Hallo! Inmiddels 24 week zwanger en vandaag weer voor controle geweest bij nieuwe huisarts. Daar kreeg ik te horen dat er tijdens onze 16 week echo gezien is dat de placenta laag ligt. Nu ik er zo wat over na denk en erover loop te zoeken op internet wordt ik toch wat ongerust. Want wat houdt dat nu precies in? Met 32 week wordt er weer een echo gemaakt om te kijken of de placenta naar boven geschoven is nog. Zo niet dan moet er dus een keizersnede aan te pas komen. Maar kan ik hier zelf iets aan doen? Heeft het kindje hier last van? Waar moet ik zelf om denken? Volgende week vliegen we 'even' een weekje over naar Nederland (sinds 2006 wonen we in Canada)... kan dat dan kwaad? Alvast erg bedankt voor jullie reactie! Heleen
hoi Heleen, je kunt zelf niets doen om ervoor te zorgen dat de placenta omhoog gaat. Meestal gebeurt het gelukkig vanzelf. het kan verder geen kwaad voor de baby, die heeft er geen last van. Je hoeft zelf nergens om te denken, je mag alles doen. Vliegen kan geen kwaad, maar voor alle zwangeren geldt in het vliegtuig: veel drinken en regelmatig even opstaan en lopen. Mirjam