Makkelijke recepten voor kerstdiner

Discussie in 'De lounge' gestart door Brabootje, 3 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Brabootje

Brabootje Actief lid

11 feb 2013
    395
    1
    18
    NULL
    Hoi,

Met kerst krijgen we familie te eten en ik wil eens een keer niet gaan gourmetten. Wie heeft er wat leuke recepten (voor, hoofd én nagerecht), die niet zo moeilijk zijn om te maken? Dan kan ik de komende weken alvast gaan oefenen en uitproberen. ;)
    De volwassenen houden vooral van vlees en vis en de kinderen van pasta.

Bedankt alvast!

2. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
  3. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Pasta is natuurlijk zo gemaakt.

Voorgerechtjes; Fricandeau op een bord leggen en daarover heen tonijn-mayo ( even blikje tonijn pureren met mayo en citroensap ) wat kappertjes erover en rucola ofzo voor de leuk super simpel en lekker.
    Uhm wat nog een soepje kan al een dag van te voren maken.

Nu even geen tijd uitgebreider te antwoorden.. misschien vanavond..

4. MotherMary

MotherMary Fanatiek lid

10 sep 2014
    1.748
    2
    0
    theaterdocent, regisseur en leerkracht basisonderw
    Overijssel
    Mijn alltime favourite voorgerecht, zalmtartaar met rucolapesto (voor 4 personen):

50g rucola
    1 el geroosterde pijnboompitten
    1 teentje knoflook
    200 ml olijfolie
    1 el oude geraspte kaas
    300 g verse rauwe zalm, heel fijngesneden
    150 g gerookte zalm, heel fijngesneden
    sap van halve citroen
    1 el crème fraiche
    half bosje bieslook, fijngesneden
    peper en zout.

rucola, pijnboompitten, knoflook, olijfolie en kaas blenderen tot een egale pasta, zout en peper naar smaak toevoegen

Zalm, citroensap, crème fraiche en bieslook mengen, stevig op smaak brengen met peper en zout.

Als je zo'n steekring hebt, kun je echt mooi gevormde tartaar op elk bord maken. Pesto erbij, SMULLEN!

oh, en obviously: dit gerecht is heerlijk, maar niet geschikt voor zwangere vrouwen... 😆 in dat geval: ik hoop voor jou dat je dit niet gaat maken met kerst, omdat je het tegen die tijd zelf niet meer mag hebben!

5. Truusdemier

Truusdemier Niet meer actief

Beenham is supermakkelijk. Ik kruid hem, even aanbraden en dan 40 minuten sudderen waarbij ik hem om de 10 minuten draai. Verder denk ik aan stoofperen, aardappelgratin, boontjes en asperges met spek,

Ideeën vooraf: verschillende Italiaanse vleeswaren en broodstengels, toastjes met paté en cranberrycompote, bouillon, stokbroodje, carpaccio

Na: 1 groot grand dessert waarvan iedereen kan pakken: ijs, slagroom, chocoladesaus, vers fruit, brownies, spekkoek, vruchtencake, chocomousse, crème brulee etc.

6. jt82

jt82 Fanatiek lid

17 aug 2009
    1.628
    98
    48
    Dit eten wij, allemaal super simpel te maken en errug lekker:p

*Spinazie in bladerdeeg met feta
    *Kip souvlaki
    *Gekruide worstjes
    *Gegrilde paprika gevuld met feta
    *Griekse salade
    *Gebakken courgette met kaas
    *Tzaziki
    *Turks brood
    Nagerecht;
    *toetje van lange vingers, rum, abrikoos en slagroom
    *ijsstammetje

7. Brabootje

Brabootje Actief lid

11 feb 2013
    395
    1
    18
    NULL
    Goede ideeën al (krijg er honger van!!), bedankt!
    Zalmtartaar ga ik dit weekend al even uitproberen, klinkt erg lekker én makkelijk, MotherMary. Ik ben zeker niet zwanger met de kerstdagen, dus ga er lekker van genieten. ;)
    Beenham had ik nog niet aan gedacht, ook een goed idee. Is misschien te combineren met vis uit de oven, kunnen ze kiezen.
    Grand dessert lijkt me super, maar wel veel werk. Of ik moet veel kant en klaar kopen en bijvoorbeeld alleen de cake(jes) en brownies zelf bakken. Bedankt Truusdemier!

8. Miek89

Miek89 Fanatiek lid

15 apr 2013
    1.251
    177
    63
    Als voorgerecht zou je dit kunnen doen:

300 g kruimige aardappelen, geschild en in kleine blokjes
    zout
    versgemalen peper
    2 eetl. bloem
    bekertje crème fraîche (Melkan)
    2 eetlepels mayo
    2 eieren, losgeklopt
    1 eetl. vloeibaar bakproduct
    4 takjes dille

Bereiden:
    Kook de aardappelen gaar in water met zout en stamp ze tot een fijne puree. Roer de bloem en 2 eetlepels crème fraîche erdoor en breng op smaak met zout en peper. Klop de eieren erdoor tot het een dik beslag is. Meng de rest van de crème fraîche met de mayonaise en voeg er gemalen peper en een beetje knoflookpoeder bij. Verwarm steeds een beetje bakproduct in een kleine koekenpan en bak 4 dikke pannenkoekjes van het beslag. Leg ze op de bordjes en schep op elk pannenkoekje een lepel crème fraîche/mayo en een paar plakjes zalm. Bestrooi met mooie takjes dille en versgemalen peper.

Voordeel is dat je de pannenkoekjes een dag van te voren kan maken en vlak van te voren even in de oven op kan warmen. scheelt weer tijd :)

Hoofdgerecht, biefstuk of varkenshaas met een lekker sausje.
    en daar wat pommes duchesse bij en wat groente garnituur

Als nagerecht kan je ook iets heel makkelijks kant en klaar doen eventueel

Deel Deze Pagina