zwanger obesitas bang door gyneacoloog

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door willemijn33, 25 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. willemijn33

willemijn33 Nieuw lid

25 mei 2011
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben 30 weken zwanger, heb een veel te hoge BMI. Van de week overgenomen door gyneacoloog in verband met BMI. Geen complicaties tot nu toe. Kindje groeit netjes volgens alle middenlijnen, geen hoge bloeddruk of suikers. Voel me prima, beweeg regelmatig en let goed op wat ik eet. Zit nu nog 4 kg onder startgewicht.
    Nu deed mijn gyneacoloog echt heel vervelend en heeft me bang gemaakt voor de bevalling. kans op overlijden vergroot, moeilijke ruggenprik slecht herstel na keizersnee, kans op erg groot kind, enzovoort, enzovoort. Verder gaf hij ook aan dat ik waarschijnlijk wel lang over de bevalling zal doen door slechte weeen..... pfff...
    Iemand ervaring en tips om risico's te verkleinen?
    Groetjes Willemijn

2. Sabrina1986

Sabrina1986 Actief lid

8 dec 2010
    123
    0
    0
    hier precies het zelfde

had ook een iets tehoog BMI maar moet in het ziekenhuis bevallen
    krijg een waak infuus en ga zo maar door. was erg boos en heb duidelijk laten weten dat het MIJN lichaam is en ik bepaal wat daar mee gebeurd:x

Ik beval nu wel in het ziekenhuis maar blijf tot 6 cm ontsluiting thuis in mijn eigen bed/douche enz;)
    dat waak infuus komt er alleen als ik toestemming geef en het drijgt verkeerd te gaan.

meid sta op je strepen en het is jou lichaam en jij bepaald wat er gebeurd !;)
    hoeveel mensen hebben er last van overgewicht... we zijn echt niet de enige.. ze vertellen vaak alleen foute verhalen maar de goeie hoor je ze nooit over !

3. Amfy

Amfy Niet meer actief

wat een bull shit!!

jeetje je treft het echt niet met deze gynn.
    ik loop bij de gyn en die heeft er nog nooit iets over gezegt.
    ik kan er echt niet met de kop bij dat hij zo doet!
    ja er zijn wel wat risico's maar mijn gyn zegt dat dat bij iedereen zo is.

ik was bij de eerste netjes op gewicht en die bevalling duurde 47 uur dus dat kan ook.

de kans op overlijden is NIET vergroot mar ze kunnen het bloed verlies niet altijd goed beoordelen waardoor er misvattingen kunnen zijn maar dit komt bij hoge uitzondering voor.

de ruggeprik kan inderdaad wat moeilijker gaan maar dat hoeft niet.

meis laat je niet gek maken door z'n lul van een gyn en vraag naar een ander de volgende keer

4. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ik weet niet hoeveel je weegt, maar ik was bij de 1e over 120 kilo (bij 1.80 m) en mijn zoontje was 52 cm, 3800 gram en 3x 10 apgarscore. Ben bevallen vanaf start weeën in ongeveer 8 uurtjes en heb geen pijnstilling gehad. Verder goed en snel hersteld en niet veel bloed verloren.

Heb de hele zwangerschap bloedwaardes gehad om u tegen te zeggen en ook deze zwangerschap zijn mijn waardes supergoed. Daar kan mening niet-zwangere zelfs jaloers op zijn!

Laat je niet bangmaken hoor en vraag desnoods om een andere gyn :x

5. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

ik heb overgewicht.
    ik liep hiervoor in het ziekenhuis, ik heb nooit kwalen gehad door het overgewicht, nooit hoge bloeddruk of suiker of weet ik veel.
    zo kan het ook hoor!

6. Amfy

Amfy Niet meer actief

en moet je nu zien wat we hebben rond lopen alle 2 zo gezond als het maar zijn kan!!!

(en nu moet ik echt gaan er staat er twee te drallen hier hahahaha)

7. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Jeetje wat achterlijk zeg! Niet bang laten maken hoor, er zitten overal risico's aan maar als jou kindje het gewoon goed doet in je buik, zal het heus wel meevallen! Dit wordt gelijk zo overtrokken, bah! Wat een @*$&%vent..:x

Volgens mij(nee niet wetenschappelijk onderbouwd, mijn mening) gebeurt er alleen iets met het kindje als er al een aanleg voor is. Jouw overgewicht zal er echt niet voor zorgen dat je kindje het niet red of er iets verschrikkelijks gebeurt.

Geniet gewoon lekker van je zwangerschap, wees trots op jezelf dat je 4 kilo onder je startgewicht zit(hartstikke goed toch!!!) en probeer die bal lekker links te laten liggen. :D Stress zou ook hartstikke slecht zijn en daar kan je wel iets aan doen. Dus: ontspan!!

knuf voor jou en schop onder de kont van je gyn(ooh, mijn nekhaar gaat echt overeind staan van dit soort mensen..)

8. mam van drie

mam van drie Actief lid

29 mrt 2011
    142
    1
    0
    accountmanager binnendienst
    zwolle
    hoi,

heel vervelend dat zon gyneacoloog je zo bang maakt
    ik heb hetzelfde ervaren met een vrouwelijke gyn in breda, zij gaf mij gelijk aan toen ik binnen kwam jij krijgt of een miskraam, of doodgeboren kindje, suiker, of help syndroom want je bent veelste zwaar.
    Dit soort dingen kunnen gewoon echt niet, ik heb dan ook een officiele klacht ingedien bij het ziekenhuis, ik vroeg haar eerst nog of ze me dossier had gelezen aangezien ik al drie gezonde kids had toen ik nog veeeeeeeeeeeeeel zwaarder was.

Laat je aub niet bang maken en vraag gewoon om een andere gyn , want als je je niet op he gemak voelt komt het niet goed.het is de persoon waar jij je prettig bij moet voelen, dus gewoon om een andere vragen hoor!

en dat je bmi te hoog is , ja dikke vrouwen krijgen ook kids, en meestal ook gezonde kids, bij mijn eerste drie zwangerschappen woog ik , niet schrikken, 160 kilo door een ziekte en medicatiegebruik. en nooit iets over gehooord, zelfs gewoon bij vk gelopen.
    Deze zwangerschap begon ik op 125 kilo, nu na bijna 20 weken zit ik op 115 kilo en de gyn die ik nu heb heeft wel gewoon verteld dat risico op suiker en zo groter is maar dat het niet perse hoeft te krijgen.

ik zou gewoon toch nog proberen te genieten van je zwangerschap en als je 20 weken echo en alles goed was en je nu omdat je wat zwaarder wordt doorgestuurd bent, betekent niet gelijk dat er iets mis is met je.

9. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    jee wat een ass die gyn...
    Het zijn idd de nieuwe richtlijnen maar volgens mij hebben die eerder te maken met dat mocht er thuis iets gebeuren, je dan te zwaar zou zijn om de trap af te tillen :S.

Ik zou je niet zomaar in een hoekje laten drijven, zorg dat je op papier zet wat jij graag wil en praat daar ook over met de mensen die bij je bevalling zullen zijn.

Niet bang worden hoor, het kan allemaal maar wat je opnoemt kan ook gebeuren bij een normaal BMI

10. gaab27

gaab27 Fanatiek lid

30 dec 2010
    1.585
    1
    0
    Den Haag
    Sommige zijn gewoon klootzakken in het zk ja sorry hoor.
    Ik heb tot nu toe pas 1 aardig iemand gehad.
    Ik zei al toen tegen haar erg vriendelijk zijn ze hier allemaal niet he.
    En van de enge verhalen trek ik me niks van aan heb het allemaal op internet gelezen en ben me bewust van dat ik meer risico loop.
    Tot nu toe gaat alles perfect helemaal niks aan de hand.
    En meer dan genoeg dikke vrouwen die gezonde babies ter wereld brengen :)

11. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Ik heb geen ervaring met obesitas en bevallen, maar wilde wel even zeggen dat jouw gyn echt een raseik#l is!! :x Volgens mijn zijn psychische factoren heel erg belangrijk bij een bevalling en moet je daarom er juist vertrouwen in hebben en niet bang of onzeker zijn, terwijl die sukkel jou gewoon een beetje bang zit te maken... Vrouwen die veel groter, kleiner, dikker of dunner zijn dan gemiddels zullen het vast iest moeilijker kunnen hebben (ben zelf ook niet echt doorsnee zeg maar...), maar deze reactie lijkt me zwaar overdreven. Ik weet niet hoe goed je Engels is, maar lees anders een op Amerikaanse fora. Daar zul je genoeg verhalen treffen van vrouwen met obesitas, die een prima bevalling hebben gehad. Laat je niet bang maken!

12. willemijn33

willemijn33 Nieuw lid

25 mei 2011
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Thanks voor jullie steun en fijne reacties, moet over 2 weken voor controle ga het dan bespreken dat ik dit zeker niet prettig vond. Zolang het met de baby goed gaat maak ik me daar niet te druk over, werd vooral bang voor de bevalling. Maar we gaan het zien!

13. K1986

K1986 Actief lid

18 jan 2011
    214
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat een *&^%$ van een vent zeg! gatver! Hier een beetje hetzelfde, heb 2 weken geleden te horen gekregen dat ik zwangerschapsdiabetes heb, zit bij mij in de familie en ik heb ook een te hoog BMI. Heb tijdens mij intake ook meteen al de horrorverhalen gehoord, ik snap dat ze ons enigzins van bepaalde dingen op de hoogte moeten stellen, maar het hoeft ook niet meteen zo extreem, zeker niet als we nog niet eens in zo'n ver stadium zitten!!! Ik kwam dan ook helemaal gestresst thuis, dat ik waarschijnlijk eerder ga bevallen, grote kans op keizersnee, baby te laag suiker als ze is geboren en ga zo maar door. Terwijl de groei helemaal goed gaat, ze loopt nog niet voor, teveel vruchtwater heb ik ook niet, en suiker is zo te zien in mijn geval ook een moment opname geweest, want ik zit ver onder het gemiddelde nu ik zelf mijn waardes moet prikken doormiddel van een vingerprik. Waar zelfs, niet zwangere vrouwen amen voor zouden zeggen!Het gaat zelfs zo goed, dat ik al minder hoef te meten. Ik ben natuurlijk wel blij dat ze het zekere voor het onzekere nemen, mijn suiker was dan ook niet aan de superhoge kant, maar wel te hoog tijdens de zwangerschap. Dus ik snap je angst en frustratie zeker wel! ik was al als de dood voor de bevalling, loop zelfs bij een soort van angst arts! het is mijn 1e kindje, en doe het allemaal alleen, partner heb ik niet en vind het doodeng allemaal! en dan kreeg ik dit er ook nog bij, wilde hier ook nog een topic over openen trouwens. Ik kan je helaas nu dan ook geen tips geven, want ik zit in hetzelfde schuitje :( ik ben benieuwd wat ze zeggen wanneer je weer op gesprek komt!

veel sterkte en succes in ieder geval!

liefsss

14. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    hey meiddd

laat je niet bang maken hoor..
    ik weeg over de 130 kilo en ook ik werd met 28 weken naar de gyn doorgestuurd maar alleen omdat ons meisje te klein was..

ik kwam binnen bij de gyn en ik zat nog niet op de stoel of hij zei al, 2 problemen mama te dik en baby te klein?? ik zou bij jou geen spoedkeizersnede willen doen ivm met risico`s dit en dat..
    ik ben in helmond zkh niet geholpen door mijn bmi dus ben in 2009 naar geertgen gegaan en ben na 2 jaar en de eerste ivf zwanger geraakt.. over de kliniek zei hij dat is een inloop toko en als je dadelijk klachten hebt na de bevalling kan je daar niet terecht voor je problemen blablabla..

de 2de afspraak was ons meisje helemaal bij op schema ze was in 2 weken tijd super goed aangekomen en toen was hij super positief? ik was bij de anesthesist geweest om over de ruggenprik te praten en hij legde me uit dat de risico`s die wij als overgewicht hebben bij ruggenprik, precies hetzelfde zijn als iemand van 50 kilo..
    het enige wat ze liever niet willen doen is volledige narcose..

nu vorige week donderdag kwam ik weer bij de gyn en toen zei hij(was een andere gyn trouwens) het gaat super je bent maar 6 kilo aangekomen, suiker en ijzer en eiwitten en alles bloeddruk en zo is perfect je meisje weegt nu 2588 gram
    ik snap niet waarom we je hier zouden laten..
    huppa en hij belde meteen naar de verloskundige en dus nu de laatste 3 weekjes sta ik weer onder controle bij de verloskundige..

meid echt maak je niet druk en laat je niet gek maken door je gyn he.. wij zijn heus niet de enige vrouwen met overgewicht die bevallen.. komt helemaal goed meisss

15. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Waarom loop je nu bij de gyn? Ik ben ook te zwaar, bmi 35,2 maar niemand, de vlos en de gyn niet doet er moeilijk over. Ik raak heel gemakkelijk zwanger, mijn zwangerschappen verlopen goed. Heb nu last van een hoge bloeddruk terwijl ik nu minder weeg dan mijn vorige zwangerschap, maar niet heel dramatisch.

Het enige wat ik ooit heb gemerkt, is dat de anesthesist moeilijk de ruggeprik bij kon zetten. Overgewicht was daarin een factor maar niet allesbepalend.

Oh ja, en mijn bevalling was echt een eitje!!

16. SupernovA

SupernovA Fanatiek lid

27 nov 2010
    1.419
    0
    0
    Zuid Holland
    Bij mij was het eerste bezoekje bij de VK dus een ramp. Kreeg allerlei nare dingen, complicaties enz enz over me heen. Ze heeft me ook direct doorgestuurd naar het ziekenhuis zodat ik onder begeleiding bij de gyn zou staan. Ik was daar erg blij mee en werd normaal behandeld. Tuurlijk, soms is mijn gewicht ter sprake geweest, dat voorkom je niet helemaal. Maar ik werd en wordt gewoon met respect behandeld.

TS: ik zou echt een andere gyn vragen, de toon is nu al gezet bij deze gyn. En iemand informeren is ding. Iemand bang maken een ander ding.
    Ik hoop dat je vervolg bezoeken beter zullen verlopen!

17. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Ik zou idd ook vragen om een andere gyn, hoor! Dit moet dan de persoon zijn die jou begeleid in je zwangerschap & bevalling...?? Dat gaat 'm natuurlijk niet worden, dat snap je zelf ook wel ;) Gewoon vragen om een ander!

Oh, enne... lange bevalling..? Ik had een keurige BMI en deed 63 uur over mijn bevalling, op het laatst zelfs met wee-opwekkers en alles. Dus nee, dat hoeft echt geen verband te houden met gewicht. Misschien is het risico iets verhoogd, maar ach, je weet zelf natuurlijk ook allang dat overgewicht op sommige gebieden wat risico's met zich meebrengt. Niet nodig dat dat dan nu op zo'n manier nog even verteld wordt.

Ik haat zulke gynaecologen! Bah!

18. aapje79

aapje79 Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.712
    28
    48
    gelderland
    ik zou je ook zeker niet bang laten maken. ik ben ook veel te zwaar en daarom ook de controles bij de gyn gehad. ik heb geen hoge bloeddruk of verhoogde suikerwaardes in bloed gehad. ik heb wel 2 keer een spoedks gehad omdat de ontsluiting niet vorderde. de ruggeprikken zetten was bij mij geen probleem. ik vind dat dat ook een beetje aan de anestesist ligt of er gelijk goed geprikt wordt, ik ken nl ook slanke dames waarbij het moeilijk was om de ruggeprik te zetten.
    je moet je niet bang laten maken en in een hoekje laten plaatsen, want uit ervaringen weet ik dat wij zwaardere dames ook normale zwangerschappen kunnen hebben en gezonde kinderen met normaal gewicht kunnen krijgen.
    mijn oudste is geboren met 38.6 weken met een gewicht van 3630 gram en 51 cm en mijn jongste is geboren met 40.3 weken met een gewicht van 3940 gram en 54 cm.
    succes

19. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Hey Willemijn

Ow wat begrijp ik goed wat je voelt....ik ben ook veel te zwaar en heb zelfs een bmi van 40. Ik ben zwanger van mijn eerste kindje, binnen anderhalve maand zwanger geraakt (dus dat is al één vooroordeel weggewerkt). Bij mijn eerste gesprek in het ziekenhuis met de klinisch verloskundige (toen was ik 9+2 wkn) kreeg ik ook allerlei dingen te horen. Zij was overigens wel aardig hoor, maar zei zelf al dat er een aantal gynaecologen zijn die best bot kunnen zijn.
    Ik krijg ook preventief een infuus, heb kans op suiker, vroeggeboorte, een te groot kind waardoor een KS moet plaatsvinden. Dat kan weer moeilijker vanwege je buik. Ik heb weer meer kans op meer bloedverlies enz....

Dat kreeg ik dus allemaal op de eerste afspraak te horen...ik moet zeggen dat ik het allemaal heb moeten laten bezinken want ik vond het nogal wat....
    Ben nu al 2,5 kg aangekomen en ben als de dood dat ik dadelijk op mijn donder krijg dat ik aangekomen ben. Zeker omdat ik hier lees dat de meeste zware vrouwen zelfs afgevallen zijn de eerste periode. Maar omdat ik helemaal niet misselijk was en echt alleen maar zin in zoet en vet had de eerste 10 weken, ben ik dus aangekomen.

Vind het nog maar moeilijk om er aan te wennen dat ik dikker wordt. Nu zie ik mensen zo kijken van...is ze zwanger of is ze gewoon dikker geworden. Veel kleding zit niet meer leuk dus ben marktplaats al aan het afstruinen....

Deze zwangerschap is SUPER gewenst en ik ben echt heel erg blij maar door al die doemverhalen worden we onnodig banggemaakt....

Succes bij de gyn, durf je te zeggen dat je het vervelend vond de vorige keer? Ik zou dat nl zelf niet zo snel durven zeggen, ben wat dat betreft echt een schijterd!!

Maar GENIET van je zwangerschap en het mooie wonder in je buik!

20. bonbonnetje

bonbonnetje Actief lid

13 nov 2009
    233
    0
    0
    Zwijndrecht
    Pffff al die gyn's doen tegen mij ook al zo raar sinds ik daar voor het eerst kwam. Ze wilden me eerst geen vruchtbaarheidsmedicatie geven, want dit zou toch niet werken omdat ik veeeeel te zwaar was (97 kg bij 164 cm)
    Ik ben toen naar een anders ziekenhuis gegaan.
    In het andere ziekenhuis ben ik wel geholpen, maar het ging niet van harte. En nu ik zwanger ben merk ik ook dat al die gyn's me als een dikke trol zien die haar kind onrecht aandoet door zo zwaar zwanger te raken. Terwijl inderdaad alle waardes goed zijn, en ik tot nu toe nog maar 1 kg aangekomen ben.

Kortom, probeer je er niks van aan te trekken (dan probeer ik dat ook, ik weet hoe het voelt!)

Deel Deze Pagina