Ik herken dit niet van de oudste toen hij een baby was. Die schoof alles, plus meer, naar binnen. Maar de jongste eet slecht brood, lust geen rijst en lust geen yoghurt. Groente gaat wel redelijk, fruit ook wel, maar een rijstwafel of soepstengel eet hij ook zeer matig. Omdat mijn ervaring met de oudste is dat hij als dreumes/peuter slechter is gaan eten en ik dit ook op het forum lees, vraag ik me wel eens af wat er over blijft als de jongste een dreumes/peuter wordt. Hij krijgt om deze reden ook nog steeds redelijk wat melk. We hebben na heel veel geduld kunnen afbouwen naar 3 volle flessen (200cc), maar minder dan dat zie ik het voorlopig echt nog niet worden. Arts op het CB had liever van wel, ik geloof niet dat ze me begreep toen ik zei dat hij verder moeilijk eet en afbouwen dus lastig is. Ik weet wel dat ze mogelijk meer gaan eten als ze minder melk krijgen, maar ik laat hem geen honger lijden. En het vervelende is ook: als hij slecht eet, is hij vaak wel enorm chagrijnig. Alsof hij dus wel honger heeft. Wie heeft er nog meer een slecht etende baby? En misschien mensen met ervaring met een slechter etende baby die inmiddels een peuter is? Hoe gaat dat nu?
kip of het ei... melk vult erg en daardoor gaan sommige kinderen niet goed eten. Honger lijden doen ze niet zo snel hoor... en een dieet van alleen maar melk is niet goed.. nu kan het nog maar over een maand of 2 wil je dat toch echt anders. Toch maar wat verder minderen? En geef je al andere zuivel?
Eens met Cygnet. Wat denk je dat er gebeurt als hij minder grote flessen krijgt? Ik zou sowieso starten met kleinere flessen geven, de kans is dan groot dat hij toch iets meer gaat eten. Zolang hij 3 volle flessen krijgt is er voor hem geen noodzaak om gevarieerd te eten.
Als je hem nu 120cc melk geeft ipv die 200 en een boterhammetje erbij geeft? HEt is even doorzetten maar als je daar neit op tijd mee begint idd dan heb je straks een kindje die met 1 jaar eigenlijk met de pot mee moet eten maar nog alleen melk eet zeg maar. Die darmen enz meoten ook verder ontwikkelen en groeien samen met zijn lichaam en geest.
Geef P. maar een weekje aan mij Nee, lijkt me erg lastig maar ik zou het toch blijven aanbieden. Misschien een variatie erop dus bijvoorbeeld kwark in plaats van yoghurt (evt met verse aardbeien voor de smaak) Of zo nu en dan een crackertje met beleg in plaats van brood, of een licht geroosterd broodje. Ik weet niet welk soort rijst je aanbiedt maar daar heb je ook genoeg variatie in of misschien eens couscous proberen. Sterkte ermee!
Ik heb het topic niet geopend omdat ik vind dat hij te veel melk binnen krijgt. Zelfs niet omdat ik vind dat hij te weinig eet, maar omdat hij veel niet lust (of in ieder geval zo doet overkomen). Zoals jullie ook hebben kunnen lezen zijn we al bezig met afbouwen, maar gaat dit gewoon heel langzaam. Ik wil hierbij niets forceren en ga dat ook niet doen. Als P. om half 12 brood krijgt, heeft hij meestal al 6 uur lang geen melk gehad (tussendoor natuurlijk wel wat fruit). En dan nog eet hij het slecht. Zijn tweede fles krijgt hij om 3 uur en zijn avondeten daarna gaat redelijk (afhankelijk van wat we eten). Voordat hij naar bed gaat krijgt hij nog een fles. De tweede en derde fles gaan trouwens bijna nooit op en hebben we deze week ook geminderd naar 160cc. Aan de andere kant eet hij bijv vandaag helemaal niet en heeft hij daarom vandaag juist een extra fles gekregen (dat gebeurt niet vaak hoor, maar eens in de zoveel tijd wel nodig). @Elena: bedankt voor je reactie. meer variatie zou ik inderdaad eens kunnen proberen!
Sorry, ik dacht te lezen dat P. om de reden dat hij slecht eet meer melk krijgt. Dat lees ik in ieder geval in je post, maar ik zal het wel verkeerd hebben begrepen. Want anders ben ik nog steeds van mening dat hij niet beter zal eten, ook niet gevarieerder als hij voldoende haalt uit zijn portie melk, onafhankelijk van het feit op welke momenten hij melk krijgt. De tip van de variatie op het soort eten vind ik een goede. Een voorbeeld: mijn zoon had een periode dat hij slecht zijn boterhammen at (ik denk ook rond een maand of 9). Ik roosterde zijn boterhammen en drukte daar rondjes uit. En ineens was het leuk om te eten! Het werkte echt heel goed. Na een tijdje at hij weer gewone boterhammen.
Hier tegenwoordig een alleseter, maar eigenlijk pas sinds 3 weken. Dus ook altijd goed opletten of hij wel voldoende binnenkreeg. Nu moet ik zeggen dat met het afbouwen van de melk hij wel veel meer andere dingen is gaan eten, maar brood is nog steeds max een halve. Ons schema nu: 7.00 papfles 150cc water 9.30 fruithap (2 stuks) 11.30 1/2 boterham + water 13.30 fles melk 150cc water (drinkt hij niet leeg) 15.00 liga/rijstwafle/soepstengel (gaat steeds beter) 17.00 warme hap (gaat tot de bodem op, maar pas sinds hij minder melk krijgt) 17.30 soms een toetje (fruitje, soyadessert) afhankelijk van hoeveel hij heeft gedronken op een dag 19.00 papfles 150cc water (gaat meestal leeg) En die extra fles af en toe hebben wij echt nog heel lang gedaan (mss sinds 2 weken niet meer) Wijken jouw hoeveelheden heel erg af? Want geef je hem stukjes, of moes qua fruit en groente? Wat hier met het brood 'goed' werkt is zelf 2 korstjes geven en daarmee laten spelen en op knabbelen en ondertussen kleine stukjes voeren. moeilijk he als je kind niet lekker door wil eten
mijn jongste was ook niet zo gemakkelijk, hij at wel goed brood, maar groente en fruit ook veel minder. potjes wilde hij wel dus de keuze is op een bepaald moment zo gemaakt. natuurlijk zag ik het ook liever anders, maar op laatst ben je blij dat ze iets eten. toen ging eht een redelijke tijd vrij goed. als je maar niet met iets anders aan kwam wat vers was. ik probeer het nog steeds inmiddels is hij 2 en half maar veel verder komen we niet. helaas hoort hij sinds driekwart jaar ook bij de groep peuters die warm eten weigeren. eerst luste hij nog wel macaroni en macaroni uit een potje en nassi. brood ging er grif in, pap ook. maar tegenwoordig wordt ook dat minder en minder. ik heb ook nog lang 2 flessen melk gegeven (wel dunner). tegenwoordig krijgt hij er nog 1 maar wel pas s'avonds.en als hij niet wil eten krijgt hij in de yohurt een stukje fruit waarvan ik weet dat hij dat lust. en dan een fles aangelengde melk ( hij is dus wel de helft dunner) ik vind het een prettig idee dat hij nog wat vitamines en mineralen en vocht binnen heeft voor de nacht. ik probeer me er niet al te druk over te maken. hij is niet zwaar maar zit niet onder de min 1 lijn hij weegt 12,4 kilo nu met 2 en half.en het belangrijkste is wel dat hij stabiel blijft in dat gewicht. de laatste 2 maanden is er zelfs 100 gram bijgekomen. verder is hij nooit ziek, hooguit een verkoudheidje maar nooit lang. dit alles vind ik goede leidraden om te zien of hij eronder lijdt. mijn middelste zoon was ook een slechte eter en zeer slechte drinker. ( die weigerde ook flesvoeding dus zat ik al met een maand of 5 pap te lepelen om voeding binnen te krijgen). die at ook jarenlang heel selectief. inmiddels eet hij al jaren als een volleerde bootwerker en is me voorbij gegroeid en behoorlijk flink. met hem heb ik wel heel wat afgetobt want hij dronk emt name heel slecht en is een paar maal randje ziekenhuis geweest en ook 12 maal aan de oortjes geopereerd vanwege het vele vocht en vaak verkouden zijn. de oudste kon je daarintegen alles inschuiven en die eheft nooit eten geweigerd ook niet op 2 of 3 jarige leeftijd.
En Yukl, maak je je ook zorgen over zijn groei? Of is het vooral omdat je het bij je oudste zo anders gewend bent? Vergeet ook niet (alsof ik je daaraan moet herinneren, maar goed ) dat elk kindje anders is. Ik meen me te herinneren dat jouw jongste al vanaf het begin anders is met voeding dat je oudste, toch? Als ik naar mijn eigen situatie kijk: mijn oudste is niet een goede eter, nooit echt geweest ook. Ze is niet geïnteresseerd in eten zoals ik sommige kindjes wel zie doen (die worden al boos als je naar hun bakje rozijntje kijkt, Mini gaat er gerust een halfuur mee spelen en laat vervolgens de helft liggen terwijl ze het echt wel lekker vindt ). Eigenlijk was ze al niet zo'n melkmonster toen ze de fles kreeg. De reden dat we bij haar vroeg begonnen met bijvoeding, was omdat ze haar flessen zoveel minder goed dronk maar dat ging ook maar zo-zo. En nu nog: variatie, dingen tig keer aanbieden.... het hielp niet echt omdat ze alles op zich wel lustte, maar gewoon niet zo geïnteresseerd was/is in eten en dus niet veel at, kwa hoeveelheden. Wij hebben ons er gewoon bij neergelegd dat het niet anders is dan het is. En de jongste? Een wereld van verschil tot nu toe! Die flessen gaan erin als eh.... melk! Ze vindt het heerlijk om de fles te krijgen. Haar vierde dag bijvoeding at ze al een hele banaan! Ik denk dus dat hier het omgekeerde gaande is van bij jou, maar hetzelfde in die zin dat ze er zo verschillend in zijn.
Wij begonnen bij ruim 6 maanden met Rapley en 't kind lustte alles! Maar zoon at niks tussen 18 en 24 maanden. Groeide ook weinig, maar groeide hij niet omdat hij vrijwel niks at of had hij weinig nodig omdat hij weinig groeide? Lusten doet hij best veel en hij eet inmiddels weer prima. Soms een vol bord en soms ook niks, al is dat toch eten wat hij lekker vindt. Ik maak me er niet druk om; zijn curves zijn goed. Ik denk dat je je nog aardig kan vergissen in echt niet lusten en geen trek hebben. Als je niet minder melk wilt geven, kan je kleinere porties geven per keer, zo'n bel van 200cc vult echt wel. Die zou ik dus ook niet in de middag geven. Als je vindt dat hij die fles nodig heeft, zou ik hem na het avondeten geven. Tussendoortjes skippen en veel aandacht besteden aan de hoofdmaaltijden. Variatie is al genoemd, maar ook de vorm waarin het komt kan je veranderen. Is spinazie, gekookte aardappels en een gehaktbal niet oke? Maak er dan een ovenschotel van. Of draai spinaziegehaktballen met gebakken aardappeltjes.
En toch Yukl.. kan het heel goed zijn dat als je de flessen gaat minderen hij beter gaat eten Ik zat met precies hetzelfde namelijk, T. kreeg nog 3 flessen en lustte naar mijn idee ook niks. Tot ik de ochtendfles eraf heb gehaald en daar een tuitbeker thee/water/sap van heb gemaakt en de fles na de boterham kleiner heb gemaakt. Hij eet echt beter nu en of het toeval is of niet, hij slaapt langer 's ochtends De fles voor het slapen gaan krijgt hij nog wel gewoon en die gaat tot de laatste druppel op en hij geniet daar ook heel erg van (net als ik). Wat mij betreft houden we die fles er nog een poosje in (tot hij 18 is)