Voel me weer helemaal rustig! Grrr hormonen!!!!:D

Deel Deze Pagina