Standaard tussen 4 en 5 wakker. Tips?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Liv1985, 20 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liv1985

Liv1985 Actief lid

9 jul 2013
    314
    30
    28
    Den Bosch
    Hi mama’s

Onze baby is nu ruim 9 maanden oud. Hij heeft altijd slecht geslapen, op allerlei verschillende manieren. Nu slaapt hij eindelijk sinds 3 weken door.. Dat wil zeggen van 19 tot 4 a 5 uur in de ochtend.

Nu dat het licht is, is het nog enigszins te doen maar van binnen word ik er echt moedeloos van! Na 8 mnd gebroken nachten kan ik het er niet bij hebben dat ik vanaf nu gewoon de dag kan starten vanaf 4 a 5 uur.
    Voor de duidelijkheid; hij wordt dan niet meer stil, als ik wegloop wordt hij overstuur en is niet meer stil te krijgen.
    Iemand hier ervaring mee?

2. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    Heb je hem al eens geprobeerd de borst/een flesje te geven? Misschien heeft hij gewoon honger. Zelfs kindjes die geen nachtvoedingen meer krijgen, kunnen er ineens toch weer om gaan vragen. En nachtvoedingen met negen maanden zijn sowieso nog heel normaal, onze dochter heeft ze gehad totdat ze anderhalf jaar oud was. Ik zou het gewoon eens proberen!

Heftig hoor, een niet-slapend kind. Ik weet er helaas alles van. Nu onze dochter tweeënhalf is gaat het eindelijk ietsje beter, maar die intense vermoeidheid van de afgelopen jaren zal ik nog wel even met me meedragen. Sterkte!

Liv1985 vindt dit leuk.
  3. Ella1988

Ella1988 Fanatiek lid

7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    L. heeft tot bijna twee jaar nog een fles gekregen rond die tijd. Zo opeens was het over. Is het honger?

4. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik zou idd ook proberen een voeding te geven alsof het nacht is.

5. DR87

DR87 Fanatiek lid

2 mei 2016
    1.134
    434
    83
    En soms kan het ook helpen om de avond bedtijd/laatste voeding iets te verlaten zodat hij iets langer slaapt in de ochtend (laatst in een slaapboek gelezen ;)). Je kan dat steeds met een kwartiertje rekken totdat je bijv om 20.00 uitkomt.

6. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier kregen ze op die leeftijd ook nog een fles en sliepen dan nog 2-3 uurtjes verder.

7. Liv1985

Liv1985 Actief lid

9 jul 2013
    314
    30
    28
    Den Bosch
    Bedankt voor jullie reacties!
    Zeker in het begin dachten we niet aan honger omdat hij dan goed vrolijk kon zijn tot 7 uur.

Alleen de laatste tijd moet ik zeggen is het moeilijker hem te vermaken tot 7 uur en krijgt hij vaker eerder zijn flesje. Omdat dan m'n oudste intussen ook weer wakker is, start ik de dag en gaat hij rond 8 uur weer naar bed.

Omdat ik deze tips niet eerder heb gehoord van slaapcoaches (tips online ed) heb ik hier verder niet bij nagedacht. En ik zal weer even heel mijn schema moeten omgooien voor m'n gevoel dus dat wordt even uitproberen en zien hoe het gaat.

Misschien dat ik de avondfles wat minder kan doen, warm hapje en fles zit ook dicht op elkaar en dan inderdaad om 5 uur proberen de fles te geven.

Bedankt dames, voor de tips van ervaren moeders!

nizzie86 vindt dit leuk.
  8. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik zou nog niets omgooien. Eerst kijken of het flesje wel werkt. Als het idd honger is, kun je kijken of je overdag wat kunt aanpassen.
    Een paar dagen een extra flesje is niet erg.

9. wolkje1994

wolkje1994 Fanatiek lid

12 aug 2013
    4.143
    5.993
    113
    Onze dochter sliep vanaf 4 maanden ook rampzalig. Tien keer op een nacht eruit was normaal voor mij. Rond 12 maanden ging zij beter slapen, maar begon haar dag tussen 03-05 uur. Uiteindelijk de early birds gids en de routine gids voor baby’s gekocht van slaaptips voor baby’s gekocht. Met wat aanpassing overdag met slapen en juist vroeger op bed leggen de avond... ze slaapt nu klokje rond sinds 14 maanden

Liv1985 vindt dit leuk.
  10. Lovely123

Lovely123 Fanatiek lid

28 nov 2013
    1.249
    228
    63
    Leiden
    Mijn jongste van 7 maanden wordt ook iedere ochtend rond 5 uur wakker.
    En is niet meer in slaap te krijgen (ook geen voeding, ik geef bv. Bij ons in bed liggen niet. En zet het keihard op een krijsen omdat ze eruit wilt!) Ik denk zelf dat het komt door het mini straaltje licht wat naar binnen schijnt of het geluid van vogels, want later naar bed gaan werkt ook niet.
    Echt super vervelend!

11. Liv1985

Liv1985 Actief lid

9 jul 2013
    314
    30
    28
    Den Bosch
    ik geloof ook wel dat sommige kindjes gewoon vroeger wakker zijn. Ik heb begrepen dat ze rond deze tijd het lichtst slapen en dus snel wakker worden. Zomertijd helpt er niet aan mee, wij hebben gelukkig rolluiken!

12. Liv1985

Liv1985 Actief lid

9 jul 2013
    314
    30
    28
    Den Bosch
    ja dat vroeger op bed leggen heb ik ook eens begrepen! Dat doen we in principe wel maar alleen als hij moe oogt, anders wil hij namelijk nog niet naar bed. Blijft aftasten tussen de tips en wat je kindje zelf aangeeft..die early birds gids zal ik es opzoeken! Dankjewel!

13. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Toen mijn zoontje die leeftijd had was het ook zo'n vroege vogel. Wat ik ook gaf of probeerde.
    Ik heb me er uiteindelijk bij neergelegd en ben 's avonds gewoon vroeger gaan slapen en er dan maar vroeger uit als hij weer om 5 uur kwam.
    Uiteindelijk is het hier een fase geweest en na een paar maanden sliep hij wel door.

14. Chechi

Chechi Niet meer actief

#14 Chechi, 21 jun 2021
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 jun 2021
    Tussen 4-5 uur wakker worden wordt veroorzaakt door omstandigheden: honger, dorst, licht straal (echt een zonlicht straal kan al boosdoener zijn) of te warm/koud.

OF

door te weinig slaap overdag / verkeerde spreiding overdag. Vroeger op bed leggen kan dan een oplossing zijn als ze te lang wakker zijn aan het einde van de dag, maar als het probleem elders op de dag zit dan is dat geen oplossing.

Met name slaap overdag is op deze leeftijd een grote boosdoener. Ouders willen vaak veel te snel, overprikkelen hun baby enorm en laten ze langer wakker dan ze eigenlijk aan kunnen. Zou je kunnen omschrijven hoe een reguliere dag eruit ziet? Hoe lang zijn z’n dutjes?

Te weinig slaap overdag of verkeerde spreiding zorgt ervoor dat je baby te veel cortisol opbouwt. Zodra ze dan gaan slapen ligt de basis cortisol al hoog. Om 4-5 uur begint cortisol opbouw om de dag langzaam te beginnen. Melatonine (wat ze in sliep hield) neemt dan af. Als je baby al cortisol in z’n lijfje heeft en er komt cortisol bij dan worden ze wakker. Gevolg: niet meer in slaap te krijgen want om te slapen heb je zo min mogelijk cortisol nodig en zoveel mogelijk melatonine.

Overigens is er met 9 maanden ook een slaapregressie wat maakt dat slapen tijdelijk slechter gaat.. maar aangezien je kleintje altijd al een slechte slaper is vermoed ik dat het toch meer zit in z’n ritme.

hummeltje5 vindt dit leuk.
  15. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier kregen ze de fles rond 5.00 en wanneer ze daarna wakker werden kregen ze een boterham met wat thee. Hoef je niks voor om te gooien. :thumup:

Deel Deze Pagina